50 גוונים של אפור

הסרט בערוץ 10 על המסתערבים ישאיר אתכם עם יותר שאלות מתשובות

"מסתערבים, על החיים ועל המוות", יום חמישי 21:00, ערוץ 10

הנה סרט תיעודי שישאיר אתכם עם יותר שאלות מתשובות: כולנו מכירים את "המסתערבים", מילה שמקורה עוד בימי הפלמ"ח והמשכה ביחידות המיוחדות שהוקמו בצה"ל אחרי פרוץ האינתיפאדה.

מצד אחד, חלקן הן יחידות חיסול לכל דבר ועניין (אמנם לא בהגדרתן, אבל בוודאי בהווייתן) שחלק מהחיילים בהן מתמכרים ל"רעל" (מצחיק ששלטונות הצבא נלחמו במילה הזאת, ומצחיק עוד יותר שבסופו של דבר היא הפכה בעגה הצה"לית מ"רעל" ל"רבאק"), כדרך שבה מתמכרים לריח הנפל"ם על הבוקר ובאופן שצריך להדאיג כל הורה וכל אזרח ישראלי.

מצד שני, אי-אפשר להתעלם מהעובדה שחלק גדול מהאנשים שעולים על הכוונות של אותן יחידות, גבו או התכוונו לגבות את חייהם של ישראלים רבים, חפים מפשע.

ואם הצופה הסביר מבולבל, תארו לכם את חיבוטי הנפש שעוברים על חלק מהלוחמים, עוד לא בני 20 שחלקם (ודווקא האיכותיים ביותר שבינם), נקרעים בין אשמה לתהילה, וזה עוד לפני שדיברנו על הפלסטיקה שבחיסול אדם אחר, ואפילו הוא בן מוות, מטווח אפס.

אור הלר אחראי על הסרט המרתק הזה (לא ראיתי את כולו, אבל מה שראיתי הצליח להסעיר אותי ולגרום לי לרצות לראות את הסרט בשלמותו), ומתגלה (לא רק כאן), כמי שיודע להציג היטב תמונת מצב מורכבת: לא שחור ולבן אלא 50 גוונים של אפור.

אוסקר ישראלי

מועמדים ישראלים לאוסקר, יום שישי מ-20:35, ערוץ yes קולנוע ישראלי

מדובר בסרטים שכולנו ראינו לפחות פעם אחת (או עשר), ובכל זאת - לפעמים זה כל מה שצריך בערב של מזג-אוויר חורפי.

עוד לפני שניגש לסרטים עצמם, בעיניי זה נחמד שעל שניים מהם חתום אפרים קישון, במלאת עשור למותו של האיש שכה הפליא ללהטט בשפה העברית וכה היטיב לתאר את הישראליות, למרות ואולי בגלל שתמיד היה כאן אאוטסיידר.

את "השוטר אזולאי" כדאי לראות גם בגלל עוד איש מוכשר שחסר כאן מאוד, שייקה אופיר בתפקיד השוטר השלומיאל בעל ידי הזהב שחולם על דרגת סמל ועל יצאנית צעירה (ניצה שאול). מכל הרגעים בסרט, אהוב עליי באופן אישי הרגע שבו מתווכח אופיר ביידיש צחה עם מפגינים חרדיים.

הסרט הבא, "הערת שוליים" (22:05) של יוסף סידר, הוא לטעמי מהטובים בסרטים הישראלים שנעשו כאן אי-פעם. גם בגלל הנושא יוצא הדופן, גם בגלל המשחק הנפלא של צוות השחקנים בראשות שלמה בראבא וליאור אשכנזי וגם בגלל הדרך המקורית שבא מועברים כאן יחסי האהבה-קנאה בין אב לבן.

יחתום את הערב "סלאח שבתי" (23:50) גם הוא של קישון. הסרט הזה הואשם לא אחת בסטריאוטיפיזציה של דמות "המזרחי", אבל לטעמי יש בו דווקא הרבה תעוזה בתיאור דמותם המורכבת של דרי המעברה, בתקופה שבה הממסד התייחס אליהם כפ לקטים.

שבת בערב, יום יפה

"סטרדיי נייט לייב" - יום הולדת 40, שבת 21:10, ערוץ yes קומדי

אם אנסה למנות כאן את כל שמות המשתתפים המוכרים של הפרק המיוחד לציון 40 שנה של "סטרדיי נייט לייב" (להלן SNL), אפשר שלא יספיק המקום: מאדי מרפי שחוזר לתוכנית לראשונה אחרי 31 שנה, דרך רוברט דה נירו, ביל מוריי, ג'ים קארי, ג'ק ניקולסון, בטי וויט, מליסה מקרטני, סטיב מרטין - והאמינו לי שזו רשימה חלקית בלבד. המשך בג'ימי פאלון, טינה פיי, צ'בי צ'ייס ואחרים שהיו חלק מצוות התוכנית במשך שנים רבות ועד למוזיקאים בכירים: מפול סיימון ופול מקרטני הוותיקים והטובים ועד קניה ווסט וטיילור סוויפט הלוהטים.

אתם יודעים מה הכי מצחיק ברשימה הזאת, עוד לפני ששמענו אפילו בדיחה טובה אחת מהפרק החגיגי? שניסיתי בכל כוחי להימנע מ"ניים דרופינג". רק כנראה שבתוכנית הזאת אי-אפשר.

אם פוליטיקאים ישראלים מתמרמרים לעיתים על הדרך שבה הם מוצגים ב"ארץ נהדרת" למשל, הם מוזמנים להציץ הערב (ש') בשרה פיילין, מושלת אלסקה לשעבר: היא החלה את הקמפיין שלה לסגנות הנשיא עם יתרון בסקרים והחיקוי המעולה של טינה פיי (אולי "החיקוי" של דמות פוליטית כלשהי לאורך ההיסטוריה) הניע את התהליך שבסופו הפסידו הרפובליקנים את הבחירות לאובמה.

עדיין, במקום להאשים את התקשורת ב"שמאלנות", היא מתארחת בפרק הזה כדי לעשות כבוד לאנשים שהפכו אותה לאייקון (לתשומת ליבה של מירי רגב שרק לאחרונה השתלחה במי שמפליא לחקות אותה, יובל סמו).

מי שמצפה לבדיחות מהזן שיגרום לכוס התה שלו לטפטף, עלול להתאכזב: יש כמה רגעים מצחיקים בתוכנית הזאת, אבל עיקרה הוא מעין "פגישת מחזור" שמסכמת 40 שנות עשייה - מ-1975 ועד היום. שאפו.

* ציון: 10