מהפך: מעמדו של נתניהו מתרסק ברשת - לפיד מוביל

מדד "מעמד המועמד" של "גלובס" ובאזילה מראה כי דוח המבקר על חגיגת ההוצאות של נתניהו פגע בתדמיתו ■ גם כחלון נחלש משמעותית ■ מחלוקת בין הגולשים: יצחק הרצוג מסוגל בכלל לנהל מדינה?

מעמד המועמד 22/2/15 / מקור: באזילה
מעמד המועמד 22/2/15 / מקור: באזילה

כחודש לפני הבחירות - מהפך: נפילה בציון התפיסתי של רה"מ בנימין נתניהו בשיח ברשת, כך עולה מנתוני "באזילה" בשיתוף "גלובס". לראשונה במערכת הבחירות הנוכחית נתניהו מאבד את ההובלה ויו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד מזנק למקום הראשון מבין המועמדים בבחירות.

מעמד הפוליטיקאים בשיח ברשת במהלך השבוע האחרון 22/2/15
 מעמד הפוליטיקאים בשיח ברשת במהלך השבוע האחרון 22/2/15

מנתוני השבוע החולף ניתן לראות בבירור כי מצבו של נתניהו מידרדר באופן משמעותי. הנתונים מתייחסים לשיח בכל הרשת - מטוקבקים עד סטטוסים ברשתות חברתיות. חשוב לציין כי לפיד קיבל ציון דומה לזה של השבוע הקודם אך זה היה מספיק כדי למקם אותו במקום הראשון.

את הסיבות לירידת הציון של נתניהו ניתן להבין בקלות מהשוואת מפות הנושאים של נתניהו מהשבוע החולף וזה שלפניו:

השיח ברשת סביב נתניהו 22/2/15
 השיח ברשת סביב נתניהו 22/2/15

הפרשות בבית ראש הממשלה ופרסומן בדוח מבקר המדינה בשבוע שעבר ייצרו תגובות רעות רבות על נתניהו. אך בעוד רבים מהגולשים רואים בו (עפ"י התגובות) מושחת, נהנתן ומי שמנצל את משאבי המדינה לצרכיו הפרטיים, ישנם גולשים האוהדים אותו ורואים בתקשורת גוף שמאלני עוין את נתניהו ולכן הם מצהירים לו נאמנות ומכריזים כי יצביעו עבורו. עם זאת, ביחס לשבוע הקודם בו נתניהו נהנה מתמיכה משמעותית בגלל טיעוניו ש"ידיעות אחרונות" תוקף אותו, השבוע תמיכה זו נמוכה באופן משמעותי.

הקלף החזק של נתניהו בבחירות - הנושא הביטחוני וההתעקשות לנסוע לקונגרס - לא קיבל תשומת לב רבה בשבוע החולף, מה שתרם לנפילה בציון התפיסתי של נתניהו. בהשוואה לשבועות האחרונים, הפעם גולשים רבים תיארו את נתניהו כ"נהנתן" ו"בזבזן".

מעמד המועמד 22/2/15 / מקור: באזילה
 מעמד המועמד 22/2/15 / מקור: באזילה

לפיד מזנק

הנתונים מראים גם שהקמפיין האגרסיבי שמנהל לפיד מניב לו פרי. לפיד, המרבה לנהל תקשורת ומגע עם הציבור, מכנס מסיבות עיתונאים רבות ומפרט את תוכניותיו העתידיות בממשלה, מוביל במדד "מעמד המועמד". באשר לתגובות על לפיד, מחד יש הרואים בו שר אוצר מקצועי וכראיה הוא הותיר אחריו עודף של 5 מיליארד שקל בתקציב המדינה; אולם מצד שני ישנם גולשים הרואים בו טירון כלכלי שבמסגרת הנתונים האובייקטיבים שהיו לו - היעדר השכלה רלוונטית וניסיון - עשה כמיטב יכולתו ובמסגרת זו - הצליח. התחושה היא שלפיד לפחות ניסה, וגם אם לא הצליח בכל - עדיין מעריכים אותו על ניסיונו לשנות.

התגובות הללו מצטרפות לתפיסה כי "יש עתיד" היא מפלגה נקייה שלא הואשמה בשחיתות ולכן התחושה כי באמת באה להיאבק למען האזרחים. בנוסף, ישנן אמירות חיוביות עליו בהקשר של הסיוע לקשישים, על רקע אמירתו החוזרת ונשנית לפיה בתקציב 2015 הוא היה מרים 190 אלף קשישים מעל לקו העוני.

מעבר לכך, אמירתו של נתניהו כי יבטל את הסנקציות הפליליות על משתמטים חרדים בחוק הגיוס עוררה תגובות סותרות ביחס ללפיד, מי שזוהה כלוחם למען חוק הגיוס. ישנם קולות הקוראים להצביע עבורו, ומנגד יש קולות הטוענים שהוא מכר את חוק הגיוס כדי לקדם את חוק מע"מ 0%.

לפיד עדיין נתפס באופן שלילי בנוגע לנושא האישי, מאחר שציון הרגש כלפי הנושא נשאר אותו דבר. עם זאת, מעניין לציין כי הצהרות התמיכה עברו משלילי לחיובי בין סוף ינואר להיום. המשמעות היא שהתומכים של לפיד מוכנים להצהיר על תמיכתם.

השיח ברשת סביב לפיד 22/2/15
 השיח ברשת סביב לפיד 22/2/15

כחלון נחלש משמעותית

באשר לצמד הרצוג-לבני, הציון שלהם נותר ללא שינוי. מצד אחד, ישנם לא מעט גולשים אשר לא חושבים שיצחק הרצוג מסוגל לנהל את המדינה והביקורת כלפי ליבני נותרה בעינה. מן העבר האחר, ישנם יותר ויותר קולות הקוראים להצביע עבורו, שכן לטענתם נתניהו היה רע לישראל, השתמש הרבה במניפולציות וראוי לתת להרצוג את האפשרות לנהל את המדינה. לא נמצאו כמעט התייחסויות לתכונות רצויות או לתוכניות שהוצגו על-ידם או ע"י אנשיהם. התמיכה כולה נובעת מ"צריך להחליף את נתניהו".

נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, עדיין זוכה לאהדה רבה ברשת ומכונה בפי גולשים רבים "אח" ו"תותח", אם כי ישנם גם קולות המבקרים אותו והרואים בו מנהיג שלא אכפת לו ממעמד הביניים בשל האקזיט שעשה ועושרו הרב. כדוגמה ניתן להביא הת הדיון ברשת על ביתו של בנט ורצונו שהבריכה בביתו לא תצולם בכתבה שתיערך עליו. יש הרואים בכך סמל לענווה וטוענים שאין בעיה בכספו שכן הוא עבד קשה על מנת להרוויחו, אולם אחרים תוהים כיצד ייתכן שהוא ייצג את המעמד הבינוני.

משה כחלון מציג השבוע ירידה משמעותית, בין היתר על רקע העובדה שהוא תקף את נתניהו ודורש את תיק האוצר לפני שהוכיח את עצמו בבחירות. שני מקרים מהתקופה האחרונה ייצרו עבור כחלון תגובות מעורבות: פיטורי עובדי כיל ופיטורי עובדי מגה. בשני המקרים ניסיונותיו של כחלון לטפול את האשמה על נתניהו וממשלתו לא צלחו והציבור אינו מבין מדוע הממשלה אחראית על עובדי רשת מגה המכונה על ידם "רשת חזירית", או על עובדי כיל. טענה נוספת המושמעת כלפיו היא שרפורמת הדגל שלו - הרפורמה בסלולר - הביאה לפיטוריהם של עובדים רבים.

הגולשים ממשיכים לחבוט בדרעי

באשר לאביגדור ליברמן, גולשים רבים תוהים האם מפלגתו תעבור בכלל את אחוז החסימה (העומד על 4 מנדטים; יצוין כי הסקרים מנבאים לליברמן 5-7 מנדטים). דבריו על הכנסת משחקי השח ללימודי החובה של משרד החינוך מתקבלים בתגובות מעורבות: התומכים רואים בכך אמירה ראויה וחשובה, המתנגדים רואים בכך אמירה פופוליסטית המעידה על רמת הניתוק של ליברמן מהמתרחש במדינה בכלל ובחינוך בפרט. אמירותיו על חנין זועבי מתקבלות כמובן באהדה.

אריה דרעי עדיין סובל מבעיית אמינות קשה ומכונה ברשת בשמות גנאי כגון גנב, שקרן, נוכל ועבריין מורשע. לאמירתו כי איש לא היה מקים מפלגה בחייו של הרב עובדיה, ציבור המגיבים מתייחס בזלזול וכאל אמירה לא כנה. מעבר לכך, הוא נתפס ברשת כמי שאחראי להסכם אוסלו וכמי שהרב עובדיה יוסף לא אהד לעומת אלי ישי, חביב ליבו.