גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי צריך פלטפורמת ניהול

האם פלטפורמות לניהול פרויקט תמ"א 38 נחוצות, ועל איזה צרכים הן לכאורה עונות?

בכמה תמ"א 38/1 תעלה את ערך הדירה שלכם? / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בכמה תמ"א 38/1 תעלה את ערך הדירה שלכם? / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הטור בשיתוף איגוד חברות התמ"א

מימוש פרויקט תמ"א 38 טומן בחובו הרבה מאד תהליכים מורכבים ויחודיים שלא מתקיימים בפרויקט נדל"ן רגיל. התהליך האופייני ביותר בתחום וכזה שלא קיים בפרויקט נדל"ן רגיל, הוא תהליך התקשורת, המסחר והחתימה על הסכם התקשרות עם בעלי דירות בפרוייקט.

לצורך החיבור והגישור בין בעלי דירות לחברות יזמיות, קמו מספר לא מבוטל של פלטפורמות מנהלות המסייעות לדיירים בעריכת מכרז היזמים. מדוע, לכאורה, הן נחוצות ועל איזה צרכים הן לכאורה עונות?

- מקור ידע מקצועי וניטרלי החף מאינטרס

תמ"א 38 מכיל בתוכו הייבטים מקצועים שלא תמיד מוכרים לאדם מן היישוב. במידה ומקור הידע שלנו הוא היזם, אז נוצרת בעיה שהיזם מעביר לנו את הידע והמידע אשר אינו פוגע באינטרסים שלו. ולכן כאדם המפיץ את המידע הוא נתפס כבעייתי והמידע שהוא מספק מוטל בספק. הפלטפורמות המנהלות שלטענתן חפות מכל אינטרס מלבד אינטרס הדיירים עלולות להיתפס כנאמנות ואמינות יותר ולכן המידע שהן מעבירות נתפס לכאורה כאמין יותר.

- המגשר בקונפליקט

מרגע הפניה לחברה, דרך השתתפותה במכרז והמשא ומתן בין הצדדים, ועד החתימה על ההסכם, מתנהלים היזם וכלל הדיירים בבניין כשני צדדים נפרדים אשר נמצאים לכאורה בקונפליקט ומעצם התקיימות המשא ומתן. לכן, פלטפורמות אלה משמשות כאין מגשר אשר חושף בפני מחזיקי הזכויות את המידע אשר לטענת החברות המנהלות, החברות היזמיות אינן חושפות בכזאת קלות.

- משקף התהליך

בפרויקטים מסוג זה, בהם היזם מתקשר עם כלל בעלי הדירות יחד וכל אחד לחוד, עולה תמיד החשש שמישהו יקבל יותר. בהסכם נפרד משאר מחזיקי הדירות, הפלטפורמות המנהלות מבטיחות שקיפות מלאה בתהליך והמנעות מסחטנות המשולמת המכונה "מתחת לשולחן".

- ממקד הבחירה

הדיירים מתקשים לקבל את ההחלטה באיזה יזם לבחור. לא תמיד יש להם את הכלים האובייקטיבים לדעת מי הזים הנכון להם ביותר. לפלטפורמות המנהלות יש נסיון בניהול מכרזים מסוג תמ"א 38 ולכן מסייעים לדיירים לקבל החלטה מושכלת ונכונה בבחירת היזם.

- חנות נוחות

המכרז לבחירת היזם, הוא תהליך ארוך ומייגע. על חברי הנציגות לפנות למספר חברות (לפחות שלוש) על מנת לקבל מהן הצעות ליזום הפרויקט מצידן. על חברי הנציגות להתנהל מול כול החברות המציעות ולזקק מתוכן את החברות המתאימות ביותר ומתוכן את החברה הנבחרת. תהליך זיקוק זה מתבצע על ידי מספר רב של פגישות היכרות עם אותן חברות ופגישות עבודה על מנת לדון בממצאים ולבחור את היזם המתאים. כאשר "פרוייקטור" מטעם פלטפורמת ניהול עושה זאת עבור חברי הנציגות, הוא חוסך להם זמן עבודה יקר שלעיתים לחברי הציגות אין, וללא ספק מדובר בפתרון נוח מאד עבורם.

אם כך הם הדברים, האמנם הסתייעות חברי הנציגות בפלטפורמות ניהול המכרז לבחירת יזם היא הכרחית?

מקור ידע מקצועי וניטרלי החף מאינטרס, אינו לוקח חלק בכל התהליך ולמעשה לוקח חלק קטן מאד ורק בעריכת המכרז לבחירת היזם. למעשה עיקר העבודה המתבצעת על ידי היזם, מתבצעת רק לאחר שזה נבחר ולכן הידע הרב במימוש זכויות תמ"א 38 אינו מצוי בחברות הניהול. לכן הטענה שחברות אלה נתפשות כמקור ידע מהימן יותר, בעייתית והטענה כי פלטפורמות אלה חפות מאינטרסים אישים שגוייה מהיסוד. מקור ההכנסות של חברות הניהול הוא מהיזם שנבחר. המודל העסקי פשוט מאד וכולל אחוז מסויים משווי הדירות החדשות של היזם בפרויקט. הפלטפרומות הללו פונות ליזמים בשוק ומציעות להן להשתתף במכרזים שאלה מקיימות.

בדרך כלל קיימת שונות בין היזמים שמוכנים להפריש אחוז מסויים משווי דירות היזם. יהיו יזמים שיהיו מוכנים לתת 2.5% משווי הדירות, יהיו כאלה שיהיו מוכנים לתת 2% משווי הדירות ויהיו כאלה שיהיו מוכנות לתת 1% או פחות. כעת לפלטפורמת הניהול יש אינטרס מובהק שהחברה שתזכה במכרז תהיה חברה שמוכנה לשלם הכי הרבה. לחילופין החברה המנהלת יוצאת בהצהרה שהיא גובה 2% משווי דירות היזם ומי שלא מוכן לשלם שלא ישתתף ונגיד שיזם מסויים מאד מאד רוצה את העסקה ובמקום להציע עוד קצת לדיירים מעדיף להציע עוד הרבה לפלטפורמת ניהול המכרז.

עלי לציין שאינני קובע כי כל החברות המנהלות מכרזים מטעם הדיירים מונעות מאינטרסים אישים. אך אם זאת, הקביעה החד חד משמעית שלחברה מנהלת אין אינטרס אישי בבחירת היזם כחלק אינהרנטי הנה מטעה ואינה נכונה.

המגשר בקונפליקט נכון שבזמן המשא ומתן היזם ומחזיקי הזכויות מתנהלים כשני צדדים וקיים לכאורה קונפליקט בינהם המיצג אינטרסים מנוגדים. אך לא ברור מדוע הכנסת בעל אינטרס נוסף ביניהם מקטין את הקונפליקט או דואג לשמירה על האינטרסים של הדיירים.

משקף התהליך ליזם ולמחיזיק זכויות יש אינטרס משותף לשקיפות בתהליך. הדיירים רוצים לדעת שאף אחד בבניין לא קיבל יותר מכולם ומתחת לשולחן. היזם לא רוצה לשלם לסחטנים וכן הוא חשוף בתביעה ובמידה ומשהו מהדיירים יוכיח שמשהו קיבל משהו, מעבר להסכם שחתמו עליו כולם.

אכן קשה לבחור את היזם הנכון ביותר ואת ההצעה הטובה ביותר. כאשר החברה המנהלת מסייעת בבחירת היזם, על הדיירים לדעת שעלול להיות לחברה אינטרס (כמפורט מעלה) שתבחרו ביזם זה או אחר ולכן לסיוע זה יש עלות לא קטנה.

חנות נוחות אין ספק שמדובר בשירות נוח מאד עבור נציגות בניין, אשר ממנה חברה מטעמה שתבצע את המכרז לבחירת היזם. רק שעל הדיירים לדעת שעל נוחות זאת הם משלמים. בסופו של דבר שכר העבודה של פלטפורומות אלה יורד מהסל הכולל שהיזם מספק לדיירים. במהלך המשא ומתן שהיזם מבצע עם הדיירים, עלות השירות של חברות אלה נמצא בדוחות של היזם (שהרי לא מדובר בהוצאה זניחה), ולכן יוכל לתת להם פחות, ואילו הוצאה על ניהול המכרז לא הייתה קיימת, אזיי היזם יכל לתת להם יותר.

לסיכום, אם בחרתם לבצע מכרז דרך חברה מנהלת כי זה נוח, זה בסדר ועל נוחות משלמים. אם בחרתם לבצע מכרז דרך חברה מנהלת מהסיבות האחרות המפורטות מעלה -חשבו שוב.

*** אייל אוכמן שותף ומנכ"ל חברת תל דן יזמות בנדל"ן ועוסק ביזום פרויקטים להתחדשות עירונית. משמש כיו"ר איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית בלשכת המסחר, ומנהל האקדמי של תוכנית ללימודי תמ"א 38 והתחדשות עירונית של האוניברסיטה העברית ומרכז פישמן לנדל"ן.

עוד כתבות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד־בינת, שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה חיובית • דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה