אלפא בנק מבקש מינוי כונס לעסקי גרנובסקי בישראל

זאת בשל חוב של 15 מיליון דולר, כפי שנחשף ב"גלובס" ■ גרנובסקי, השולט בחברות הציבוריות BGI, אמבלייז וויליפוד, פועל באחרונה להכניס שותפים לעסקיו, לאחר שנקלע לקשיי נזילות באוקראינה

קיים חשש שנכסיו של אלכסנדר גרנובסקי בארץ, או כספי העסקה להכנסת שותפים לחברות שבשליטתו, יוברחו על-ידו או על-ידי מי מטעמו "תוך שימוש ציני במבנה התאגידי שיצר על מנת להתחמק מנושיו" - כך נכתב בבקשה בהולה למתן סעדים זמניים, שהוגשה אתמול (ב') לבית המשפט המחוזי מרכז על-ידי אלפא בנק (Alfa Bank), נושה של גרנובסקי. דוברו של גרנובסקי מסר: "נתייחס בבית המשפט, כמקובל".

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", אלפא בנק, מהבנקים הגדולים במזרח אירופה, פועל לגבות מגרנובסקי חוב בסך 15 מיליון דולר. מקור החוב בהלוואה שניתנה לחברת בנייה אוקראינית שבשליטת גרנובסקי, אשר חתם על ערבות אישית בנוגע אליה.

בתביעה הנוכחית מיוצג אלפא בנק בידי עו"ד אלון פומרנץ, ראש מחלקת הליטיגציה במשרד ליפא מאיר, ואילו גרנובסקי מיוצג בידי עו"ד בעז בן-צור.

הבנק מבקש מבית המשפט שיוציא צו מניעה זמני האוסר על כל העברה של כספים, מניות, זכויות או נכסים, שיש בידי גרנובסקי וחברות הקשורות אליו, במסגרת העסקה.

בנוסף, הבנק מבקש למנות את עו"ד פומרנץ או עורך דין אחר ככונס נכסים זמני על מניותיו ו/או זכויותיו של גרנובסקי בחברות חב"ד 770, ישראל 18 וישראל 180, אשר באמצעותן הוא שולט בפירמידת החברות הבורסאיות שלו.

לדברי הבנק, גרנובסקי "שם ללעג ולקלס את חובותיו הפסוקים, 'מצפצף' על שלטון החוק ומחזיק את נכסיו ועסקיו במספר מדינות, ומאחורי מבנה תאגידי סבוך שתכליתו ברורה - למנוע מנושיו החוקיים לגבות את חובותיו".

גרנובסקי שולט בחברה הציבורית BGI, שמחזיקה בחברת אמבלייז, הנסחרת בבריטניה (בשמה הנוכחי בי.אס.די קראון) ואשר שולטת ביבואנית המזון ויליפוד. השליטה בויליפוד נרכשה במארס אשתקד מידי האחים יוסי וצביקה ויליגר תמורת כ-285 מיליון שקל. מניית ויליפוד צנחה בשנה האחרונה ביותר מ-50%, והיא משקפת להחזקות אמבלייז (62%) שווי של 111 מיליון שקל בלבד.

לאכוף פסקי דין שניתנו באוקראינה

שמו של גרנובסקי עלה לכותרות בקיץ 2013. נוחי דנקנר, אז בעל השליטה בקונצרן אי.די.בי, קידם מתווה השקעה בקונצרן, במסגרת הסדר חוב, באמצעות קבוצת משקיעים שבראשה עמד גרנובסקי. בהמשך, לאחר שעסקת אי.די.בי ירדה מהפרק, רכש גרנובסקי את השליטה בחברת המזון ויליפוד.

זמן קצר לאחר מכן, בעקבות המשבר שפרץ באוקראינה, נקלעו עסקיו לקשיים תזרימיים, ובתקופה האחרונה הוא מקדם מהלך להכנסת אהרון בלום ומשה פוטש כשותפים לעסקיו בישראל. השניים אמורים להשקיע 20 מיליון דולר תמורת 50% מחברה חדשה, אשר לתוכה יעביר גרנובסקי את החזקותיו הפרטיות ב-BGI (71%) ובאמבלייז (19%).

הסכום שיוזרם על-ידי בלום ופוטש נועד לסייע לגרנובסקי להתמודד עם פירעון חובותיה של BGI למחזיקי האג"ח, וחובותיו הפרטיים לבעלי השליטה הקודמים באמבלייז, ובראשם נפתלי שני וקרן פורטיסימו.

הבקשה למתן סעדים הוגשה לצד בקשה נוספת, לאכיפת פסקי חוץ שניתנו באוקראינה בגין החוב של גרנובסקי לבנק. "גרנובסקי הינו אוליגרך אוקראיני-יהודי, בעל קשרים ענפים בישראל, והינו בעלים של נכסים במיליוני דולרים בישראל (באמצעות חברות שבבעלותו או בשליטתו)", נכתב בבקשה.

עוד נכתב, בהקשר של ערבותו האישית, כי "לא בכדי הסתמך המבקש (הבנק, ש' ח' ו') על ערבותו של המשיב (גרנובסקי, ש' ח' ו'). המשיב הינו איש עסקים ידוע ועתיר-ממון, אשר בבעלותו או בשליטתו עסקים וחברות במדינות שונות".

לטענת הבנק, גרנובסקי שילם רק חלק מזערי מחובותיו לבנק (פחות מ-10%), ובפועל "לא כיבד את ערבותו ולא עמד בהתחייבויותיו". בנסיבות אלה הבנק הגיש נגדו 4 תביעות במסגרת הליכי בוררות באוקראינה, ואלה התקבלו במלואן ואושרו כפסקי דין.

"מדובר אפוא בפסקי דין חלוטים, שהמשיב פשוט מתחמק מתשלום חובותיו לבנק על-ידי הסתרת נכסיו במדינות שונות, כגון בישראל", טוען הבנק. הוא מבקש מבית המשפט לקבוע כי פסקי החוץ ברי-אכיפה בישראל, ולאפשר לאוכפם בישראל כדי לגבות את החוב, כמו גם להשית על גרנובסקי את הוצאות הבקשה לרבות שכר-טרחת עורכי דין.