זהבה גלאון למוסדיים: אל תשתתפו בהנפקה של תשובה

"לא יעלה על הדעת כי התספורת העצומה שביצע יצחק תשובה בכספי הציבור לא תהווה שיקול מכריע בהחלטה האם להשתתף בהנפקה ולרכוש אג"ח של קבוצת דלק"

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, קוראת למנהלי הגופים המוסדיים לא להשתתף בהנפקת האג"ח של יצחק תשובה.

אתמול פרסמה קבוצת דלק, בניהולו של אסי ברטפלד, מצגת שנוגעת ל"בחינת אפשרות לביצוע הנפקת אגרות חוב לציבור", בסכום של עד 400 מיליון שקל. זאת, לראשונה מאז הסדר החוב הענק.

בסוף ספטמבר 2012, נזכיר, לאחר יותר משנה של דיונים והליכים, אושר הסדר החוב בחברת דלק נדל"ן, במסגרתו ויתרו נושי האג"ח של כ-65% מחוב של 2.15 מיליארד שקל, כלומר ספגו תספורת של כ-1.4 מיליארד שקל.

על רקע זה שלחה גלאון מכתב למנהלי הגופים המוסדיים, בו כתבה כי "לא יעלה על הדעת כי התספורת העצומה אותה ביצע יצחק תשובה בכספי הציבור לא תהווה שיקול מכריע בהחלטה האם להשתתף בהנפקה ולרכוש אג"ח של קבוצת דלק.

"כמי שמחזיקים בידיהם את חסכונות הציבור החוסך לפנסיה, עליכם לנהוג באחריות יתרה ולקחת בחשבון את העובדה כי תשובה לא עמד בהתחייבויותיו הקודמות לציבור, ממש כשם שכל גוף פיננסי המעניק הלוואות ללקוח, מעמיד במסגרת שיקוליו את היסטוריית החזר החובות של אותו לקוח".

גלאון הוסיפה וציינה: "לא זו אף זו, שהאחריות הציבורית המוטלת על כתפיכם מחייבת אתכם לשדר מסר ברור לכל בעל חברה המבקש ללוות מהציבור, ולהבהיר כי מי שכשל בהחזר חובותיו ישלם על כך מחיר עתידי, בהתאם למחיר הכספי הגבוה אותו שילם הציבור הרחב שכספו הופקר.

"לאור הדברים האמורים, אני קוראת לכם שלא לקחת חלק בהנפקה המיועדת ולא לרכוש אג"ח מקבוצת דלק או מכל חברה אחרת בבעלותו של יצחק תשובה. תשובה הוכיח בהתנהלותו בעבר כי טובת הציבור והשמירה על כספו אינם עומדים לנגד עיניו במסגרת התנהלותו העסקית. היענות לבקשתי, וסירובכם הגורף להלוות לו כספי ציבור נוספים יוכיחו כי שמירה על כספי הציבור היא הערך המוביל את פעילותכם".