ארגון הטרור דאעש הוציא להורג את השבוי היפני השני

יומיים לאחר שפג האולטימטום שהציב ארגון "המדינה האיסלאמית", שדרש שחרור מחבלת הכלואה בירדן בתמורה לשחרור העיתונאי קנג'י גוטו, פורסם תיעוד עריפת ראשו ■ ראש ממשלת יפן: "מעשה טרור בלתי-אנושי"

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

שעות לאחר שפג האולטימטום שהציב ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאע"ש) לשחרור המחבלת סאג'ידה א-רישאווי הכלואה בירדן בעבור שחרור העיתונאי היפני קנג'י גוטו, פרסם אמש (שבת) הארגון הסוני סרטון המתעד את הוצאתו להורג על ידי עריפת ראשו. שר ההגנה היפני, גן נקאטאני, אמר כי הסרטון ככל הנראה אותנטי ומשטרת טוקיו ציינה כי לסרטון "רמת אמינות גבוהה".

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, התייחס הלילה להוצאה להורג ואמר: "אני זועם על מעשה הטרור הנבזי והבלתי-אנושי הזה. לעולם לא אסלח לאותם טרוריסטים". לדבריו, "יפן תעבוד ביחד עם הקהילה הבינלאומית כדי להביא את האחראים למשפט".

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, גינה את ההוצאה להורג והבטיח שמדינתו תמשיך ללחום בארגון הקיצוני. "ארצות הברית מגנה את הרצח הנתעב של האזרח היפני קנג'י גוטו", אמר אובמה בהצהרה שפרסם הבית הלבן. "ביחד עם קואליציה רחבה של בנות ברית ושותפות, ארצות הברית תמשיך לפעול כדי לחסל בסופו של דבר את ארגון המדינה האיסלאמית".

מלבד היפני, נמצא בידי דאעש טייס חיל האוויר הירדני מועאז אל-כסאסבה. שלשום מסרו נציגים שהיו מעורים בפרטי המשא ומתן בין הלוחמים האיסלאמיסטים לירדן כי המגעים בין הצדדים קרסו. בין היתר נטען כי דאעש לא העבירו לעמאן סימנים המעידים על כך שאל-כסאסבה עודנו בחיים.

מחלוקת נוספת שעמדה בלב המגעים, היא הדרישה לשחרורו של הטייס הירדני. בדאעש הבטיחו כי אם תשוחרר א-רישאווי, המוחזקת בבית הכלא בירדן, הם ישחררו את העיתונאי היפני ולא יהרגו את הטייס הירדני. עם זאת, הם לא התחייבו לשחררו. בירדן הבהירו במהלך השבוע כי א-רישאווי, הממתינה לעונש המוות שנגזר עליה, תישאר בכלא. רעייתו של העיתונאי היפני, רינקו, מסרה ביום חמישי הודעה לתקשורת, ובה קראה לממשלות ירדן ויפן - אשר הצהירו כי הן פועלות במשותף בנושא - להאיץ את המאמצים לשחרור בני הערובה. "אני חוששת כי מדובר בסיכוי האחרון של בעלי", אמרה. "אני מתחננת בפני ממשלות יפן וירדן, שיבינו כי גורל שני הגברים בידיהן".

שלשום פורסמה הקלטת אודיו של השבוי היפני, שבה הוא נשמע מציין את דרישות הארגון הסוני בתמורה לשחרורו. "אני קנג'י גוטו, וזו ההודעה שנאמר לי למסור לכם", נשמע העיתונאי בהודעה. "אם סג'ידה א-רישאווי לא תהיה מוכנה לחילוף בתמורה לחיים שלי בגבול הטורקי עד לשקיעה של יום חמישי, 29 בינואר זמן מוסול, הטייס הירדני מועז אל-כסאסבה, יוצא להורג באופן מידי".