רשות החברות בודקת טענה לתפקוד לקוי של מנכ"ל נמל חיפה

מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב מינה את רו"ח אילן שגב לבודק מיוחד מטעמו לטענות על התנהלות לקויה של מנכ"ל נמל חיפה, מנדי זלצמן

מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, מינה את רו"ח אילן שגב לבודק מיוחד מטעמו לטענות על התנהלות לקויה של מנכ"ל נמל חיפה, מנדי זלצמן. מינוי הבודק נעשה לאחר שניסיון שהוביל באחרונה יו"ר דירקטוריון הנמל, האלוף (במיל') משה עברי סוקניק, להדיח את זלצמן מתפקידו - כשל.

ל"גלובס" נודע כי יוגב הטיל על שגב לבדוק טענות על אודות תפקודו של זלצמן, תוך התייחסות לתוצאות העסקיות הנמוכות של חברת נמל חיפה; עבודת מטה לקויה; ביצוע ניהולי כושל של החלטות הקשורות להקמת שער המטענים החדש, הרפורמה בנמלים, טיפול לקוי בנזקים, תכנון ארוך טווח לקוי ואי-קידום פרויקטים מרכזיים לחברה.

בין הבדיקות שייעשו בידי רו"ח שגב בחברת נמל חיפה, גם בחינת טענות על ריבוי אירועי בטיחות בנמל, תוך טיפול לקוי או חלקי בתחקורם ובתהליך הפקת הלקחים; טיפול לקוי בהוראות של המשרד להגנת הסביבה וניהול כושל בניגוד למדיניות החברה והנחיות הדירקטוריון. עוד תיבדק סוגיית סיום תפקידם של 5 סמנכ"לים בנמל בתקופת כהונתו של זלצמן. מדובר בסמנכ"לים בתחומי הכספים, התפעול, ההנדסה, המשאבים והשיווק. במסגרת הניסיון להדיח את זלצמן, טען סוקניק כי סמנכ"ל התפעול אולץ להתפטר למרות שהוא נחשב לעובד מצטיין.

בכתב המינוי ששיגר יוגב לרו"ח שגב נכתב כי לצורך ביצוע הבדיקה תעמיד לו רשות החברות מסמכים שהומצאו בהליכי השימוע לקראת הדחת זלצמן בידי המנכ"ל ובאי-כוחו. המסמכים מתייחסים לטענות שהועלו נגדו, כמו גם פרטי ישיבות הדירקטוריון שדנו בטענות.

בכתב המינוי נקבע כי על הבודק המיוחד למסור ליוגב את מסקנותיו עד סוף אפריל השנה.

זלצמן מכהן כמנכ"ל חברת נמל חיפה בשש השנים האחרונות. המאמצים להדיחו החלו לפני כחודשיים, עת ניסה סוקניק להביא את סוגיית ההדחה לאישור מועצת המנהלים. הצבעה שנערכה בנובמבר הסתיימה בשוויון. בעקבות זאת, סוקניק השתמש בקול הכפול שבסמכותו להפעיל והעלה את זלצמן לשימוע לפני פיטורים. השימוע הסתיים בהחלטה חד משמעית שזלצמן ימשיך לכהן בתפקידו.

גורמים בנמל חיפה טענו היום כי מדובר ברדיפה אישית לכאורה כלפי המנכ"ל. גורמים באוצר הכחישו את הטענה ואמרו כי זו החלטה עניינית שנועדה לברר טענות מהותיות על התנהלותו. מהנהלת הנמל נמסר: "מבחינת הדירקטוריון הליך הבחינה והשימוע הסתיים. קיבלנו את הפנייה מרשות החברות, נלמד את המשמעויות ונגיב בהתאם".