האם מערכת הבריאות מעניינת את סיעות הימין?

הליכוד, הבית היהודי, ישראל ביתנו והחרדים לא שולחים נציג לכנס על מצעי מפלגות בבריאות שמקיים המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות לפני כל מערכת בחירות

בזמן שבליכוד סופגים ביקורת על החלטת המפלגה שלא להציג מצע רשמי לפני הבחירות הקרובות, מתברר כי לליכוד לא מספיק חשוב לשלוח אפילו נציג לכנס המסורתי שבו נציגי המפלגות מציגים על במה אחת את משנתם בתחום הבריאות. מדובר בכנס שמקיים המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות לפני כל מערכת בחירות ומהמידע שהגיע לידי "גלובס" עולה תמונה מעניינת: כל מפלגות הימין והחרדים, ללא יוצא מן הכלל, לא אישרו את השתתפותם אף שהכנס יתקיים כבר ביום א' הקרוב.

בבית היהודי של נפתלי בנט, למשל, מסרו תשובה רשמית וסופית שלפיה לא ישלחו נציג. גורם בסביבתו של בנט הדהים בתשובה שאמר קודם לתגובה הרשמית: "מה יש לנו עם בריאות? אין לנו שום אג'נדה בנושא. יש לנו אג'נדה בתחום הכלכלי, בדיור, בנושאים שונים כמו הגיור, אבל לא בבריאות. אין פה 'וואו' גדול. קיבלנו גם שאלות על תחום הרכב, אז מה לנו ולרכב? גם לא מעניין אותנו להתעסק בתחום הבריאות וזה לגיטימי!".

סגן שר הבריאות צחי הנגבי ויו"ר ועדת העבודה והבריאות בכנסת חיים כץ, שניהם מהליכוד, מסרו שלא יגיעו גם כן ובמפלגה עדיין לא מסרו אם מישהו אחר יגיע במקומם. אורלי לוי, מספר 2 בישראל ביתנו ומי שנחשבת לחכי"ת החברתית של המפלגה, השיבה גם היא בשלילה בשל אילוצי לוחות זמנים ובמפלגה לא שיבצו מישהו במקומה. גם ביהדות התורה ובש"ס עדיין לא מסרו אם בכוונתם לשלוח נציג.

במפלגות המרכז והשמאל, כפי הנראה, מתעניינים יותר בבריאות שלכם. במחנה הציוני שולחים לכנס את ח"כ מיכל בירן; יש עתיד שולחת באופן טבעי את שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן; כולנו של משה כחלון שולחת את רועי פולקמן, מספר 9 ברשימה; מרצ שולחת את ח"כ אילן גילאון והרשימה הערבית המאוחדת שולחת את ח"כ עפו אגבאריה (חד"ש). יצוין כי בכנס שהתקיים בינואר 2013, ערב הבחירות הקודמות, דווקא השתתפו נציגים מטעם הליכוד-ביתנו, הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה. הכנס, כמו לפני שנתיים, יתקיים בבית חיל האוויר בהרצליה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הלין רק לפני ימים אחדים על מה שכינה "עיסוק ברכילויות" וקרא לתקשורת לעסוק בסוגיות החשובות באמת, אבל נראה על פניו כי דיון על מצבה של מערכת הבריאות ועל מצע המפלגות בתחום הבריאות אינו נכנס לקטגוריה של סוגיות חשובות. כל זה קורה כשברקע אחוזי תפוסה גבוהים במיוחד בחדרי המיון וזמן קצר אחרי שרפורמת גרמן לחיזוק הרפואה הציבורית טורפדה עם החלטת רה"מ ללכת לבחירות.

נזכיר כי עוד לפני שהוחלט על הקדמת הבחירות, גורמים בליכוד ובישראל ביתנו פעלו לטרפוד הרפורמה ובמיוחד למחיקת הסעיפים בדבר ריסון הרפואה הפרטית. באופן אירוני, בכנס שהתקיים לפני שנתיים אמרה ח"כ אורלי לוי אז מטעם הליכוד-ביתנו: "חשוב לצמצם את ההוצאה הפרטית לבריאות", אולי בבחינת רמז לכך שעם כל הכבוד לעמדות המפלגות לפני הבחירות, המציאות לעתים אחרת.

בישראל ביתנו אישרו כי הם לא שולחים נציג לכנס וביקשו שלא להגיב מעבר לזה.

בש"ס מתעקשים שלא קיבלו פנייה מהמכון בעניין הכנס, אף שבדיקת "גלובס" מעלה כי נעשו פניות לח"כים יעקב מרגי ויצחק כהן וכן למנכ"ל המפלגה. בש"ס מסרו כי ישמחו לשלוח נציג.

מהליכוד נמסר: "מטה הבחירות של הליכוד הציע למארגני הכנס כמה אפשרויות והן דחו את כולן. בתקופת בחירות מתקיימים מאות אירועים שבהם לוקחים ח"כים ונציגי המפלגה חלק. הצעת הליכוד להעמיד לרשות המארגנים נציג עדיין תקפה.

בתגובה לדברים מסרה דוברת המכון כי בליכוד לא הציעו אף לא הצעה אחת בעניין.

הבית היהודי ויהדות התורה לא מסרו תגובה עד כה.