גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כל-כך קל להעביר אתכם לחברת תקשורת אחרת בלי שתדעו

כמה קל לשלוח יד לכיסו של צרכן, לנתק אותו מחברת סלולר או להעביר אותו לחברת אינטרנט - מבלי שיידע זאת, מבלי שביקש ומבלי שמישהו טורח להקשיב לתחנוניו לתקן את המעוות? ■ הצצה לשני סיפורים קפקאיים

לקוח סלולר לקוחות נייד / צלם: שאטרסטוק
לקוח סלולר לקוחות נייד / צלם: שאטרסטוק

פתאום קם אדם בבוקר ומגלה שנויד לחברת סלולר אחרת. או הפך לקוח של ספק אינטרנט שלא פנה אליו. או חובר לחבילת שירות שלא ביקש מחברה שעל שירותיה הוא מנוי. בדיוני? לא לגמרי, אם לומר במילים עדינות.

הקלות שבה זה יכול לקרות מעוררת דאגה: כמה מקרים שונים שהגיעו ל"גלובס" לאחרונה ממש ממחישים את הבעייתיות: כל אחד ומאפייניו הוא, עם אותו קו דומה - מישהו קבע עבורך עובדות בשטח ופלש באגרסיביות לכיסך. עכשיו, לך תוכיח שאין לך אחות, ושלך (או לה) אין יד בדבר.

רק לאחרונה פרסמנו את סיפורה של קשישה שגילתה כי חוברה ללא ידיעתה למנוי טריפל של הוט בתעריף מופרך, כשאפילו מחשב לא קיים בביתה. בהוט ידעו להתנצל ולזכות, אך לא להסביר את פשר הטעות. כשהיא נעשית בחברה שאפילו אינך מנוי עליה, הטעות חמורה לא פחות.

גולן טלקום ופלאפון: מי הזיז את הקו שלי?

בוקר אחד גילתה ב' (השם שמור במערכת) שקו הטלפון הנייד שלה לא עובד. היא ניסתה להפעילו שוב ושוב, אך לשווא. היא הסיקה שהמכשיר התקלקל, והלכה ורכשה מכשיר אחר, אלא שעדיין לא הצליחה לטלפן. נואשת, היא העבירה את כרטיס הסים למכשיר אחר ונחלה כישלון.

הניסיונות לפתור את הבעיה נמשכו כמה ימים, כשלמותר לציין כי בעידן של היום רבים מאיתנו מתקשים להעביר אפילו חצי שעה כשהם מנותקים ממכשיר הטלפון שלהם. במקרה של ב', המצוקה הייתה רבה במיוחד, מפני שבהיעדר הסלולרי היא התקשתה לעמוד בקשר עם בעלה, קצין קרבי בקבע השוהה הרחק מהבית.

לבסוף היא נכנסה לאתר גולן טלקום, על שירותיה היא מנויה, בכוונה להזמין כרטיס סים חדש. להפתעתה, גילתה כי הקו נותק.

מבועתת התקשרה ב' למוקד שירות הלקוחות, שם בישר לה הנציג כי קו הטלפון נויד לפלאפון: "ברגע שאנחנו מקבלים בקשת ניוד מחברה אחרת", הסביר, "אנחנו מחויבים לה, ואיננו רשאים לדרוש אישור מהלקוח".

ב' ביקשה לראות את מסמך הפנייה של פלאפון בנושא, אך הנציג הסביר כי "זה במערכת", וכי עליה לפנות לפלאפון עצמה לשם כך.

בקשותיה לשוחח עם מנהל לא נענו, ולבסוף הובטח לחזור אליה תוך 3 ימים - מה שכלל לא קרה, ונשלח "טופס בוררות" לצורך ערעור על הניוד.

את הטופס, אגב, התבקשה ב' להשיב במייל או בפקס - אך המייל עצמו היה חסום לפניות חוזרות, והפקס היה חסר משוב - ובהמשך נאמר כי כלל לא נקלט במערכת.

מעולם, מדגישה ב', היא לא פנתה לפלאפון או ביקשה להתנייד - על אף ניסיונות של החברה להתקשר ולעניין אותה בניוד.

התחנה הבאה: פלאפון. ב' פונה - ומגלה כי הקו שלה רשום בחברה על שם מישהו אחר. את זה היא למדה מנציג המכירות, שכן לשירות הלקוחות כלל לא הצליחה להגיע - פרטי הזיהוי שנדרשה להקיש בדרך-כלל לא היו שלה, והיא לא הגיעה לנציג.

