גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהומת הפרנק השווייצרי: 4 מניות שירוויחו מהמהלך

התחזקות הפרנק השווייצרי מאז הסרת התקרה שלו ביחס לאירו, באמצע ינואר, אמנם תפגע בתוצאות של חברות ציבוריות רבות במדינה, אולם ישנם גורמים המעניקים סיבה לאופטימיות בקרב חברות אחרות

מפעל Clariant / צילום: רויטרס
מפעל Clariant / צילום: רויטרס

לחמות הבנקים המרכזיים ממשיכות להוביל את השווקים לתנודתיות גבוהה השנה. כוונת הבנק האירופי המרכזי (ECB) להכריז על תוכנית הרחבה כמותית משמעותית, הביאה את הבנק המרכזי בשווייץ להכריז ב-15 בינואר על הסרת התקרה להתחזקות המטבע, שעמדה על 1.2 פרנק שווייצרי לאירו.

ההפתעה הייתה רבה, ובתוך דקות זינק הפר"ש בחדות מול כל המטבעות בעולם, בתנודה שלא זכורה בשווקים במטבע מדינה מפותחת. בנקים מרכזיים בעולם הגיבו וממשיכים להגיב לפעולה זו. בדנמרק, שבה מקובע המטבע לאירו, הורדה הריבית לטריטוריה שלילית; ואוסטרליה, קנדה סינגפור הפתיעו והורידו אף הן ריבית.

ריביות שליליות ותשואות אג"ח שליליות, המניבות היום כ-3.6 טריליון דולר אג"ח מדינות מפותחות בעולם, ימשיכו בתקופה הקרובה ללוות את המשקיעים ולייצר אתגרים לגופים הפיננסיים, למשקיעים ולבנקים המרכזיים.

לבנק המרכזי בשווייץ לא הייתה ברירה - יתרות המט"ח שצבר, 500 מיליארד פר"ש, הגיעו ל-85% תוצר; לעומת 20%-25% לפד, ל-ECB ולבנק באנגליה, ול-60% ביפן. יתרה מכך, מרגע שהשווקים העריכו תוכנית הרחבות באירופה, מגמת מכירות האירו כנגד הפר"ש הואצה.

התחזקות המטבע הביאה אותנו לשנות את הערכת המקרו לשווייץ. במקום צמיחה של כ-1.8% בשנתיים הקרובות, אנו מעריכים צמיחה של 0.5% בלבד השנה ושל 1.1% ב-2016. האינפלציה צפויה להיות שלילת השנה, בשיעור של 0.6%, לעומת צפי חיובי של 0.2%, והערכתנו לשנה הבאה עומדת על 0.9%. ריבית הליבור לשלושה חודשים נקבעה לטווח שלילי של 0.25%-0.75%; והערכתנו לתשואת האג"ח לעשר שנים לסוף שנה היא 0.2% בלבד, לעומת 0.15% היום.

מאז אמצע ינואר הפר"ש נרגע מעט והוא שב להיחלש מול הדולר. אנו מעריכים, כי התנודתיות בטווח הקצר תימשך ולבסוף המטבע יתייצב ביחס של 1:1 מול האירו, ובהמשך ייחלש ל-1.05 פר"ש לאירו. מול הדולר כבר הגיע המטבע לשער של 0.84 פר"ש לדולר, ואנו צופים לו בשנה הקרובה התייצבות ברמה של כ-0.91 פר"ש לדולר.

השפעת התחזקות המטבע על החברות הציבוריות היא רבה, והביאה לצניחה חדה במניות בימים שאחרי, אך מאז הן התאוששו ועלו בכ-7%. אם נוסיף את התחזקות המטבע, המשקיעים הזרים, שמחזיקים מדדי מניות, הרוויחו מכך יותר מאשר הפסידו.

בממוצע, 88% מרווחי החברות הנסחרות נובעים משווקים מחוץ לשווייץ ורק כ-12% משויכים למכירות מקומיות, ומכאן הרגישות הרבה לשערי המטבע. כשליש מהרווחים משויך לאירופה, שליש לשווקים מתעוררים וכרבע לצפון אמריקה. שתי פגיעות מרכזיות רושמות החברות - האחת, תרגום רווחים הנצברים במט"ח לדיווח על בסיס פר"ש; והשנייה, ההפרש, בחלק מהחברות, בין בסיס ההכנסות לבסיס ההוצאות.

סלקטיביות מוגברת

המלצתנו המרכזית השתנתה ממשקל יתר למניות בשווייץ למשקל שווה במדדי המניות. את משקל היתר העברנו לסגירת משקל החסר, שבו החזקנו במניות בבריטניה, לאור הערכות מחודשות לגבי התחזקות המטבע. בנוסף, ובלי קשר ישיר, העלינו מעט המלצה למניות באירופה, על רקע תוכנית הרחבות שהייתה צפויה להתפרסם, על חשבון הקטנה חלקית במשקל היתר למניות בארה"ב.

מבחינה מגזרית, השונות בהשפעות היא רבה - חלק מהחברות כלל לא נפגעות ואפילו מדווחות באירו, ואחרות נפגעות יותר. המלצתנו למניות חברות גדולות מחלקות דיבידנד לא השתנתה, ואף התחזקה, לאור תשואות האג"ח שירדו עוד. בין המניות הבינוניות נדרשת רמת סלקטיביות גבוהה יותר, בניסיון לאתר חברות שלא נפגעו מהתיסוף או ירדו בשיעור חד מהפגיעה הצפויה ברווחיהן. זאת ועוד, התיסוף יחייב חברות רבות להתייעל בהוצאותיהן, ואנו מעריכים כי סך רווחי החברות ימשיך לעלות בכ-6% - נמוך מהערכותינו הראשונות לשנה זו, אך עדיין צמיחת רווח חיובית.

חברות תרופות דוגמת נוברטיס ורוש נפגעו באופן טבעי, מאחר שהן מוכרות בעיקר לשווקים זרים ומדווחות בפר"ש; בעוד בקרב חברות פארמה וביוטכנולוגיה קטנות יותר מרבית ההוצאות הן בפר"ש והמכירות הן במטבע חוץ.

לנוברטיס, שהומלצה כאן בתחילת החודש וירדה 3.2% בלבד, הותרנו את המלצת ה"קנייה", אך מחיר היעד הופחת מ-110 פר"ש ל-102 פר"ש. לחברות Actelion ו-Tecan (סימול: TECN:SW) הורדנו את מחירי היעד ב-8.3%, בלי לשנות את המלצת ה"קנייה".

עוד בנפגעות ניתן למנות חברות שייפגעו מיבוא זול ותחרותי לשוק המקומי; וכן יצואניות מרכזיות, שבהן Kudelski (סימול: KUD:SW), אשר לה אנו צופים פגיעה של 31% ברווחים, Straumann (סימול: STMN:SW) ו-EFG (סימול: EFGN:SW), אשר להן אנו צופים פגיעה של כ-37% ברווחים, ואחרות. אצל יצרניות היוקרה או המותגים הגלובליים, כ-Swatch (סימול: UHR:VX) ו-Richemont (סימול: CFR:VX), הפגיעה תהיה נמוכה יותר, בגלל קשיחות הביקוש של קהלי היעד; המלצותינו לשתיים הן "נייטרלי" ו"קנייה" בהתאמה.

ייהנו מעליית הפר"ש

מבין החברות שייהנו מהתחזקות הפר"ש מול הדולר, נציין את Ascom (סימול: ASCN:SW) ו-Aryzta (סימול: ARYN:VX) - שתיהן הומלצו כאן ונותרו מומלצות. ל-Ascom, שירדה 4.9%, הורדנו את מחיר היעד מ-18 פר"ש ל-16 פר"ש; ול-Aryzta שירדה 7.3% הורדנו את מחיר היעד מ-95 פר"ש ל-77 פר"ש.

הורדת מחיר היעד מגלמת את התחזקות האירו מול הפר"ש, מאחר שהחברה מדווחת באירו ומחיר היעד נקוב בפר"ש. שתי החברות צפויות להמשיך לצמוח ברווחיהן, ולהערכתנו הן נסחרות בתמחור אטרקטיבי.

מחיר מניית חברת כוח האדם Adecco (סימול: ADEN:VX) לא רק שלא ירד, אלא אף עלה מאז ההמלצה כאן ב-10.8% בשל היעדר חשיפה משמעותית לפר"ש וציפייה להתאוששות כלכלית באירופה.

אם נוסיף את התחזקות הפר"ש מול השקל, כל ההמלצות - למרות תנודתיות השוק - התבררו כרווחיות, לפחות בחודש האחרון.

מבין החברות שייהנו מתנודות המטבע נציין את חברת הכימיקלים והצבעים Clariant (CLN:VX), המוכרת בפיזור גלובלי רחב. החברה נהנית מירידת הנפט כחומר גלם, אך גם מוכרת כ-10% לתעשיית הנפט. החברה צפויה להגדיל הרווח השנה בכ-11%, ומכירותיה צפויות לקטון מעט בגלל התאמות מטבע.

מומלצת נוספת היא חברת השבבים AMS (סימול: AMS:SW), שפרסמה דוחות השבוע, שכ-60% ממכירותיה לאסיה ו-35% לאירופה. בין לקוחותיה המובילים - אפל וסמסונג, שמקבלות ממנה רכיבים לסמאטפונים ולטאבלטים.

לסיכום, התיסוף החד בפר"ש אמנם יפגע בתוצאות העתידיות של חברות ציבוריות רבות בשווייץ ובצמיחה הכלכלית השנה, אולם התייעלות והתאוששות בצמיחה באירופה, באסיה ובארה"ב מותירות חברות רבות על הרדאר של המשקיעים לשנה הקרובה; זאת תוך סלקטיביות מוגברת וציפייה להתייצבות המטבע.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המניות השוויצריות UBS

עוד כתבות

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היום / צילום: חיים צח-לע''מ

בלינקן הגיב בביטול לדברי נתניהו על מבצע ברפיח: "אנשים אומרים דברים"

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזיג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה ● חברת הלואו קוסט לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות, בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על הביטולים לטיסות באיי יוון ויעדים קרובים נוספים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?