גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטיילים בחו"ל? הנה כמה מוזיאונים שאתם חייבים לראות

אין כמו שילוב של מוזיאונים פתוחים בטיול, גם בקרב מי שאינם חובבי מוזיאונים ■ מרחוב משוחזר ועד כפרים שלמים, עם בתים מרוהטים, מאפייה ונפחייה, ואפילו נמל עם ספינות ■ הצצה לימים עברו

גיאורגיה- מבנים עתיקים שהועתקו מהמחוזות השונים  למוזיאון לאננוגרפיה  / צילום:אינגה מיכאלי
גיאורגיה- מבנים עתיקים שהועתקו מהמחוזות השונים למוזיאון לאננוגרפיה / צילום:אינגה מיכאלי

לפני שנים, בראשית המאה הנוכחית, נסעתי עם חברה לאמריקה. עבורי היה זה טיול ביכורים בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. המסלול שהכנתי כלל בין השאר לינה בפונדק דרכים היסטורי בעיירה סטוקברידג' וביקור בעיירה מיסטיק, כן, זו שמככבת בסרט עם ג'וליה רוברטס. בדרך מנמל התעופה בניוארק התעניין נהג המונית אם זו הפעם הראשונה שלנו.

"שלי כן", השבתי לו במבוכה.

"נו, ולמה את לא בוכה?".

"למה שאבכה?", תהיתי.

"כי כל התיירים, במיוחד הגרמנים, בוכים מהתרגשות כשהם רואים לראשונה את קו הרקיע של מנהטן", הסביר הנהג. אוי, חשבתי ביני לביני, כנראה אני לא תיירת טובה.

"יש לך מושג כמה פעמים ראיתי את קו הרקיע הזה בסדרות טלוויזיה ובסרטים הוליוודיים?", עניתי בכנות. באותו רגע, עדיין לא עלה על דעתי להסביר את מה שהתחוור לי בהמשך: בניינים חדישים ונוצצים עשויים לעורר בי התפעלות והערכה, אבל מרגש אותי הרבה יותר להתהלך בבית עתיק שנקשרו בו חיים שלמים, סיפורים מרתקים, גורלות או שמות של אישים דגולים. בדיעבד, נראה שהטיול ההוא בישר על הטעם שלי ועל המשך דרכי כמטיילת.

כפר דייגים וראינוע ישן

מהתפוח הגדול טסנו לכמה ימים בבוסטון האהובה - עיר שכולה היסטוריה, תרבות, ספרות והשכלה - והמשכנו לטייל בניו אינגלנד הכפרית. בסטוקברידג' הזעירה שבמסצ'וסטס כמעט פספסנו את הפונדק העתיק Red Lion Inn, אף שזה חולש על הרחוב הראשי הקצר. הפונדק, שנוסד ב-1773, זכה להיכנס אל בין דפי ההיסטוריה לאחר ששימש מקום מפגש למהפכנים, ולימים אף הונצח בציוריו של הצייר האמריקאי הנודע נורמן רוקוול, שהתגורר באזור (אם אתם כבר פה, אל תחמיצו ביקור במוזיאון המוקדש לרוקוול, הכולל גם את הבית שבו חי ועבד).

הפונדק שופץ והורחב, וכיום זה מלון גדול ומרשים, המתהדר בכל הפינוקים המקובלים, עם חללים ציבוריים עשירים בעתיקות. ישבתי לעבור על המיילים שלי ליד שולחן עתיק שלצדו הכיתוב: "שולחן זה עמד בחדר האוכל של Old Union League Club. כמה מהאישים הבולטים באותם ימים סעדו סביבו, בהם גם דיקנס, תאקרי ולינקולן. את השולחן ירשה גברת פלאמב, מבעלי הפונדק, זמן קצר לאחר מלחמת האזרחים". אותי אישית זה ריגש מאוד, אך חברתי היקרה בעיקר התלוננה על שהבאתי אותה ל"מלון ישן, עם רצפות חורקות".

במרחק של נסיעה קצרה מהעיירה ניופורט, רוד איילנד, עצרנו לביקור באחוזה קטנה המשקיפה אל מפרץ נרגאנסט. נוסף על הגן הצורני "חיות ירוקות", שהעניק למקום את שמו בזכות שיחים הגזומים בצורת בעלי חיים, יש כאן גן ירק, מדשאות המשתפלות אל המפרץ ובית ויקטוריאני נאה, המרוהט בסגנון תקופתי, ובו גם תצוגה של משחקים, צעצועים ובתי בובות. מקום נפלא לבילוי של שעתיים-שלוש עם כל המשפחה. חברתי ואני נהנינו לטייל בגן ולשבת על כיסאות הנדנדה שבמרפסת, אך כשנכנסנו לתוך הבית היא עיקמה את האף. "יש פה ריח", אמרה.

"כן, זה בית עתיק", השבתי לה. "הם בטח לא מאווררים, בגלל המוצגים והריהוט העתיק".

במיסטיק שבקונטיקט ביקרנו ב-Mystic Seaport, המוזיאון הפתוח הראשון שלי אי-פעם - שחזור נפלא של כפר דייגים מהמאה ה-19, המוקף גנים מטופחים ולצדו גם נמל עם מגדלור ועם ספינות מפרש מקוריות. הכפר כולל נפחייה וחנות מכולת, כנסייה ובית דפוס מאותם ימים. המדריכים לבושים בבגדים תקופתיים, והמוזיאון מתעד היטב את ההיסטוריה הימית של ארצות הברית, זו מימי מובי דיק וציד הלווייתנים.

הטיול הנפלא ההוא נותר אמנם חרות בזיכרוננו בזכות שלל חוויות בלתי נשכחות והרבה רגעים של צחוק והנאה, אבל למסעותיי הבאים במנהרת הזמן יצאתי בגפי, או בחברת מטיילים שטעמם דומה לשלי. מאז כבר לנתי בטירה מהמאה ה-14, ביקרתי בשלל אחוזות ובתים עתיקים, ולא ויתרתי על מוזיאונים פתוחים בכל מקום שבו טיילתי.

חיות בחווה ולחם בתנור

אז מה מיוחד כל-כך במוזיאונים פתוחים ומדוע אני אוהבת אותם? ראשית, יש גבול למספר הציורים והפסלים שאפשר לראות במוזיאון רגיל לאמנות, מבלי להתעייף. שנית, בכל המוזיאונים, גם לאמנות דקורטיבית, אסור לגעת במוצגים ואף לא להתקרב. לעומת זאת, במוזיאונים פתוחים ובבתים משוחזרים - כמו ביתו של ויקטור הוגו, בפלאס דה ווז' שבפריז, או בביתו הבדיוני של שרלוק הולמס שברחוב בייקר בלונדון - אפשר בדרך כלל לגעת, וזו דרך נהדרת להתרשם מהמוצגים מקרוב, להבין אותם בתוך הקשרם ההיסטורי והתרבותי, ולא כפריטים המונחים בתוך תיבת תצוגה. שלישית, אני אדם סקרן, ומוזיאונים פתוחים מספקים הרבה יותר מהצצה לחייהם של אנשים בימים עברו - הביקור בהם הוא כמו צלילה לתוך דפי ההיסטוריה.

מוזיאון פתוח הוא כזה שמציג מקבץ של בתים ושאר אוספים תחת כיפת השמיים. רוב המוזיאונים מסוג זה הם היסטוריים ואתנוגרפיים, ומוקדשים למורשת התרבותית ולהיסטוריה החיה של אותה מדינה או של חבל הארץ. המוזיאון הראשון מסוג זה היה אוסף של מבנים שקיבץ יחדיו אוסקר השני, מלך שבדיה, עוד ב-1881. כעבור עשר שנים, אותו אוסף שימש השראה למוזיאון סקאנסן שנוסד בסטוקהולם. המוזיאון התפרסם, ובמובנים רבים הפך לאב-טיפוס שעליו מבוססים רבים מהמוזיאונים הפתוחים בצפון אירופה ובמזרחה - עד כדי כך שאפילו השם "סקאנסן" (בשבדית: ביצור או חפיר) הפך לשם כולל לתיאור אוספים של מבנים היסטוריים.

ביקרתי שם לפני כמה שנים, ונהניתי במיוחד לחזור מאות שנים לאחור, אל שבדיה של פעם, ולטייל מתחת לחבלי הכביסה התלויים בין בתי העץ, להציץ במנפחי הזכוכית, בחרשי הברזל ובקדרים שמפגינים את מיומנותם בבתי המלאכה הקטנים שלהם, לדלג בין גינות ירק ולהסתובב בין חיות משק.

חוויה דומה ומהנה לא פחות ציפתה לי גם במוזיאון החי בימיש (Beamish), במחוז דרהם (County Durham) שבצפון אנגליה. במתחם הענק (1,200 דונמים) נוסעים אוטובוסים דו-קומתיים של פעם, והמבקרים עולים ויורדים כרצונם ומבקרים בשלל תחנות מרתקות. יש כאן עיירה מהתקופה האדוארדית (העשורים הראשונים של המאה ה-20), עם בתים של עורך דין, של רופא שיניים או של מורה למוזיקה. אפשר לבקר בפארק עירוני ובמוסך משוחזר ולדלג בין חנות מכולת לסניף בנק וללשכה המקומית של הבונים החופשיים. הכול משוחזר בקפדנות מרשימה, המדריכים בלבוש תקופתי, ובכל מקום ניתן לגעת במוצגים.

יש גם בית חווה שנראה כמו תפאורה של סרט תקופתי, כולל אורווה, לול תרנגולות, נפחייה וחיות משק לרוב; ואפילו כפר של כורי פחם, עם ראינוע מסוף המאה ה-19, בית ספר שמספק הצצה מרתקת אל כיתות הלימוד של פעם, ובתים קטנים עם הדגמות אמיתיות של מלאכות בית: לחמים הנאפים בתנור פחמים בבית אחד (הניחוח הנפלא יעלה באפכם עוד לפני שתיכנסו פנימה), או עבודות רקמה יפות בבית אחר.

מקנדה ואיסלנד ועד גיאורגיה

לא הרחק משם, בעיר יורק, גיליתי מוזיאון אתנוגרפי דומה, אבל גם שונה מאוד, שכן מוזיאון מצודת יורק אינו באמת פתוח. הוא שוכן במבנה סגור, אבל כולל בין השאר שחזור יפהפה של רחוב ויקטוריאני בשם קירקגייט, כולל מדריכים בלבוש תקופתי וגם כמה אפקטים קוליים המדמים את אווירת התקופה. החוויה כאן אותנטית פחות מהביקור בסקאנסן או בבימיש, אך מרתקת באותה מידה. בגלריה, המוקדשת לשנות ה-60, יכול המבקר לחזור בזמן אל אחד העשורים הסוערים בתולדות בריטניה במאה הקודמת.

מחוץ לברלינגטון שבוורמונט ביקרתי במוזיאון שלבורן, עוד מוזיאון פתוח הנפרס על שטח נרחב וירוק. גם כאן יש מקבץ נאה של בתים עתיקים, שהועתקו בשלמותם ורוהטו בסגנון תקופתי, לצד שחזור של חנות מכולת, נפחייה, בית כלא ובית ספר מימים עברו. נוסף על אלה תוכלו לבקר גם בכמה תערוכות מתחלפות ומסקרנות.

ואם לא די בכך, יש כאן גם רכבת מהמאה ה-19, תצוגה נפלאה של קרקס מיניאטורי, כרכרות ושאר כלי רכב עתיקים, מגדלור עם נוף מרהיב, ספינת קיטור ענקית, בית אחוזה מפואר ועוד.

מוזיאונים פתוחים יש ברחבי העולם, לא רק בצפון אירופה או בצפון אמריקה. בגיאורגיה, לדוגמה, ביקרתי במוזיאון הפתוח לאתנוגרפיה. על גבעה מיוערת בטביליסי הבירה קובצו יחדיו שבעים מבנים עתיקים שהועתקו לכאן מהמחוזות השונים של גיאורגיה - מצריפים פשוטים ועד בתים כפריים המרוהטים בסגנון של פעם ומקושטים במלאכות יד אותנטיות. לצד אלה יש כאן גם כמה אסמים, יקבים וטחנות מים.

מחוץ לעיר סיביו שברומניה נמצא מוזיאון דומה לזה של גיאורגיה, מוזיאון אסטרה לפולקלור. גם הוא צנוע וכפרי באופיו, גם הוא משתרע על שטח נרחב ומיוער השייך לשמורת טבע, וגם כאן תוכלו להציץ בעשרות בתי עץ עתיקים, כמה מהם זעירים, אחרים גדולים ומרוהטים, לצד טחנות רוח וכנסיות עץ. במקום מתקיימים פסטיבלים מסורתיים, ותוכלו לצאת לטיול נינוח בטבע או לשכור כרכרה עם עגלון ולכסות שטח נרחב יותר.

כאמור, מוזיאונים פתוחים יש ברחבי העולם, מקנדה ועד יפן, מאוסטרליה ועד איסלנד. יש כמה כאלה גם בארץ. המגוון רחב, ממקבץ צנוע של בקתות עץ ועד כפרים שלמים המשוחזרים עד לפרט האחרון. יש שיאמרו שמוזיאון פתוח מטבעו אינו יכול להיות אותנטי, שהרי מדובר בשחזור, בהעתק ממוסחר. יש בזה מן האמת, אך בעידן שלנו, כשחיי הכפר של פעם הפכו כמעט למוצג מוזיאוני וההיסטוריה הייתה לנחלתם של סרטים הוליוודיים, נדמה שזו האפשרות הקרובה ביותר שבה נוכל לגעת באורח החיים הזה, שפס מן העולם.

מידע מעשי

שימו לב: אתרים מסוימים פתוחים בעונת התיירות בלבד, ואחרים פתוחים מחוץ לעונה במתכונת מצומצמת - אם מפני ששעות הפתיחה קצרות יותר, או שאין הדגמות של מלאכות היד המסורתיות. לפרטים מלאים, היכנסו לאתרי האינטרנט.

טיפ: נסו לדובב את העובדים שיושבים בדרך כלל בפינות החדרים בבתים המשוחזרים. בניגוד למוזיאונים רגילים, הם לא שם כדי לומר לכם לשמור על השקט ולא לגעת בדבר. הם שם כדי להדריך, ויש להם סיפורים מרתקים.

שבדיה: Skansen (אתר: www.skansen.se) דמי כניסה 170-100 קורונות למבוגר, תלוי בעונה.

בריטניה: Beamish, The Living Museum of the North (www.beamish.org.uk) דמי כניסה 18.50 פאונדים, York Castle Museum (www.yorkcastlemuseum.org.uk) דמי כניסה 9.50 פאונדים.

ארצות הברית: Green Animals Topiary Garden (www.newportmansions.org) דמי כניסה 14.50 דולרים למבוגר, Red Lion Inn (www.redlioninn.com); תעריפים: 400-100 דולרים לחדר, Mystic Seaport (www.mysticseaport.org) דמי כניסה 25 דולרים למבוגר, Shelburne Museum (www.shelburnemuseum.org) דמי כניסה 8 דולרים למבוגר.

גיאורגיה: Open Air Museum of Ethnography (www.museum.ge) דמי כניסה 1.5 לארים למבוגר.

רומניה: Astra Museum of Traditional Folk Civilization (www.mcpt.muzeulastra.ro) דמי כניסה 15 ליים למבוגר.

ישראל: כפר נצרת (www.nazarethvillage.com) דמי כניסה 50 שקלים למבוגר.

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

לפחות 3 מטרות חשודות יורטו בשמי הצפון

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק