מעמד המועמד: לפיד מצמצם פערים מול נתניהו ברשת

פרשת הבקבוקים לא מצליחה לפגוע במעמדו של נתניהו ברשת וגם המשבר ביחסי ישראל-ארה"ב על רקע נאום נתניהו בקונגרס מצליח להניב לנתניהו תמיכה ברשת ■ לפיד עוקף את בנט בשיח ברשת

יאיר לפיד / צילום: אגודת הסטודנטים המכללה למנהל
יאיר לפיד / צילום: אגודת הסטודנטים המכללה למנהל

פרשת מחזור הבקבוקים של שרה נתניהו לא השפיעה על מעמדו של רה"מ בנימין נתניהו ברשת. כך עולה ממדד "מעמד המועמד" של "גלובס" בשיתוף באזילה, לשבוע שהסתיים ב-5 בפברואר.

לפי הנתונים, נתניהו מצליח לשמור על מעמדו מהשבוע הקודם, למרות פרשת הבקבוקים. מחד, יש גולשים התופסים אותו כנהנתן, כמי ששבוי במובנים שונים בידה של אישה עם "בעיות נפשיות" (כדברי אותם גולשים) וכמי שמעוניין "לחלוב את המדינה ומשאביה עד כלות". מצד שני, ישנם קולות לא מעטים הרואים בסיקור התקשורתי סוג של רדיפה פוליטית אשר דווקא בגללה הם יצביעו לנתניהו בבחירות.

מעבר לכך, נראה כי הנאום שמתכנן לשאת נתניהו בקונגרס - על אפו ועל חמתו של ממשל אובמה - דווקא מחזק את מעמדו בישראל חרף הביקורת בארה"ב. אולם מעמדו של נתניהו ברשת מורכב יותר שכן הצהרות התמיכה שהיו מאוד חיוביות ומשמעותיות בתחילת הקמפיין, נחלשו מאוד ויש יותר הצהרות אי-תמיכה בנתניהו ברשת לעומת הצהרות תמיכה חיוביות.

מעמד המועמד 8/2/15
 מעמד המועמד 8/2/15

ההתכווצות של הצהרות התמיכה בנתניהו ניכרת גם בהשוואה לשבוע הקודם, שבו כבר התחילו הצהרות אלו בדעיכה. מפת הנושאים של נתניהו לשבוע האחרון מסבירה את השינוי המשמעותי הזה: השיח לגבי ההתנהלות מול אובמה וארה"ב התכווץ משמעותית והוא פחות משפיע מהשבוע הקודם, אולם ההתייחסות הביטחונית השתפרה בין היתר בגלל הפסקת ההאשמות כי המתיחות בצפון נבעה משיקולים פוליטיים.

השיח ברשת סביב נתניהו 8.2.15
 השיח ברשת סביב נתניהו 8.2.15

המועמד הקרוב ביותר לנתניהו מבחינת השיח ברשת הוא יאיר לפיד, עם ציון משופר ביחס לשבוע קודם. חזרת נושא השחיתות לכותרות מסייעת לו מאוד, שכן באופן יחסי מפלגת "יש עתיד" נתפסת הכי פחות מושחתת מבין המפלגות. הביקורת כלפי לפיד ברשת היא בנושא האמינות - הן בשיח על הצהרת ההון שפרסם והן בשאלה האם הצליח להיטיב עם מעמד הביניים כשר האוצר (המתנגדים טוענים שהרע את המצב, החסידים טוענים שלפחות ניסה).

נפתלי בנט נמצא קרוב ללפיד עם שיפור משמעותי לעומת השבוע הקודם. הוא אמנם עדיין סופג ריקושטים על השריון לאלי אוחנה (שנסוג מהרעיון), אך זוכה ליחס חיובי על בקשת הסליחה שלו. השיח השלילי מתייחס עכשיו לשאלה איך טעה בצעד זה. בנוסף, עליית נושא הגיוס לחרדים, שעלה עקב הפגנות החרדים, מביא שיח שלילי נגדו. מצד שני, בנט נתפס כחזק, עוצמתי ומלא אנרגיות. במהלך השבוע היו דיונים על מועמדותו לתפקיד שר הביטחון; תומכיו ראו בכך דבר חיובי וטענו שאם ימונה גם מבקריו ישמחו על המינוי בסופו של דבר.

הרצוג-לבני לא ממריאים

משה כחלון כמעט ואינו מראה שינוי ביחס לשבוע קודם בציון התפיסתי שלו ברשת, דבר שמחמיר לאור העובדה שבנט ולפיד דווקא השתפרו. המצע הכלכלי שהציג כחלון בשבוע שעבר מתקבל בסקפטיות ברשת, ויש מעט מאוד גולשים הרואים בו מועמד עם פוטנציאל להיות ראש ממשלה ביום מן הימים. דבר אחד עדיין נזקף לזכותו - רפורמת הסלולר, כאשר ניסיונו של נתניהו לקחת ממנו את הקרדיט על הרפורמה לא צלח.

ציונו של אביגדור ליברמן משתפר, בעיקר עקב הירידה בשיח על פרשת השחיתות בישראל ביתנו. התחושה בשיח ברשת היא שליברמן מזגזג בין עמדות ונתפס לא-אמין, אולם בנושא חלוקת גיליון "שרלי הבדו" בישראל הוא זוכה לתמיכה גורפת.

יצחק הרצוג וציפי לבני עדיין לא מצליחים לגרוף תמיכה חיובית משמעותית ברשת, כאשר לבני מאפילה על הרצוג ביחס השלילי שהיא מקבלת. הגולשים ברשת תופסים אותה כשמאלנית מדי ואחראית לכשלי הממשלות הקודמות בהן נטלה חלק. מזכירים לה את חובות מפלגת קדימה שהיא אחראית להם ולא מובן מדוע כשלי הניהול של המפלגה והכסף שנעלם לא נחקרים באותה מידה שנחקרת תופעת מחזור הבקבוקים של הגברת נתניהו. מעבר לזה, גם מעורבות בעלה בקמפיין הבחירות לא נתפסת בצורה חיובית בידי הגולשים. הרצוג מוזכר בהקשר של הכספים שאימו מקבלת כרעיית נשיא לשעבר, ואף במקרה זה הדבר מקושר לחקירת מחזור הבקבוקים של שרה.

לפי מפת הנושאים, לבני והרצוג לא מצליחים לייצר נושא אחד שימשוך אותם למעלה. גם הצגת התוכנית הכלכלית של טרכטנברג לא עושה זאת, אם כי הנושא הכלכלי הוא הפחות שלילי מבין כל הנושאים שנבחנו.

השיח ברשת סביב לבני והרצוג 8.2.15
 השיח ברשת סביב לבני והרצוג 8.2.15

אריה דרעי וש"ס מציגים את קמפיין ה"אנשים השקופים" אך הקמפיין, כמו דרעי, סובל מחוסר אמינות. הצהרת ההון של דרעי מתקבלת ברשת בחשדנות, שלא לומר בחוסר אמון בולט, ובכל מקרה גם לפי הצהרת ההון הזו הגולשים חושבים שהוא לא יכול לייצג את אותם "שקופים". רואים אותו כבעל הון שלא מסוגל להבין את צרכי החלשים.