כך או כך, הסביר נציג המכירות כי ניוד בלא ידיעתה לא אפשרי, משום שחייבת להתקבל שיחה מהקו עצמו כדי לאשר את הניוד. ההצעה האולטימטיבית מבחינתו הייתה להגיע למרכז השירות פיזית בניסיון לשחרר את הקו.

שבוע וחצי חלף - ללא קו ויכולת תקשורת בסיסית, ותוך שהתשלום לגולן טלקום מתבצע כסדרו (שכן הוא נגבה בחברה מראש). הטרטור, המגבלות, הדאגה, עוגמת-הנפש - לא יתוארו. באורח פלא - שעות ספורות לאחר הפנייה ל"גלובס" נויד הקו חזרה לגולן ושב לפעול כסדרו.

איך מסבירים בחברות את מה שאירע? כמה צדדים לכשל, וכולם חייבים הסבר: בפלאפון תלו את הניוד ב"טעות אנוש קטנה" - ומסרו כי "מדובר במנוי שנויד בטעות על-ידי משווק לפני מספר ימים כתוצאה מטעות הקלדה. התנצלנו בפני הלקוח על המקרה ואיפשרנו לו לנייד את הקו בחזרה".

אולם מה עם גולן - האם לא נדרשה לבקש אסמכתאות המוכיחות את כוונתו של הלקוח להתנייד?

"הקו המדובר אכן נויד מגולן טלקום לפלאפון", מודים בגולן טלקום. "כידוע, מערכות הניוד בין החברות הן אוטומטיות, וברגע שמתקבלת בקשה לניוד - הניוד מתבצע אוטומטית. לכן לגולן טלקום אין שום יכולת להשפיע על התהליך".

האם אכן כך? במשרד התקשורת מבקשים להעמיד דברים על דיוקם: "המשרד כמדיניות הגדיר הליך קל יחסית של ניוד כדי לאפשר לציבור להתנייד ולעבור לכל חברה שיחפצו", אומרים במשרד. "ההליך שנקבע פשוט, קל וקצר, וזאת כדי למנוע חסימת ניודים מצד חברות - אך מגדיר הוראות לרבות זיהוי ואימות המנויים.

"על מנת למנוע ניודים שגויים בטרם ביצוע ניידות, חייב משרד התקשורת את המפעילים הסלולריים לשלוח ללקוחות בטרם ביצוע ניידות הודעת טקסט או השארת הודעה במענה הקולי. המשרד עוקב אחר תנועות הניוד בין החברות, והן רבות; במסגרת המעקב, מספר הניודים השגויים מועטים מאד עד כדי לא קיימים כלל. מתיאור המקרה עולה לכאורה כי ייתכן שנעשה כאן הליך שלא על-פי ההוראות, והמשרד יבדוק זאת".

מה כולל ההליך על-פי תקנות התקשורת? הנוהל הרשמי קובע כי לקוח המבקש להתנייד, יקבל קוד מספרי בהודעה כתובה אל מכשיר הטלפון שלו. כשיזין אותו חזרה מול נציג החברה המניידת, ישמש הדבר אישור לכך שבעל המכשיר הוא המנייד את הקו ולא גורם שלישי.

כאלטרנטיבה לדרך הזו, עבור מכשירים שאינם מקבלים הודעות כתובות למשל, נקבע מספר טלפון ייעודי אליו יכול להתקשר בהנחיית נציג השירות לקוח המבקש ניוד. עצם קליטת השיחה הנכנסת בקו המיועד לדבר, כמוה כאישור לניוד הקו מרצונו של הלקוח.

כל טעות בניוד, אומרים במשרד התקשורת, אמורה להיחקר ועשויה להוביל לאכיפה כנגד חברה בעייתית. במשרד, אגב, אומרים כי "לאור הרגולציה העדכנית של המשרד התופעה של ניוד שגוי כמעט ולא קיימת, מתבצעים בהצלחה מיליוני ניודים בשנה ומעט מאד טעויות בניוד".

סוף דבר: הקו חזר לפעול. הלקוחה פוצתה על-ידי פלאפון ב-800 שקל, אך בגולן טלקום לא טרחו לפצותה.

המקרה, נכון לעכשיו, נמצא בבדיקת אגף הפיקוח במשרד התקשורת.

נטוויז'ן: מי חיבר אותי לאינטרנט?

הפתעה דומה נחתה על ע' (השם שמור במערכת) יום בהיר אחד, עת גילה שהפך לקוח ספקית האינטרנט 013 נטוויז'ן בתשלום - בעוד שהוא בכלל מקבל את שירותי האינטרנט שלו על חשבון ממקום העבודה ומחברה אחרת.

"לפני כמה זמן התקשר אליי בחור, הציג את פרטי מנוי האינטרנט שלי כיום מהספקית שלי, והציע לשדרג אותי ל-15 מגה כלקוח ותיק ללא תשלום", הוא משחזר בפני "גלובס". "איכשהו שוכנעתי, תוך שהוא שב ומציין שהשדרוג 'חינם'. תוך כדי שיחה הוא העלה את כל הפרטים שלי והקריא לי אותם - דבר שגרם לי להבין שמדובר בנציג הספקית שלי. כשביקש את מספר כרטיס האשראי, שאלתי למה, והוא ענה - רק לצורך השלמת כל הפרטים. שבועיים אחר-כך קיבלתי חשבונית של נטוויז'ן, ובה חיוב עבור תקופה של 9 ימים - וזה הדליק נורה אדומה, כיוון שאין לי שום קשר אליהם, ומעולם לא ביקשתי להתחבר לשירותי החברה".

ע' מסביר כי הנציג אולי כי הוא מתקשר מ-013. הוא אינו בטוח בכך אך לא שולל זאת, אולם הוא טוען כי מאופן ההתנהלות כלל לא היה ברור לו מי בדיוק מדבר ומה הוא מציע. זאת, כאמור, במיוחד לאור העובדה שהוא אינו משלם ישירות את חשבון האינטרנט, אלא מקום העבודה שלו, ולכן לא הובן שהפנייה אליו היא בכלל של חברה אחרת ולא של הספקית הקיימת.

שתי שאלות קשות עולות לכאורה מההתנהלות: כיצד ידעו ב-013 לפרט את תנאי ההתקשרות של הלקוח ע' כיום מול חברה אחרת כדי להציע לו את אותו "שדרוג", ומדוע לא הובהר לו כי מדובר במעבר מחברה לחברה ולא ממסלול למסלול.

השורה התחתונה, גם כאן, הייתה מעבר כפוי שגוי לחברה אחרת (שבוטל רק בעקבות פניותיו בהמשך).

תגובת 013 נטוויז'ן: "נטוויז'ן מטפלת מדי חודש בכרבע מיליון לקוחות. נושא השקיפות וההגינות מול לקוחות הינו חלק מהקוד האתי של נטוויז'ן, ועובדיה ומשווקיה ערים לחומרה בה נוקטת החברה בכל מקרה של אי-שקיפות מול לקוח".

אף אחד לא נותן את הדין

היד הקלה על כרטיס האשראי של הלקוח אינה הבעיה היחידה. זו רק ההתחלה: גילית שהועברת לחברה חדשה או למסלול אחר בלא ידיעתך? אל תצפה להתנצלות או לתיקון מהיר של המעוות. דרך חתחתים ארוכה ומייסרת לפניך, במהלכה תיאלץ לסבול שעות המתנה מייגעת על הקו, הסברי-סרק נבובים, מעבר מתיש מנציג לנציג והסברים חוזרים ונשנים על הסיבה לכך שאתה מבקש, בסך-הכול, להשיב את המצב לקדמותו.

סביר להניח שתיתקל בתירוצים, קרוב לוודאי תידרש להוכיח שאין לך אחות - כי נקודת ההנחה הכואבת במציאות הצרכנית של כולנו היא זו המציבה את החברה המסחרית הגדולה ככל-יכולה וכיודעת-כל, ואותך, הצרכן התמים, כתחמן קטן או כפראייר גדול: לעזור לך, אם כבר גילית שאתה במצוקה, זו בוודאי לא המטרה.

לא ברור מה עוד צריך לקרות כדי שתמונת המצב הזו תתהפך, עמוק מבפנים - מליבת הגישה והשירות של החברות עצמן. רק לאחרונה פרסמנו במדור זה כתבה המציפה את בעיית הפיצוי על עוגמת-הנפש, שהרי החוק מחייב בית עסק לפצות לקוח ב-16 שקל בלבד.

עד שחברות לא יאולצו לשלם קנסות כבדים על עוגמת-נפש - המצב יימשך.

עוד כתבות

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים