ועדת הכלכלה לא תדון בהסבת מפעלים לגז טבעי

מנכ"ל חרסה: "מפסידים כל חודש 300 אלף שקל"

"כל עיכוב בחיבור הגז הטבעי למפעלים - בהם עיכוב וביטול דיונים בממשלה - גורם לנזק אדיר ובלתי הפיך לכלכלת המדינה ולכושר התחרות של התעשייה בישראל", כך טען היום (ב') נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, בתגובה לדחיית דיון בנושא שאמור היה להתקיים ביום רביעי הקרוב בוועדת הכלכלה.

הוועדה אמורה הייתה להתכנס כדי לדון בחוק הגז ולהסיר חסמים המעכבים הסבת מפעלים לשימוש בגז טבעי. יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, הגיש את הצעתו לאחר שבמהלך הדיונים התברר כי למרות שהגז הטבעי התגלה בישראל כבר ב-2009, עד היום נהנים ממנו מפעלים בודדים בלבד. זאת, בשל ויכוח על סמכויות רגולטורים במשרד הכלכלה ובמשרד האנרגיה. ואולם, ועדת ההסכמות שאמורה לאשר כינוס ועדות בזמן פגרה, החליטה לחזור בה מהחלטתה ולא לקיים את הדיון.

בתגובה לכך אמר מוטי סיגל, יועץ גז טבעי העומד בראש חברת "סלמנדרה אנרגיה", כי הוא "מאוכזב". לדבריו, ועדות התכנון הן החסם העיקרי משום שהן מעכבות את פריסת רשת חלוקת הגז שאמורה להגיע למפעלים. "למרות כל המאמצים של משרד האנרגיה ורשות הגז, ועדות התכנון לא מאפשרות לחברות החלוקה להניח את הצנרת. המפעלים זקוקים להתערבות ממשלתית", הוסיף.

עד כה, עשרות מפעלים חתמו על חוזה עם חברות חלוקת הגז, אך לאור קשיים רגולטוריים הם אינם מקבלים אותו. לטענתם, הם מפסידים עשרות ואף מאות אלפי שקלים בחודש לאור השימוש בדלקים יקרים יותר כמו מזוט, סולר וגפ"מ. "חתמתי על חוזה עם חברת חלוקת הגז כבר לפני יותר מ-3 שנים", טוען מנכ"ל מפעל חרסה, ניר קליין. "הוצאות האנרגיה שלנו הם 600 אלף שקל בחודש והמעבר לגז טבעי היה חוסך לנו 300 אלף שקל בחודש. אנחנו מתחרים עם מפעלים בעולם שצורכים כולם גז טבעי. איך אני יכול להתחרות איתם?", שאל.

לדבריו, "הסבת המפעל שלנו לגז תעלה 5 מיליון שקל ולא 2.5 מיליון כמו שמעריך משרד הכלכלה. רק זמן עצירת המפעל בעת המעבר לגז טבעי תעלה לנו בערך מיליון שקל. זה עולה לי כסף לעצור את העבודה במפעל".

לדבריו של קליין מצטרף גם מנכ"ל כרומגן, אדר אזנקוט, שהמפעל שלו טרם חתם על הסכם עם חברת חלוקה. "התחום הוא לחלוטין לא מוסדר. יש פה התנהלות כאוטית, והמון גורמים מעורבים בנושא. אין אדם אחד שאומר לי שעד תאריך X הגז יגיע לנקודה Y, ומנקודה זו הצינור יגיע למפעל", טען אזנקוט והוסיף כי "זה פרויקט גדול בחייו של מפעל והציפייה שלי מהמדינה היא שהיא תעזור למפעלים בסיכון הזה".

עלות האנרגיה החודשית של חרסה מול המתחרות
 עלות האנרגיה החודשית של חרסה מול המתחרות