ביהמ"ש העליון יכריע היום: האם זועבי ומרזל ייפסלו?

9 שופטי העליון ידונו היום בהחלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול את ח"כ חנין זועבי ואת איש הימין הקיצוני ברוך מרזל מהתמודדות לכנסת הבאה ■ זהו הדיון המשמעותי הראשון אותו תוביל הנשיאה נאור

היום בבוקר (ג') צפוי להתקיים דיון נפיץ וסוער באולם המרכזי של בית המשפט העליון, כשהרכב מורחב של תשעה משופטי העליון יכריעו האם לפסול את החלטת חברי הכנסת שלא מאפשרת לחנין זועבי ולברוך מרזל להתמודד לכנסת הבאה.

בשבוע שעבר הצביעו חברי ועדת הבחירות המרכזית על פסילתה של חברת הכנסת חנין זועבי מהתמודדות בבחירות לכנסת ה-20. 27 חברי ועדה הצביעו בעד פסילתה, לעומת 6 בלבד שהתנגדו לה. זמן קצר לאחר מכן פסלה הוועדה גם את מועמדותו של ברוך מרזל, ברוב של 17 תומכים מול 16 מתנגדים.

על פי תקדימי העבר, מניחים במערכת הפוליטית כי השניים יוכלו להתמודד לבסוף. על פי התיקון לחוק יסוד הכנסת שהתקבל בשנות ה-80 (שנועד למנוע את בחירתו מחדש של מאיר כהנא לכנסת) לא יוכלו להתמודד לכנסת מי שיפסול את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית או מי שמסית לגזענות. בתקופתו של אהרן ברק כנשיא העליון, החליט בית המשפט לא לאכוף את החוק, כשהוא אישר לח"כ דאז עזמי בשארה להתמודד בבחירות, פעמיים, למרות שטען בגלוי כי הוא אינו מקבל את קיומה של ישראל כמדינה יהודית.

גם בבחירות הקודמות זועבי נפסלה ובג"ץ הפך את ההחלטה

גם לפני מערכת הבחירות הקודמת החליטה ועדת הבחירות המרכזית לפסול את ח"כ זועבי, בעקבות השתתפותה במשט המרמרה במאי 2010, וגם במקרה הזה בית המשפט העליון הפך את החלטת הנבחרים והחליט לאפשר לזועבי להתמודד ולכהן גם בכנסת הנוכחית.

עוד לפני הדיון בוועדת הבחירות הודיעה חברת הכנסת חנין זועבי כי בכוונתה לערער לבג"ץ על פסילת מועמדותה. "אני משוכנעת שבית המשפט יהפוך את ההחלטה", אמרה בצאתה מהדיון בשבוע שעבר. "מדובר בהחלטה פוליטית של ועדה שאמורה לשמור על הדמוקרטיה וכללי יסוד אבל שומרת על דעות ימניות וגזעניות". השר ישראל כץ, אחד ממגישי העתירה נגד זועבי, בירך על פסילתה ואמר אז על בית המשפט: "ניתן רק לקוות שהפעם שופטי בג"ץ לא יבטלו את החלטת ועדת הבחירות".

נציגת היועץ המשפטי לממשלה, שפרסם חוות דעת ולפיה אין לפסול את מועמדותה של זועבי, תמכה בעמדה המסורתית של שופטי בית המשפט העליון ואמרה במהלך הדיון בכנסת: "פסילה של מועמד היא חריג שבחריגים וצריכה להיעשות רק במקרים שבהם הדמוקרטיה נעדרת כלים אחרים להתמודד עם המועמד או הרשימה", אמרה.

"הספק צריך לפעול לטובת זכות היסוד לבחור ולהיבחר. זו זכות חשובה ובסיסית", הוסיפה. "מבחינה קפדנית עלה שחלק מההתבטאויות של זועבי הן קשות ומטרידות מאוד, ואפילו עשויות להתפרש כתמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור, אך בחינת הראיות העלתה שלא ניתן לקבוע שאלו פעילויות דומיננטיות של המתמודדת". ח"כ יריב לוין (ליכוד) אמר לאחר הדיון בשבוע שעבר "מעולם לא היה חבר פרלמנט שעשה דברים כאלה בפרק זמן כה קצר", אמר. "אם נאשר לה להתמודד, אנחנו בעצם מוחקים סעיף בחוקי היסוד".