המסע נגד החשאיות הבנקאית באירופה, והופעתם של מיליארדרים רבים באסיה, עזרו להונג-קונג ולסינגפור למשוך יותר הון בינלאומי מאשר יריבה כמו שווייץ בשנתיים האחרונות, לפי דוח של חברת ראיית החשבון דלויט.

הדירוג השנתי של מוקדי ההון בעולם של חברת הייעוץ הזו מדגים איך ערי אסיה נתפסות בעיני עשירי העולם כמקומות הטובים ביותר להחנות בהם כספים - על רקע הידוק הפיקוח על מנהלי הון פרטיים בשווייץ ובמקומות אחרים.

רבים מאותם עשירים הם סינים, והם עזרו להקפיץ את כמות ההון שזרמה להונג-קונג בשנים 2012-2014 ב-47% ל-640 מיליארד דולר. סינגפור נהנתה מעלייה מקבילה של 32% בכמויות הכסף שזרמו אליה מחו"ל, ל-470 מיליארד דולר, לפי הדוח.

באותה תקופה הצליחה שווייץ להגדיל את ההון הבינלאומי שזרם אליה ב-2% בלבד, ל-2 טריליון דולר - אך היא נשארה מוקד ניהול ההון הגדול בעולם, במונחי נכסים זרים. אחריה מדורגות בריטניה, ארה"ב, פנמה והאיים הקריביים.

דלויט לא דירגה מרכזים פיננסיים לפי הנכסים בניהול, שכוללים גם הון מקומי, אלא על-פי הכספים שזורמים אל המרכזים מחו"ל. לכן הדירוג שלה משקף יותר את ההעדפות הגיאוגרפיות של עשירי העולם.

החברה מסרה שממצאיה מרמזים שמרכזים אירופיים כמו שווייץ "סובלים מן האפקט המשולב" של משבר גוש האירו ורגולציה כמו החוק האמריקאי לתשלומי מס מחשבונות זרים, שמיועד לאתר ולהרתיע אזרחים אמריקאים מפני העלמת מס באמצעות פיקדונות בחו"ל.

סינגפור צומחת במהירות כמרכז ניהול כספים בזכות הגידול במספר היזמים העשירים בדרום מזרח אסיה, בייחוד באינדונזיה. שלושת הבנקים המקומיים שלה מתחרים בהצלחה עם בנקים בינלאומיים כמו ג'יי.פי מורגן, סיטי, קרדיט סוויס ו-UBS.

הבנק המוביל בסינגפור במונחי נכסים, DBS, קנה בשנה שעברה את פעילות הבנקאות הפרטית של סוסייטה ז'נרל בסינגפור והונג-קונג ב-200 מיליון דולר במזומן, במהלך שמדגים את שאיפותיו בתחום ניהול ההון.

"מוקדי ניהול הון מקומיים כמו הונג-קונג וסינגפור קרובים יותר מבחינה גיאוגרפית ללקוחות באזור, ונראה שהם מצליחים יותר בתחרות על מיצוי הפוטנציאל של השוק", מסרה דלויט. היא הוסיפה שמנהלי הכסף הבינלאומי בשווייץ "ניצבים בפני האתגר של שיקום הצמיחה החזקה של עסקיהם על-ידי שיפור הביצועים ומשיכת נכסים של לקוחות חדשים".

סינגפור נחשבה כבר לפני כמה שנים ליריבה של שווייץ על תואר מרכז ניהול הכספים הגדול בעולם, אך הדוח הנוכחי של דלויט מראה שהסיכוי של הונג-קונג להדיח את שווייץ מהצמרת אולי גדול יותר.

מוהיט מהרוטרה, מנהל חטיבת ניהול ההון העולמי בדלויט, אמר שהונג-קונג עקפה את סינגפור ב-2012 במונחי משיכת הון בינלאומי. "מסלול העלייה של סינגפור בשנים 2008-2014 היה חיובי למדי, אבל העלייה של הונג-קונג הייתה מואצת הרבה יותר", לדבריו.

כמה הון זרם מחו