ביהמ"ש: איקיוטק תשלם הוצאות משפט בסך 12 אלף שקל

החברה לא תוכל לנקוט "קיצורי דרך" בגביית חובות מצרכנים באמצעות ההוצאה לפועל

בן אופק מנכל איקיוטק / צילום: אפרת אהרוני
בן אופק מנכל איקיוטק / צילום: אפרת אהרוני

בעקבות הפסד משפטי מול רשות האכיפה והגבייה, תיאלץ חברת איקיוטק לשלם 12 אלף שקל הוצאות משפט - ולא תוכל לנקוט "קיצורי דרך" בגביית חובות.

חברת איקיוטק, אשר נמצאת בכותרות כבר מעל לשנה בעקבות מסע הגבייה האגרסיבי שלה נגד 100 אלף איש שנרשמו לטענתה לשירותי אודישנים ושירותים מקוונים אחרים, פנתה לבית משפט השלום בתל-אביב בבקשה לסעד זמני שיאפשר לה להגיש תביעות נגד אותם אזרחים ישירות ללשכת ההוצאה לפועל. זאת בעקבות נוהל שהוציאה רשות האכיפה והגבייה בדצמבר 2013, המונע שימוש בנוהל כזה לגביית החוב ללא ראיות ובירור מוקדם.

בהחלטה מפורטת קבע השופט אריאל צימרמן כי "קשה למצוא מקרה מובהק יותר מזה, שבו אין מקום ליתן סעד זמני כמבוקש" - ואף ציין כי "מידע שהצטבר ביחס למבקשת גילה תמונה מטרידה ביותר באשר לדרכים וההליכים אותם היא נוקטת... המבקשת שלחה בתקופה של חודשיים מכתבי התראה שלפני נקיטת הליכים לכ-100 אלף אזרחים, כאשר רבים טענו כי כלל לא ביצעו עסקה עם המבקשת. עניינה מצוי אף בחקירה משטרתית, עקב טענות של רבים להונאה ממש.

"גם ועדת הכלכלה וביקורת המדינה נדרשו לעניין ועמדו על דרישות והתראות ששלחה המבקשת... וכללו תינוקות בני יומם מזה וניצולת שואה בת 83 מזה, ולהם נלווה גם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט שהמבקשת קבע כי בעיצומם של משברים מדיניים מצא לנכון להירשם לשירותיה למבחני בד".

הנוהל עצמו שקבעה רשות הגבייה, מסביר השופט, "עורר את זעמה של המבקשת", אך תכליתו הגנה על זכויות החייבים הנטענים בדרך של מניעת ניצול הנתיב המקוצר של הגשת תביעות בסכום קצוב ללשכת ההוצאה לפועל ללא ראיה שבכתב.

"מאזן הנוחות נוטה לטובת המדינה ולטובת הציבור", קבע והזהיר: "אם יינתן צו זמני כמבוקש, חזקה על המבקשת שתמהר להגיש את כל תביעותיה ללשכת ההוצאה לפועל, בפרט נוכח בעיית התיישנות קרובה ביחס לתביעות רבות לשיטתה. כך, שעד שיסתיים בירור ההליך בבית משפט, ואפשר שיימצא כי דין התביעה להידחות ולא היה מקום לביטול הנוהל, תהפוך השאלה לעיונית, שהרי דלת האורווה תיסגר אחרי שהסוסים ברחו ודהרו מזמן לעבר האופק".

רשות האכיפה יוצגה על-ידי פרקליטות מחוז תל-אביב.