"החלטנו להתעמת חזיתית עם מערכת של כוח פוליטי וכלכלי"

לצד המאבקים מחוץ, הכריז ראש ממשלת יוון גם על מאבק נגד אנשי העסקים העשירים במדינה ואף מינה לשם כך שר מיוחד למלחמה בשחיתות

אלכסיס ציפראס / צילום: בלומברג
אלכסיס ציפראס / צילום: בלומברג

השר החדש למלחמה בשחיתות ביוון אינו פוליטיקאי, אבל הוא משתלב היטב באווירת מלחמת הקודש החדשה.

בעקבות ניצחונה של סיריזה בבחירות, מתמקדת תשומת הלב הבינלאומית במאבקה של הממשלה השמאלנית נגד תוכנית הצנע שאכפו על יוון נושיה בחו"ל. אבל פנגיוטיס ניקולודיס בן ה-65, תובע בבית המשפט העליון ומומחה לפשיעה כלכלית, מוביל מאבק אחר, שגם עליו הכריזה סיריזה - והפעם בתוך יוון עצמה - נגד חלק מאנשי העסקים העשירים החולשים על החיים הפוליטיים והכלכליים במדינה.

בנאום בפרלמנט בשבוע שעבר גינה ניקולודיס את האליטה הכוללת "קומץ משפחות שחושבות שהמדינה והשירות הציבורי קיימים כדי לשרת את האינטרסים שלהן".

אנשי עסקים אלה משפיעים על פוליטיקאים ופקידי מדינה, או מנצלים לרעה את שליטתם באמצעי התקשורת, כדי לזכות באופן בלתי חוקי חוקי בחוזים ממשלתיים, לשנות תקנות לטובת עצמם או לחמוק מתביעה משפטית נגדם בגין הפרת החוק, לדברי המבקרים.

ראש הממשלה, אלקסיס ציפראס, הכריז על צעדים קיצוניים נגד מי שהוא מכנה "אוליגרכים", כולל הנפקה מחודשת של רישיונות לערוצי טלוויזיה פרטיים, ביטול הלוואות בנקאיות ל"מקורבים" שהוענקו לאנשים בעלי קשרים במקומות הנכונים, מימוש זכויות ההצבעה של המדינה במקרים שבהם קיימת אחזקת רוב בבנקים פרטיים, ביטול כמה עסקאות הפרטה גדולות, ובדיקות מס אגרסיביות של בעלי חשבונות אוף-שור.

"החלטנו להתעמת באופן חזיתי עם מערכת של כוח פוליטי וכלכלי ששיקעה את המדינה שלנו במשבר וגרמה לירידת קרנה של יוון ברמה הבינלאומית", אמר ציפראס לפרלמנט בשבוע שעבר. שר האוצר, יאניס ורופאקיס, היה בוטה לא פחות, והכריז כי הממשלה "תהרוס את האוליגרכיה" כדי להגדיל את הכנסות המסים, לפתוח את השווקים ולהמריץ את הצמיחה הכלכלית.

עד כה לא ננקב בשמו של איש במסגרת מדיניות היד הקשה, ומעט מאוד מהיזמים המובילים ביוון הגיבו בפומבי. אך העסקאות הנבדקות כוללות את הפרטת חברת הלוטו הלאומית והמכירה המתוכננת של מניות המדינה בנמלי תעופה גדולים.

שר האנרגיה, פנגיוטיס לופזניס, ממפלגת סיריזה, אמר לפרלמנט בשבוע שעבר כי הממשלה תפעל לבטל את "הרכישה השערורייתית" של נמל התעופה הישן של אתונה, הלניקון, בידי החברה למדה דיוולופמנט (Lamda Development), שבשליטת משפחתו של איש העסקים העשיר ביותר ביוון, ספירוס לטסיס. סיריזה לא מתחה ביקורת אישית על לטסיס עצמו.

בתגובה פרסמה למדה בשבוע שעבר הודעה שבה הביעה צער על "המסר המרתיע למשקיעים בינלאומיים פרטיים ארוכי-טווח שלהם זקוקה ארצנו באופן נואש".

איש העסקים יאניס ורדינויאניס, שמשפחתו מחזיקה באינטרסים בתחומי זיקוק הנפט, המשלוחים הימיים ואמצעי התקשורת, שלח לרויטרס הודעה שבה נאמר כי ציפראס "צודק" במתקפתו על "מערכת מסוימת ששיחקה תפקיד משמעותי והשפיע באופן שלילי ומושחת על סביבת העסקים ביוון", וכי המאבק בהתנהלויות מושחתות ייטיב עם הצמיחה הכלכלית ואמון העסקים.כמו כן ציין ורדינויאניס כי "הבעלות וההפעלה של ארגון עולמי מצליח אינה הופכת אותך ל'אוליגרך'"."יש לנו אמון בממשלה החדשה שלנו, ואני אישית מקדם בברכה גישה זו המתאפיינת בהגינות ובשמירה על החוק והתקנות", אמר ורדינויאניס.

זה זמן רב שסיריזה בהנהגת ציפראס מותחת ביקורת על האופן שבו משחקות קומץ של משפחות יווניות תפקיד דומיננטי ונהנות מיחס מועדף מצד הפוליטיקאים במגזרים חשובים של הכלכלה. אך כמה מבקרים טוענים שממשלת סיריזה צריכה למתוח קו ברור יותר בהצהרותיה הציבוריות בין המאבק בפעילות בלתי חוקית כגון שחיתות והשתמטות ממס, לבין האג'נדה הפוליטית הרחבה יותר של המפלגה לרסן את כוחם של העשירים - אג'נדה שעלולה להבריח משקיעים והון מהמדינה. בראיון לרויטרס אמר ניקולודיס כי אינו מאשים את העשירים באופן כללי. "זה יהיה מטורף מצדי לחשוב כך", אמר.

מינויו של ניקולודיס - אאוטסיידר לא-פוליטי ובעל עבר נקי - היה פופולרי בקרב אזרחי יוון, שמאמינים כי השחיתות מושרשת עמוק בחברה היוונית. לניקולודיס יש מוניטין של איש מעשה, ולדבריו פיתחה יחידת המידע הפיננסית שבראשה הוא עמד עד כה, שיטת בדיקה חשבונאית שבאמצעותה זוהו יותר מ-20 אלף אנשים שנכסיהם אינם תואמים לדו"חות המס שלהם.אך הספקנים תוהים עד כמה ריאליסטיות הן תקוותיה של סיריזה כי מדיניות היד הקשה תניב לממשלה הכנסות מס גדולות.