דווקא עכשיו - טכנולוגיה אירופית: קבלו קרן סל מעניינת

למרות שהוא מהווה רק כ-4% ממדד מניות מרכזי ביבשת, מספר גורמים תומכים בהשקעה במגזר הטכנולוגיה בעת הנוכחית ■ קרן הסל TNO:FP מציעה אליו חשיפה שצפויה להשתלם

מטה סאפ בגרמניה / צילום: בלומברג
מטה סאפ בגרמניה / צילום: בלומברג

בניגוד לתחומים כמו בריאות, רכב, בנקאות ותעשייה כבדה, החברות האירופיות אף פעם לא היו מובילות שוק בתחום הטכנולוגי בעולם. לא במקרה מגזר הטכנולוגיה הוא אחד המגזרים הקטנים בשוק המניות האירופי ומהווה רק כ-4% ממדד Stoxx 600; בארה"ב, לשם השוואה, הוא מהווה המגזר הגדול ביותר במדד S&P 500, עם כ-19%. למרות העובדה, כי שוק המניות האירופי לא מוטה חברות טכנולוגיה, אנו חושבים כי קיימים מספר גורמים התומכים בהשקעה נקודתית במגזר זה בעת הנוכחית.

תחילה, מגזר הטכנולוגיה באירופה צפוי ליהנות במיוחד ממגמת הפיחות בשער האירו בהשוואה למטבעות מרכזיים בעולם, מגמה שהחלה לפני מספר חודשים בעקבות מדיניות מוניטרית אגרסיבית של הבנק המרכזי בגוש האירו. כ-60% מהמכירות של חברות הטכנולוגיה האירופיות הם מחוץ לאירופה, ולכן לירידה בשער האירו בהשוואה למטבעות מרכזיים אחרים יש השפעה חיובית על רווחי החברות, על יכולת יצירת המזומנים שלהן, ובנוסף, היא מאפשרת להן להגדיל נתח שוק על חשבון מתחרות גלובליות אחרות.

כך לדוגמה, למעלה ממחצית ההכנסות של יצרנית התוכנה הארגונית SAP, המהווה את ההחזקה הגדולה ביותר במגזר הטכנולוגיה במדדי המניות האירופיים, מגיעות מחוץ ליבשת אירופה והמכירות לארה"ב הן כ-30% מכלל המכירות. לכן סאפ, כמו גם חברות אירופיות אחרות במגזר הטכנולוגיה, צפויות להיות מהמרוויחות העיקריות מתהליך הפיחות המשמעותי באירו בתקופה האחרונה.

מעבר לעובדה, כי מגזר הטכנולוגיה באירופה הוא מגזר מוטה יצוא, הוא גם נהנה ממספר גורמים פונדמנטליים תומכים. בהתבסס על תחזיות האנליסטים הנוכחיות, מגזר הטכנולוגיה באירופה צפוי להציג צמיחה דו-ספרתית גבוהה ברווחים בשנתיים הקרובות - מעל לתחזיות הצמיחה של כלל שוק המניות באירופה. למרות נתון זה, מגזר הטכנולוגיה באירופה מתומחר רק בפרמיה קטנה בהשוואה לכלל המדדים האירופיים, ואף נסחר כעת ברמות תמחור הנמוכות משמעותית מהממוצעים ההיסטוריים שלו.

בששת החודשים האחרונים, בהתאם לתחילת מגמת היחלשות האירו מול הדולר, החזיר מגזר הטכנולוגיה במדד Stoxx600 תשואת יתר של כ-5.5% ביחס למדדי ההשוואה.

הסיכון המרכזי: פיזור לא מספק

קרן הסל Europe 600 Technology מבית Lyxor (סימול: TNO:FP) מאפשרת חשיפה למגזר הטכנולוגיה בשוק המניות האירופי. הקרן עוקבת אחרי מגזר הטכנולוגיה במדד Stoxx600 הכלל אירופי, דמי הניהול שלה הם 0.3% ומחזור המסחר היומי שלה יחסית קטן, כ-14,000 יחידות. ההחזקה הגדולה בקרן היא כאמור SAP הגרמנית עם כ-23%, וההחזקות הגדולות אחריה הן יצרנית ציוד השבבים ההולנדית ASML (כ-14%) ויצרניות ציוד התקשורת אריקסון (12%) ונוקיה (כ-10%).

כגורמי סיכון בקרן סל זאת נציין את המשקל הגבוה יחסית הניתן להחזקות הגדולות שלה, המקטין במידה מסוימת את היתרון של פיזור הסיכון בקרב מספר רב של מניות. גורם סיכון נוסף הוא מחזור המסחר הנמוך יחסית, שעלול לגרום לעתים לתנודתיות גבוהה.

בהינתן התחזיות להמשך פיחות בשער האירו ביחס לדולר, ההשפעה החיובית של תהליך זה על היצואניות האירופיות ותחזיות הצמיחה הגבוהות של החברות במגזר, אנו מאמינים כי השקעה במגזר הטכנולוגיה באירופה עשויה להתברר כמשתלמת בתקופה הקרובה.

* הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם