ח"כ זחאלקה לח"כית רגב: "יש לי עליונות מוסרית עלייך"

בעימות בין השניים אמרה חברת הכנסת מהליכוד: "ערביי ישראל הם לא סוס טרויאני, אבל זחאלקה וזועבי כן" ■ זחאלקה: "תביאי ואליום לכנסת"

ח"כ ג'מאל זחאלקה ו ח"כ מירי רגב / צילום: תמר מצפי
ח"כ ג'מאל זחאלקה ו ח"כ מירי רגב / צילום: תמר מצפי

בדמוקרטיה אין מקום לאנרכיה ואין מקום לסוסים טרויאנים; חנין זועבי חייבת להיפסל" - כך אמרה שלשום (ג') ח"כ מירי רגב (הליכוד) בעימות עם ח"כ ד"ר ג'מאל זחאלקה (המחנה הדמוקרטי) שהתקיים במסגרת מפגשי "בחירות על הבר" של "גלובס", בהנחיית ליאת רון. העימות, שהיה סוער במיוחד, התנהל תוך קריאות רמות ונקטע כמה פעמים בשל צעקות הקהל, בעיקר מצד פעיליה של רגב, שהתפרצו לדיון שוב-ושוב והלהיטו את הרוחות.

נציין כי המפגש התקיים ערב ההחלטה של ועדת הבחירות המרכזית היום (ה') לפסול את התמודדות זועבי. זחאלקה העריך: "אני לא חושב שיאשרו את ההחלטה. פעם-אחר-פעם החליטו לפסול מועמדים ערבים, ורק משום שהם היו ערבים". רגב קטעה אותו ואמרה: "זה חידוש. כהנא לא היה ערבי". "פעם-אחר-פעם ביהמ"ש העליון ביטל את הקביעה", הזכיר זחאלקה. "אני מצפה מפוליטיקאים הגונים שלא יפסלו את זועבי. זו תהיה התגרות". "זועבי חייבת להיפסל", קבעה רגב. "אני מקווה שהיועץ המשפטי לממשלה יעשה סדר".

ליאת רון: ח"כ רגב, ניסתם לדחוק מחוץ לכנסת את המפלגות הערביות בשם המשילות, ובסופו של דבר גרמתם להעלאת כוחן. באתם לברך ויצאתם מקללים.

רגב: "ערביי ישראל הם לא סוס טרויאני, אבל זחאלקה וזועבי כן. צריך את אלה שדואגים לרווחת הערבים, ולא דואגים לחמאס. נוח לי עם כל מי שמושיט לנו יד". רגב התעלמה מבקשת המנחה לתת דוגמה לאחרונים.

- ח"כ זחאלקה, בוודאי לא היה פשוט בעבורך שהוצבת במקום השלישי ברשימה המשותפת.

זחאלקה פנה לרגב ואמר: "תביאי ואליום לכנסת. תצטרכי להיות רגועה כשיהיו לנו 15 מנדטים. ליברמן רצה את חוק המשילות. נתניהו נכנע לו. אין לי שמחה לאיד, אבל כשאני מרחף היום בין 12 ל-15 מנדטים, אני מודה לליברמן ומאחל לו שיהיה מחוץ לכנסת. נשלח לו מכתב תודה כפול על כך שעזר לנו להתאחד. הוא שם מכשול שימנע ממנו לעבור". הוא התייחס לקריאותי תומכיה של רגב מהקהל, ואמר: "אני מאתגר אותך ואת כולם שיביאו התבטאות אחת שלפיה אמרתי שאני לא מכיר בקיומה של מדינת ישראל". רגב השיבה: "כל מתגייס מבחינתך הוא מצורע".

זחאלקה: "גם כעס צריך לדעת לכוון. אני בעד פתרון של שתי מדינות ופירוק ההתנחלויות. אני פועל כמו חבריי היהודים והערבים לדמוקרטיה אמיתית. עקרון האדם השווה. אין אזרח מעל אזרח. הבסיס של הדמוקרטיה הוא האזרחות השווה".

"ומה עם יהודית ודמוקרטית?" שאלה רגב, "הוא רוצה לחסל את המדינה היהודית", אמרה לקהל. "מדינה לא צריכה להיות שייכת ליהודים, אלא לכלל האזרחים", ענה זחאלקה. "אתה רוצה לחסל את המדינה היהודית", קבעה רגב, וזחאלקה ענה: "אני רוצה למגר את הגזענות".

- הערבים מקבלים את אותו היחס ואותו החינוך כמו האזרחים היהודים?

רגב: "באופן חד וברור, היישובים הערביים מקבלים את אותם התנאים. הם אומרים 'אל תתגייסו ואל תעשו שירות לאומי'. אתם רוצים זכויות? יש גם חובות".

ח"כ זחאלקה, בחרתם שלא לשרת בצבא. למה אתה לא מוכן שהערבים יעשו שירות לאומי, ואפילו בתוך הקהילות שלכם?

"האפליה לא קשורה לשירות לאומי וצבאי, עיין ערך היישובים הדרוזים והפקעת הקרקעות". רגב: "הם כן משרתים". זחאלקה: "אבל אין שוויון זכויות. תודה רבה שאני נושם אוויר בזכות הגברת רגב. יש לאנשים בכל העולם פטור מכל מיני חובות. תראי את החרדים. אנחנו מעודדים את הנוער שלנו להתנדבות, אבל לא במסגרת של השירות הצבאי".

- אתה מזדהה עם הפלסטינים או עם המדינה?

"אני מזדהה עם הפלסטינים כשהם מדוכאים. אני פועל למען צדק ושוויון". רגב: "כשהבן שלי הולך לצבא בגיל 18, הוא בגיל הזה הלך לכלא על טרור". "הם המדוכאים", קרא זחאלקה. "אני בצד הקורבן ולא המקרבן. כאשר הערבים מדכאים כורדים בסודן, אני לא עם הערבים. אני בעד המדוכאים. וגם היהודים בישראל מדוכאים על ידי נתניהו". בהתייחסו לעליית ארגון דאעש, אמר: "דאעש הם אויבי האנושות. אני תומך במאבק נגדם". רגב ענתה לו: "אני מקווה שזו הפעם האחרונה שתהיה בכנסת".

- כשראית את הילד בן 4 שנהרג במלחמה בדרום, עדיין חשבת שהחמאס הוא המדוכא?

זחאלקה: "אני לא רוצה שתיפול שערה מראשו של אף ילד. אפשר לא להסכים, אבל יש דרך לחיות ביחד - וזה באמצעות הסדר של שלום. לא מאזן של כוח כפי שמציעה ממשלת נתניהו. במלחמה נהרגו יותר מ-2,000 פלסטינים". רגב: "כי החמאס השתמש בהם כמגן חי". זחאלקה פנה אל רגב ואמר: "יש לי עליונות מוסרית עלייך, כי אני מגנה פגיעה בילדים באשר הם. את תומכת בהרג 400 ילדים פלסטינים". רגב: "אני לא". "אז תגני את זה", ביקש זחאלקה בזעם. "טרוריסט", ענתה רגב. זחאלקה: "את אומרת שיהרגו עוד-ועוד. את מעודדת רצח". רגב: "מעולם לא תמכתי ברצח". זחאלקה: "זו הרמה שלך וזה העולם המוסרי שלך. תתביישי לך". רגב: "אז שהחמאס יפסיק להשתמש בילדים כמגן חי".

"הבית היהודי אליטיסטי מדי"

בהמשך הדיון עברו המשתתפים לסוגיית הגרעין האיראני ונאומו הצפוי של ראש הממשלה בקונגרס בארה"ב, ולסוגיות נוספות.

- להערכתכם, נתניהו יירד מהסולם ולא ינאם בקונגרס?

רגב: "מה הוא (אובמה - ש.ד) רוצה? ראש הקונגרס הזמין אותו והוא נענה. מה הבעיה? ארה"ב יודעת שישראל היא הידידה היחידה שלה. מערכת היחסים שלנו עם ארה"ב טובה, וראש הממשלה צריך להגיד את דברו באופן ברור וחד". זחאלקה: "מישל פוקו אמר שאסור לתת לפוליטיקה להשאיר שובל אילם של אומללות וסבל. הדרך היחידה לפתור את בעיית הגרעין היא לפרז את כל המזרח התיכון מנשק גרעיני".

ח"כ רגב, הצהרת שאת רוצה להיות שרה בממשלה הבאה. עם כל הבלגן שעשית לנתניהו, את חושבת שתקבלי את זה?

"לא עשיתי בלגנים. בעזרת השם, הליכוד ינצח ונתניהו יהיה ראש הממשלה".

- ומה התוכנית שלך כשרת שיכון לפתרון בעיית הדיור?

"אני עדיין לא שרה, אבל אנחנו בפעם הראשונה חייבנו את הממשלה ואת מינהל מקרקעי ישראל שכל תוכנית בנייה תחייב את ראש העיר לבנות דירות קטנות ודירות להשכרה במחיר מפוקח. אפשר להגיד שאפו. הליכוד הביא את זה. הדבר השני שלדעתי צריך לעשות זה להוריד את ערך הקרקע, למסות דירה שנייה ושלישית, ולבנות דירות להשכרה. אני מזמינה אתכם להצטרף אליי, להסתובב ב'רגב-מוביל' ולראות - אין מפלגה מחוברת יותר לעם מהליכוד". היא התייחסה למפלגה בראשותו של השר נפתלי בנט ואמרה: "הבית היהודי אליטיסטי מדי, ולא לחינם הוא לקח את אלי אוחנה".

- ח"כ זחאלקה, האם תמליץ על הרצוג כראש הממשלה?

"אנחנו מחכים. אני מקווה שנתניהו לא יהיה ראש הממשלה. זה יחסוך חיי אדם. ראש ממשלה ישראלי שעשה מלחמה פושעת כמו בעזה, לא צריך להיות ראש ממשלה". רגב: "החמאס בונה מנהרות מתחת לקיבוצים, והמלחמה שלנו לא מוצדקת?"

רגב נשאלה על ידי הקהל האם יש מקום להגביל את משך כהונתו של ראש ממשלה וענתה: "בתשובה מהבטן לא נראה לי שצריך לקבל החלטה על קדנציה של ראש ממשלה. כל עוד הוא פעל על פי דין, לא קיבל כסף מעמותות, ולא ישב בכלא על טרור".