עצומה בקונגרס: לדחות את נאום ראש הממשלה נתניהו

אובמה מזהיר מפני "ענן של מפלגתיות" מעל יחסי ישראל ארה"ב ■ אמר במסיבת עיתונאים עם אנגלה מרקל: "לא רוצה להתחמק; יש לי חילוקי דעות "ממשיים מאוד עם נתניהו

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

שלושה צירים דמוקרטים בבית-הנבחרים מפיצים בקרב עמיתיהם המחוקקים עצומה שקוראת ליו"ר הבית, הרפובליקן ג'ון ביינר, לדחות את נאומו של רה"מ בנימין נתניהו לפני מליאות שני בתי הקונגרס ב-3 במארס. השלושה הם סטיב כהן, קית אליסון, המוסלמי היחידי בקונגרס, ומקסין ווטרס.

"כצירים בקונגרס שתומכים בישראל אנו מודאגים מהאפשרות לכאורה שאתה משתמש במנהיג זר כמכשיר פוליטי נגד הנשיא", כותבים שלושת המחוקקים. "... בנאומו על מצב האומה הכריז הנשיא ברק אובמה שהוא יטיל וטו על כל הצעת חוק לסנקציות חדשות נגד איראן. (הזמנת נתניהו) לא זו בלבד שאינה ראויה אלא שהיא מציבה את ישראל, בעלת ברית קרובה ומוערכת, בליבו של ויכוח על מדיניות בין הקונגרס לבית הלבן".

בינתיים מתרחבת הרשימה הקטנה של מחוקקים האמריקאים שהודיעו כי לא יהיו נוכחים בנאומו המתוכנן של ראש הממשלה לפני מליאות שני בתי הקונגרס ב-3 במארס. הסנטור ברני סאנדרס הודיע הערב, כי לא יגיע לנאום במחאה על כך שהנאום לא תואם עם אובמה כמתחייב מהפרוטוקול. סאנדרס הוא עצמאי, אך מצביע עם הדמוקרטים. הוא מגדיר עצמו "סוציאליסט דמוקרטי". סאנדרס הוא הסנטור הראשון שמודיע על העדרותו מהנאום. עד עתה הודיעו ארבעה צירים דמוקרטים (שלושה שחורים, אחד היספני) על היעדרותם.

הציר כהן אמר לסוכנות JTA, כי מצביעים שחורים במחוז הבחירה שלו מבקשים ממנו להחרים את הנאום מפני שלדעתם הדרך שבה אורגן האירוע מצביעה על זלזול בנשיא השחור הראשון של ארה"ב. "הנאום נעשה פחות ופחות אטרקטיבי", אמר כהן. "רוב המצביעים באזור הבחירות שלי הם שחורים והם אומרים לי שמה שמה שקורה סביב הנאום משקף זלזול באובמה". בשבוע שעבר הודיע סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כי לא יהיה נוכח בנאום.

אובמה הזהיר אמש (ב') מפני היווצרות "ענן של פוליטיקה מפלגתית" מעל יחסי ישראל - ארה"ב על רקע האשמות שקיימת ברית בין המפלגה הרפובליקנית בארה"ב ומפלגת הליכוד בישראל.

"אני לא רוצה להתחמק. קיימים חילוקי דעות מהותיים ממשיים מאוד (עם רה"מ בנימין נתניהו) אך זה עניין נפרד לגמרי מבואו של נתניהו לוושינגטון", אמר אובמה בבית הלבן, במסיבת עיתונאים משותפת עם קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שרובה הוקדש לבעיית אוקראינה. (ראו ידיעה נפרדת).

אובמה אמר, כי החלטתו לא להיפגש עם נתניהו במהלך ביקורו של רה"מ בוושינגטון בתחילת מארס נובעת מהצורך לקיים נוהל מדיני בסיסי, שלפיו אין נפגשים עם מנהיגי מדינות זרות לפני בחירות במדינות של מנהיגים אלה.

"... ככה אנו מנהלים את (המדיניות) שלנו ולדעתי חשוב שנקיים את הפרוטוקולים האלה מפני שהיחסים בין ישראל לארה"ב אינם מעוגנים במפלגה זו או אחרת", אמר הנשיא.

הוא הוסיף: "עד כמה שאני אוהב את אנגלה, לו היא היתה מגיעה לוושינגטון שבועיים לפני בחירות בגרמניה, קרוב לוודאי שהיא לא היתה מקבלת הזמנה לבית הלבן, ואני חושד שהיא לא היתה מבקשת זאת". מרקל, שניצבה לצידו של אובמה לא אמרה דבר, אך חייכה.

אובמה חזר על קביעתו, כי צריך לתת למו"מ עם איראן אפשרות להצליח ורמז על הסתייגות מפעולה צבאית נגד איראן: "מה החיפזון? (הקריאה להטיל סנקציות עתה הגיונית) רק אם השקפתך היא, שאי אפשר לעשות עסקה עם איראן ושאין אפילו טעם לבחון אותה. אינני מסכים עם חשיבה כזו. כנשיא ארה"ב, אני בודק את כל האופציות למקרה שלא יהיה ניתן להשיג פיתרון דיפלומטי. האופציות האלה צרות ואינן אטרטקטיביות".

הוא אמר, כי הפערים במו"מ עם איראן "נעשו צרים במידה מספקת והובהרו במידה מספקת".

"אנו מציגים עתה לפני איראן עסקה שתתיר להם לקיים תכנית גרעינית לצרכי שלום, אך, בה בעת, תעניק לנו ביטחונות בני-אימות שאיראן לא תוכל לייצר נשק גרעיני", אמר נשיא ארה"ב. "האיראנים ייצטרכו לקבל החלטה".

אובמה חזר על קביעתו של שר-החוץ האריקאי, ג'ון קרי, כי המו"מ עם איראן לא יוארך פעם נוספת. "אין זה הגיוני לקלקל את המו"מ חודש או חודשיים לפני סיומו המתוכנן", אמר הנשיא. לדבריו, אם לא יהיה אפשר להשיג עסקה, הוא יפעל יחד עם הקונגרס להטלת סנקציות "חזקות אפילו יותר" (מאלה שקיימות עתה).

סוכנות רויטרס מסרה אתמול, מפי מקורות ישראליים בירושלים, כי נתניהו בוחן אפשרות לבטל את הנאום בקונגרס ולהסתפק בנאום בוועידה השנתית של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון. דובר משרד רה"מ, מארק רגב, סירב להגיב על הידיעה על פי בקשת "ניו יורק טיימס", אך נתניהו עצמו הצהיר אתמול שבכוונתו לנאום בקונגרס כמתוכנן.