תערוכות יחיד: עולמות נפגשים בקיבוץ הזורע

שתי תערוכות יחיד במוזיאון בקיבוץ הזורע מציגות חיבור מרתק בין חומר מוחשי ליצירה דיגיטלית, כמו גם בין מזרח למערב

יצירה של ז'אנג שיאוטאו / צילום:באדיבות האמן
יצירה של ז'אנג שיאוטאו / צילום:באדיבות האמן

מוזיאון וילפריד ישראל בקיבוץ הזורע הוא מקום מיוחד במינו, היוצר מפגשים שנשמעים על פניהם בלתי אפשריים: המוזיאון הקטן שבעמק מוקדש לתרבות ואמנות המזרח הרחוק. ראשיתו בתרומה שניתנה לחברי הקיבוץ מנדבן יהודי, ממוצא גרמני-אנגלי, שנפל כטייס במשימות מיוחדות בשירות בעלות הברית במלחמת העולם השנייה.

וילפריד ישראל היה בנו של סוחר יהודי אמיד ממוצא גרמני ונינו של הרב הראשי באנגליה בתחילת המאה ה-20. הוא עצמו היה סוחר ואספן של אמנות המזרח הרחוק. כאוהד הציונות וההתיישבות, הוריש את עיזבונו לחבריו הייקים שייסדו את קיבוץ הזורע.

לצד תערוכה מתחלפת מאוסף הקבע, המוקדש לתרבויות המזרח הרחוק, מוצגות במוזיאון תערוכות אמנות עכשווית, שמקורן והשראתן קשורים למסורות אמנותיות מהמזרח.

אוצרת המוזיאון, שיר מלר ימגוצ'י, מפגישה עולמות רחוקים ומופלאים בשתי תערוכות יחיד מופלאות: "שלושת אלפים עולמות", של האמן הסיני ז'אנג שיאטאו, ועבודות נייר של האמנית הישראלית כרמל אילן.

עבודותיו של שיאוטאו הן יצירות וידיאו-ארט ואנימציה מורכבות, המתארות מנהגי יומיום לצד מאורעות קשים ונקודות מפנה, כמו רעידת האדמה הקשה ב-2008 בסצ'ואן, או שיטות החינוך היוצרות אחידות דכאנית והופכות את היחיד לחלק מהמון חסר אישיות. שיאטאו, יליד 1970, הוא בן הדור שגדל לאחר מהפכת התרבות בסין. בארץ שהתכחשה לערכי המסורת והתרבות המפוארת שלה וקידשה את האחידות והחולין, החלה ההתבוננות לאחור לקבל משמעות של "תיקון עולם".

הוא החל את דרכו כצייר, וכיום הוא אחד מאמני הניו-מדיה המרתקים בסין, המציג במוזיאונים חשובים בעולם. עבודותיו הן מסע דימיוני בין עולמות רב-ממדיים ועלילות מתפצלות. חווית זמן-מרחב פסיכדלית בשחור-לבן, שלא מצייתת לחוקיות ארצית. הוא משתמש במנעד רחב של טכניקות: מרישום ידני דרך שילוב של וידיאו ושל צילום ועד לעיצוב דיגיטלי תלת-ממדי. בין היתר הוא מאמץ לאחת מעבודותיו דמות "גיבור" שצמח בשרבוטים של בנו בן השמונה. הסרט "מסעותיו של ליאנג ליאנג" מתחקה אחר עלילות כלבלב עם תיק גב, הנראה כתלמיד בית ספר חמוד, והוא מתגלגל בעולם בין מציאות לדמיון.

"יצירתו מפנה מבט נוקב לתהליכי המודרניזציה המואצים המתרחשים בסין, אך בד בבד משלבת ציטוטים מן האמנות הסינית המסורתית ותובנות מתפישת העולם הבודהיסטית", כותבת מלר ימגוצ'י.

"עבודתי עוסקת בסבל ובמאבק הנפשי שלנו, אשר נמצא מאחורי הזינוק האגדי של סין אל המודרניזציה. ההתנסות המורכבת הזו, שמשולבים בה תקווה והרס היא ייחודית לסין", כותב האמן. "כל דור מתמודד עם קשיים משלו ואני מקווה להציג איבחון של המחלה המורכבת של תקופתנו ולהשתמש באמצעים אמנותיים לרפא את הנשמה שלנו".

עבודותיה של כרמל אילן בתערוכה "שדה של נייר" אינן עונות להגדרות המקובלות של ציור או פיסול. אילן, יוצרת נופים מרצדים, המורכבים משורות צפופות של נייר שהיא מקפלת ומצרפת יחד, בעבודה עמלנית ובטכניקה שפיתחה לעצמה. "קווי הנייר המתמשכים לאורכה של היצירה יוצרים תחושה של תנועה מתמדת שבה מתמוססים הגבולות בין דימוי לרקע, בין הממשי לצללית. ניירות שהיו פעם עץ חוזרים להיות דימוי של יער ומשמרים את תחושת הצמיחה האינסופית שנצרבה בזיכרון החומרי שלהם", כותבת האוצרת.

אילן, ילידת ירושלים 1970, פיתחה טכניקה ייחודית של עבודה במדיום החריג בעולם האמנות. בשנה האחרונה הציגה תערוכת יחיד גדולה ביפן. היא החלה את דרכה בלימודי אופנה בשנקר והמשיכה לבית הספר לאמנות פרסונס בניו-יורק. אחרי שעסקה בעיצוב אופנה ורהיטים, פנתה לאמנות והתמחתה בבית הספר "בסיס" לפיסול, אך מאז עברה לעבודה בנייר היא מתמקדת בחומר הפשוט ובוראת ממנו עולמות פנטסטיים. סדרת עבודות בתערוכה מדמה גלילי תפילה ממקדשי זן.

התערוכות מוצגות עד 28.2; מוזיאון וילפריד לאמנות ולידיעת המזרח, קיבוץ הזורע. ימים שני, רביעי, חמישי, שישי: 09:00-14:00; יום שלישי: 12:00-18:00; יום שבת: 10:00-16:00. מחיר: 20 שקל. טלפון לבירורים: 04-9899566