גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רופאי איכילוב ולובי המכוניות

אם בריאות הציבור יקרה לרופאים שידרשו נתיבי אופניים בכל כביש

רוכבת אופניים תל אביבית / צילום: איל יצהר
רוכבת אופניים תל אביבית / צילום: איל יצהר

קמפיין הרופאים מבית החולים איכילוב נגד האופניים החשמליים מצביע על נקודה חשובה: כלי רכב לא אמורים להיות על המדרכה. לכן מקומם של אופניים חשמליים ורגילים הוא על הכביש. אבל הקמפיין גם מוכיח שהרופאים (לפחות אלה שמשתתפים בו), צופים על המציאות מנקודת מבט צרה, התחומה בין קירות חדר המיון, ואולי אינם מודעים למה שקורה מחוצה לו, ברחובות, בכבישים ובמדרכות העירוניות.

בסרטון שמופץ ברשת והופק בעקבות מות אדם בן 80 מהסתבכות אחרי פגיעת רוכב, מוחים רופאים מאיכילוב על כלי הרכב - אופניים חשמליים. הם מעידים על נפגעים שטופלו בידיהם - כל רופא וסיפורו, והמסקנה משותפת: ״עצרו את האופניים החשמליים״.

לו אני בצוות איכילוב, הייתי מזמינה את הרופאים לצאת מבית החולים אל הרחובות, לצפות על סדרי התחבורה וההיררכיה בין כל המשתמשים בדרך, ורק אז להסיק מה טוב לבריאות הציבור. איזה כלי רכב ״לעצור״ ואיזה לעודד.

לו היתה השקפת עולמם של רופאי איכילוב רחבה והוליסטית, הם לא היו קוראים לעצור את האופניים. להיפך, הם היו יוצאים בקריאה נחרצת לפנות לאופניים עכשיו ומיד נתיבים בטוחים בכל הרחובות והכבישים.

היבטים בריאותיים שחבל להחמיץ

הרופאים המככבים בקמפיין מתמקדים בחדש ובמיוחד וקצת נשכח מהם השכיח. מפגיעת מכוניות בעיר יש הרוג כל שלושה עד ארבעה ימים, ובכל יום כעשרה פצועים. כזו למשל היא ילדה בחולון אשר ביום חמישי שעבר, שבו עלה הקמפיין, איבדה את רגלה אחרי שנהגת עלתה על המדרכה ודרסה אותה.

לפי נתוני אור ירוק ומשרד התחבורה, רוב תאונות דרכים קורות בעיר, וחלק ניכר מהנפגעים הם הולכי רגל במעברי חציה. למרות זאת, לא נתקלתי עדיין בקמפיין הקורא לזנוח מכוניות ככלי תחבורה במרכזי הערים.

הדרך לצמצום נפגעי תאונות דרכים, אינה התנגדות למציאות ולשינוי המתחולל בהרגלי התחבורה. לשינוי זה היבטים בריאותיים חיוביים שחבל להחמיץ.

רופאים עם נקודת מבט רחבה היו מבקשים לעודד שימוש באופניים לצרכים יוממיים, כי הרכיבה עליהם (אפילו הם חשמליים, לא כל שכן על אופניים רגילים), בריאה בהרבה מאשר נהיגה בכל מכונית.

רופאים עם חזון, היו נותנים את הדעת לכך שאם יותר אנשים ירכבו באופניים, נפח התנועה יצטמצם, יהיו פחות פקקים, פחות מצוקת חניה, פחות זיהום אוויר ופחות תאונות דרכים (ופחות נפגעים לטפל בהם).

רופאים עם נפש צופה פני עתיד היו נרתמים לעידוד תחבורה שכרוכה בפעילות גופנית בריאה, ואינה תורמת לזיהום האוויר שכולנו נושמים.

הדרך השלישית

אולי כדאי שנביט ונחקה מה שעושות ערים אחרות בעולם (לונדון, אמסטרדם, האג, ניו יורק, קופנהגן, מינכן, וינה, ברצלונה ועוד), שגם בהן מתחוללת מהפכת תחבורה וגם בהן עולה הפופולריות של כלי רכב קלים. ערים אלה יוצרות ברחובותיהן את "הדרך השלישית".

"הדרך השלישית" היא הקצאת נתיב בדרך לתחבורה קלה: רוכבי אופניים מכל הסוגים, קלנועיות, סגוויז, סקייטבורדס וכיוב׳, והיא צו השעה בכל העולם. זה הדבר שצריך היה לעמוד בלב מחאת הרופאים מאיכילוב, ודווקא מטעמי בריאות הציבור היקרה להם.

רופאים-מודאגים צריכים לתמוך באימוץ אופניים ככלי תחבורה בגלל אורח החיים היושבני שהתבסס בציבור ותחלואיו הישירים והעקיפים - עודף משקל, סכרת ועוד. רופאים-אחראיים צריכים לתמוך באופניים גם מטעמי איכות האוויר שאנחנו נושמים, והשפעתו על הבריאות של כולם.

תמיכה פירושה קריאה חריפה להפסיק את שיסוי הרוכבים בהולכים על המדרכה, שהוא שיסוי חלש בחלש.

תמיכה פירושה דרישה חד משמעית להפסיק להפלות לטובה מכוניות על פני אופניים. תמיכה פירושה פינוי נתיב לאחרונים, בדרך הקיימת, בלי להמתין לתהליך הממושך הכרוך בסלילת נתיבים ייעודיים.

רופאים למען מכוניות

רופאים מתקדמים היו נוקטים בעמדה מנוגדת למקהלה שמארגן לובי תעשיית המכוניות.

לובי זה מבחין בהתפשטות כלי רכב חלופי למכונית, פשוט לתחזוקה ומתאים לכל כיס, אינו דורש תשתית יקרה לאחסון, אינו מזיק לסביבה, והרבה הרבה פחות קטלני לבני אדם.

הלובי הזה צופה בחשש בפופולריות העולה של התחליף הבריא, ועושה הכול כדי להשחיר את כלי הרכב שמאיים עליו באובדן גדול של רווחיות והכנסות.

חבל שרופאי איכילוב תומכים בו.

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס