מדענים אנגלים וישראלים יקבלו מענקים ב-18 מיליון שקל

מענקי המחקר מתוכנית BIRAX, יוזמה של השגרירות הבריטית והמועצה הבריטית בישראל, יינתנו בתחום תאי הגזע, בדגש על שימוש בתאי גזע לטיפול בסוכרת, מחלות לב וכבד, פרקינסון וטרשת נפוצה

ביומד / צילום: thinkstock
ביומד / צילום: thinkstock

מדענים ישראלים ובריטים, שישתפו פעולה זה עם זה, יוכלו לקבל מענקים בשווי כולל של עד 18 מיליון שקל מתוכנית BIRAX, יוזמה של השגרירות הבריטית והמועצה הבריטית בישראל. מענקי המחקר ינתנו למשך שלוש שנים, לשיתופי פעולה בתחום תאי הגזע, בדגש על שימוש בתאי גזע לטיפול בסוכרת, מחלות לב וכבד, פרקינסון וטרשת נפוצה.

מדובר ברכיב אחד מתוך כלל תוכנית השת"פ המדעית בין בריטניה לישראל, שהיקפה מסתכם בכ-10 מיליון ליש"ט (כ-60 מיליון שקל).

פרופ' ריימונד דואק, מאוניברסיטת אוקספורד, יו"ר המועצה המדעית בריטניה-ישראל, אמר: "מעת לעת, פריצת דרך מדעית מובילה להתקדמות דרמטית בטיפול במחלות. תוכנית BIRAX, בה תומכים טובי המדענים הבריטים, מתמקדת בטיפולים בעזרת תאי גזע ומכירה בכך שהעבודה המצוינת בתחום זה בישראל משלימה את הבסיס המדעי הבריטי. שילוב זה מעורר תקווה להתקדמות משמעותית במאבק במחלות רבות".

שורה ארוכה של מוסדות מחקר וארגונים מובילים בבריטניה התגייסו לתמיכה בתוכנית, בהם British Heart Foundation, JDRF, The Multiple Sclerosis Society UK, ו-Parkinson's UK. המימון יוענק ל-11 מוסדות אקדמיים בבריטניה ובישראל.

בין הפרוייקטים שכבר נבחרו לקבל את המענק נמצאים מחקרים בתחומים של שחזור שרירי לב פגועים, זיהוי גנטיקה של סוכרת, שימוש במערכת החיסון לטיפול בסוכרת, שיקום תאי עצב שנפגעו ממחלת הטרשת הנפוצה, בדיקות חדשות לאבחון פרקינסון ושחזור של כבד פגוע באמצעות תאי המטופל עצמו.