נתפסו בקק"לתם

"המקור" בודק את הכספים שחילקה קק"ל לעמותות הקשורות לח"כים

"המקור", יום ד' 21:00, ערוץ 10

ממש כמו סיפורו של נחל הירקון, שעליו נכתב כאן לפני שבוע בדיוק (אגב הסרט התיעודי "פתלתל, סיפורו של נהר"), גם במה שאירע לקרן הקיימת לישראל לאורך השנים, יש לא מעט סימבוליות לקלקול שעבר על המפעל הציוני: מי לא זוכר את הקופסה הכחולה ההיא שאליה שלשלו יהודים בכל העולם את מעותיהם והרגישו כאילו הם במו-ידיהם, נטעו עץ באדמת הטרשים של ארץ ישראל?

השנים חלפו, והקרן הקיימת לישראל שינתה את פניה, עד שבממשלת ישראל היו מי שביקשו לעצור את מה שהפך בעיניהם למפלצת רבת-ממון, עם סדר יום משל עצמה.

על הרקע הזה נפתח תחקיר "המקור", שבודק האם יש קשר בין הכספים שחילקה קק"ל בנדיבות לעמותות הקשורות לחברי כנסת, לבין העובדה שגורלה עלול להיות קשור בהחלטותיהם.

את השאר תוכלו לראות הערב ב"המקור", הבעיה היא שרובכם לא תראו מאחר שתהיו עסוקים ב"מירוץ למיליון" (דווקא מהפחות מעליבות שבין תוכניות הריאליטי). אני יכול להבין למה פוליטיקאים מעדיפים טלוויזיה נקייה מעיתונאים כמו רביב דרוקר, אבל מה התירוץ שלכם?

אפרופו אושוויץ

בין שלל התוכניות ליום השואה הבינלאומי, הנה שתיים שכדאי לראות:

נראה כאילו היה זה רק אתמול - יום השואה הבינלאומי - ובאמת, הוא חל אתמול (ג'). הבעיה היא שתחת הקטגוריה "שואה" יש כל-כך הרבה חומרים בארכיון ערוצי הדוקו השונים, עד שלא מספיקים להם רק יומיים בשנה. לפיכך נזכה לעוד ערב שידורים מיוחד.

זה לא אומר כמובן שאין מה לראות: יש לי חבר, בן לעולים מפולין, שכאשר למד בילדותו לנגן בפסנתר, הביטו בו הוריו המתמוגגים ואמרו לו: "אתה תהיה שפילמן". רק שנים מאוחר יותר, דרך הדמות שגילם אדריאן ברודי בסרטו זוכה האוסקר של רומן פולנסקי "הפסנתרן", הוא זכה להכיר את מי שבילדותו הובטח לו שיגדל להיות כמוהו.

ערוץ ההיסטוריה יביא הערב את סיפורו האמיתי של הפסנתרן ולדיסלב שפילמן ("הפסנתרן", 23:00), ולכל מי שצפה בסרט ההוא ורצה לדעת עוד, מצפה חוויה מעניינת.

סרט נוסף שכדאי לשים אליו לב הוא שידור חוזר של "התליין" (22:35, ערוץ yes דוקו), שמביא את סיפורו של האיש שתלה במו-ידיו את אדולף אייכמן והתקשה לשאת המטען.