גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנתיים וחצי לאחר התספורת בדלק נדל"ן: תשובה חוזר לגייס

קבוצת דלק פרסמה מצגת לקראת גיוס אג"ח בהיקף של עד 400 מיליון שקל, שזכו לדירוג A ■ הגיוס יתבצע בין היתר כדי ליהנות מסביבת הריבית הנמוכה ■ בספטמבר 2012 הוא ביצע "תספורת" של 1.4 מיליארד שקל

יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי
יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי

שנתיים וחצי אחרי אישור הסדר החוב של דלק נדל"ן, יצחק תשובה חוזר לגייס חוב מהציבור באמצעות קבוצת דלק שבשליטתו. היום פרסמה הקבוצה, בניהולו של אסי ברטפלד, מצגת שנוגעת ל"בחינת אפשרות לביצוע הנפקת אגרות חוב לציבור", בסכום של עד 400 מיליון שקל.

האג"ח שמבקשת דלק להנפיק אינן מובטחות בבטוחות, למעט שיעבוד שלילי. סדרה ל"א היא שקלית ובעלת מח"מ של 6.9 שנים, וסדרה ל"ב היא צמודת מדד ובעלת מח"מ של 7.3 שנים. בשתי הסדרות פירעון הקרן ייעשה בתשלומים חלקיים בשנים 2020-2025. האג"ח זכו לדירוג A מחברת הדירוג מעלות S&P, שם ציינו שכספי ההנפקה מיועדים למחזור חוב.

בסביבת קבוצת דלק מסבירים כי ההנפקה נובעת מרצון לגוון את מקורות הגיוס של הקבוצה וליהנות מסביבת הריבית הנמוכה ששוררת בשוק בימים אלה. ואכן, לאחרונה ציין המנכ"ל ברטפלד ש"קבוצת דלק אינה צמאה למזומנים, על רקע שורת מימושים שביצעה מתחילת 2013, שהכניסה לקופתה כ-6.5 מיליארד שקל".

היקף החוב הקיים של קבוצת דלק למחזיקי האג"ח עומד כיום על 7.5 מיליארד שקל (6.1 מיליארד שקל קרן ו-1.4 מיליארד שקל תשלומי ריבית עתידיים) כשהאג"ח נסחרות בתשואה של עד 2.3% הצמודים למדד. למרות שהקבוצה נמנעה מגיוסי חוב בשנים האחרונות - סביר להניח שגם בשל החשש מתגובת השוק - בשנה שעברה השלימו שתי שותפויות הגז שבשליטתה, דלק קידוחים ואבנר, גיוס חוב בינלאומי מוצלח של כ-2 מיליארד דולר (לו נרשמו ביקושי יתר אדירים של כ-13.5 מיליארד דולר).

במצגת שפרסמה היום מדיגישה קבוצת דלק את הירידה במינוף החברה, כאסטרטגיה, כשהחוב הפיננסי נטו הצטמק בחצי, מכ-7 מיליארד שקל בסוף 2012 לכ-3.35 מיליארד שקל בסוף 2014 (ראו תרשים), לצד ירידה ביחס החוב נטו לנכסים סחירים. זאת, בין היתר על רקע שרשרת מימושים שביצעה החברה בתחומים שאינם נמנים על ליבת פעילותה - תחום הגז והאנרגיה. עוד מדגישים שם כי לחברה קווי אשראי מובטחים ולא מנוצלים בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל.

שרשרת המימושים של דלק כוללת עסקה למכירת 34% מהחזקותיה בחברת הביטוח האמריקאית ריפבליק תמורת כ-280 מיליון שקל (לפי שווי חברה של 220 מיליון דולר) שהושלמה בסוף אוקטובר, לאחר שזמן קצר קודם לכן מכרה דלק ברווח את כל החזקותיה ברשת תחנות התדלוק וחנויות הנוחות הבריטית רודשף (Roadchef), תמורת כ-915 מיליון שקל.

בסוף יוני אשתקד השלימה הקבוצה את מכירת דלק אירופה לקרן TDR, בתמורה לכ-1.7 מיליארד שקל, לאחר שמכרה במאי את מרבית החזקותיה בחברת הזיקוק דלק US, בכמיליארד שקל (ונותרה עם 7.5% מהמניות). בין לבין מכרה דלק ברווח גם את החזקותיה בחברת הנוסטרו ברק קפיטל לשותפה אייל בקשי, ששילם לה כ-234 מיליון שקל.

בימים אלה מקדמת הקבוצה את מכירת מניות השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים שבשליטתה, הפניקס, לפי שווי חברה של כ-3.7 מיליארד שקל.

במקביל לשינוי האסטרטגי במיקוד העסקי של הקבוצה היא קידמה עד לאחרונה הנפקה של מניותיה בבורסה בלונדון. אך מהלך זה ירד מעל סדר היום לפי שעה, בעקבות ההתערבות הרגולטורית המעמידה בסימן שאלה את מבנה ההחזקות בתגליות הגז בהן שותפה הקבוצה. כזכור, בקבוצה ממתינים כעת להכרעה או לפשרה הנוגעת לדרישתו של הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, כי קבוצת דלק ונובל אנרג'י האמריקאית יוותרו על אחת משתי תגליות הגז שבשליטתן - "לוויתן" ו"תמר".

לפחות כרגע, על פי המצגת של דלק, שמגדירה את עצמה כ"חברת האנרגיה הגדולה והמובילה בישראל", התערבות הממונה על ההגבלים העסקיים אינה מובילה לשינוי מהותי בהחזקותיה בתחום האנרגיה. כך, במצגת מוצג פרויקט תמר, על ההסכמים למכירת גז וקונדנסט מהפרויקט, לצד פרויקט לוויתן (שמוגדר על ידי החברה כ"תגלית המשנה כללי משחק"), על ההסכמים המתגבשים לייצוא גז ממנו.

כיום נסחרת קבוצת דלק לפי שווי של כ-11.3 מיליארד שקל, לאחר שאיבדה מאז מאי 2014 כ-35% מערכה. חלק ניכר מהירידה נרשם מאז החלטתו המפתיעה של הממונה גילה לפרק את מונופול הגז הטבעי, שניתנה בשלהי דצמבר האחרון.

65% תספורת על חוב של 2.1 מיליארד ש'

בסוף ספטמבר 2012, לאחר יותר משנה של דיונים והליכים, אושר הסדר החוב בחברת דלק נדל"ן, שבעבר הייתה חלק מקבוצת דלק ובהמשך פוצלה ממנה בדרך של חלוקת דיבידנד בעין ועברה להחזקתם של בעלי המניות בקבוצה (בראשות בעל השליטה, יצחק תשובה). מדובר היה באחד מהסדרי החוב הגדולים בתולדות שוק ההון המקומי, ובמסגרתו ויתרו נושי האג"ח של כ-65% מחוב של 2.15 מיליארד שקל, כלומר ספגו תספורת של כ-1.4 מיליארד שקל.

דלק נדל"ן, בניהולו של איליק רוז'נסקי, נקלעה למשבר קשה בסוף 2008, בעקבות משבר האשראי העולמי שגרם לירידה חדה בשווי נכסי החברה. עם זאת, בשנים שלאחר חתימת הסדר החוב, שבה החברה ליהנות מהצלחות. כך, לפני כשנה ביצעה החברה אקזיט מרשים, כשמכרה את פרויקט בקינגהאם (Buckingham Gate) בלונדון לקרן זרה, תמורת כ-930 מיליון שקל וברווח של 400-450 מיליון שקל - שרובו שימש, ככל הידוע, לפירעון חובות לבנקים בחו"ל ובישראל. בידי החברה, שנמצאת בבעלותו המלאה של תשובה, נותרו מספר נכסים ובהם פרויקטים למגורים בישראל.

בדצמבר 2011, בעיצומו של המו"מ על הסדר החוב בדלק נדל"ן, פנינו ב"גלובס" לגופים המוסדיים בשאלה האם הסדר החוב בדלק נדל"ן ישפיע על נכונותם להשתתף בהנפקות אחרות של חברות של תשובה. אז הם ענו כי "התנהלות החברה ובעל השליטה בה בהסדר חוב מהווה חלק ממכלול השיקולים בהחלטות השקעה עתידיות". חלק מהנשאלים הדגישו כי "אם ההסדר בדלק נדל"ן לא יהיה לרוחנו, לא נשתתף בהנפקות קבוצת דלק".

חיזוק לעמדה זו ניתן בדוח הוועדה לבחינת הסדרי חוב בישראל, ועדת אנדורן, שהמלצותיה הסופיות פורסמו בנובמבר האחרון. בדוח הומלץ, בין היתר, על "חובת גילוי על התנהלות בעבר של בעל שליטה בחברה בקשיים פיננסיים (בשבע השנים שקדמו למועד לקיחת האשראי, ר' ש')". זאת, משום ש"פרטים על התנהלות בעבר של בעל שליטה במצבים בהם חברה שבשליטתו נקלעה לקשיים פיננסיים, עשויים לספק מידע משמעותי ורב ערך... בשקילת שיקולי השקעה ובהערכת הסיכון הפוטנציאלי לחברה".

אבל מאז הסדר החוב בדלק נדל"ן זרמו הרבה מים בירקון. קבוצת דלק התעצמה והפכה לענקית אנרגיה, לא רק בסטנדרטים מקומיים. בהקשר זה, ניתן לציין כי מוסדיים בכירים שנשאלים באופן כללי על הסוגיה, נוהגים להסביר כי לשיטתם "כל מקרה ייבחן לגופו. גם ויתור על הנפקה טובה של חברה חזקה בגלל שלבעל השליטה הייתה בעיה בעבר עשוי להיות טעות. טובת העמיתים עשויה להיות השקעה באג"ח טובות שנותנות תשואה ראויה, ולא לוותר על ההשקעה בגלל עיקרון".

פרטי הגיוס של קבוצת דלק

עוד כתבות

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: מנכל נייס קיבל אשתקד תגמול בעלות של כ-90 מיליון שקל

עיקר התגמול של ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 עולה ב-0.5% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה