היועמ"ש דוחה את עתירת הליכוד נגד "עמותות השמאל"

הליכוד הגישה עתירה נגד מפלגות העבודה, התנועה ומרצ והעמותות V15, מולד, קול אחד ואייל ארד, בגין הפרה לכאורה של חוק מימון מפלגות

ציפי לבני ויצחק בוז'י הרצוג / צילום: תמר מצפי
ציפי לבני ויצחק בוז'י הרצוג / צילום: תמר מצפי

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, דוחה את עתירת הליכוד בנוגע לעמותות השמאל וקשריהן לכאורה למפלגות השמאל, ומציין כי התלונה שהוגשה בנושא למשטרת ישראל תיבחן כשלעצמה.

"עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי חוק דרכי תעמולה אינו מסמיך את יו"ר ועדת הבחירות המרכזית להוציא צו למניעת מעשה עבירה לפי חוק מימון מפלגות. על כן, כל הטענות שעניינן הפרות לכאורה של הוראות חוק מימון מפלגות אין מקומן להתברר במסגרת הליך זה, ויש לבררן במסגרות המוסמכות לכך", נמסר.

כאמור, הליכוד הגישה עתירה נגד מפלגות העבודה, התנועה ומרצ והעמותות V15, מולד, קול אחד ואייל ארד, בגין הפרה לכאורה של חוק מימון מפלגות, בטענה כי ישנו קשר בין המפלגות לעמותות, במטרה לסייע לשמאל לנצח בבחירות באמצעות תרומות זרות.

כזכור, בשבוע שעבר קיימו נציגי הליכוד מסיבת עיתונאים, בה תקפו את עמותת V15 וטענו כי מטרתה המוצהרת היא להחליף את השלטון. עו"ד דוד שמרון, המייצג את ראש הממשלה, טען כי יש קשר ישיר בין המחנה הציוני ומרצ לעמותה, הפועלת בשילוב עמותה אחרת - "קול אחד".

בישראל קיימים שני חוקים מרכזיים, שמסדירים את התנהלות הבחירות במטרה להבטיח הליך שוויוני והוגן: חוק מימון המפלגות, שקובע את המסגרת התקציבית שמותר לכל מפלגה להוציא, הקובע איך וכמה רשאית מפלגה לגייס כסף וממי; וחוק הבחירות (דרכי תעמולה), הקובע את המגבלות והמסגרות השונות. על-פי חוק מימון בחירות, למפלגה מותר לגייס כסף רק מבעלי זכות הצבעה, ולא מתאגידים או אזרחי חוץ.