אובמה: ביקור נתניהו מסיח את הדעת ממניעת נשק מאיראן

נאום רה"מ בקונגרס - הערב ב-18:00 ■ בראיון מפויס, אך רחוק מלהיות ותרני, אומר נשיא ארה"ב: "אני מודאג פחות מדברי נתניהו ויותר מניסיון הקונגרס לבחוש במו"מ עם איראן" ■ "אם נתניהו ייבחר, לא תהיה לי בעיה לעבוד ולהיפגש עמו"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

ממשל אובמה קיבל, כנראה, החלטה אסטרטגית לא לדחוף את היחסים עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אל סף התהום, לפחות לא בהתבטאויות של הנשיא עצמו ועוזריו הבכירים. בראיון לסוכנות "רויטרס", שנועד להיות מענה לדברי נתניהו אמש (ב'), בוועידה השנתית של אייפ"ק, נשמע אובמה מפויס, אם כי רחוק מלהיות ותרני.

זו היתה גם הנימה בנאומיהן בוועידה של סוזאן רייס, היועצת לביטחון לאומי בבית הלבן, וקודם לכן של סמנתה פאואר, השגרירה באו"ם. את העבודה השחורה, הבלתי אלגנטית, של סגירת חשבונות עם נתניהו, בהתנסחויות בוטות, הותיר אובמה לפקידים זוטרים יותר, דוברי הבית הלבן והסטייט דיפרטמנט.

נתניהו מתוכנן לנאום הערב (ג'), בשעה 18:00 לפי שעון ישראל, במושב מיוחד של מליאות שני בתי הקונגרס. על-פי מניין עדכני, יחרימו את הנאום 42 מחוקקים דמוקרטים.

בראיון לרויטרס השתדל אובמה לא לשרוף גשרים עם נתניהו. אתה ונתניהו חלוקים; אם ראש הממשלה ישוב וייבחר, האם תהיה מסוגל לעבוד עמו? - נשאל הנשיא. תשובתו: "בהחלט. אני עובד אתו גם עתה על מגוון רחב של נושאים".

- האם תיפגש עמו?

אובמה: "כמובן. כפי שאמרתי בעבר, הסיבה היחידה לכך שלא נפגשתי עמו עתה היא המדיניות הכללית שלנו, שלפיה אין אנו נפגשים עם מי שלא יהיה שבועיים לפני הבחירות (בארצו של המבקר). נפגשתי עם ראש הממשלה יותר מאשר עם כל מנהיג זר אחר. בהתחשב ביחסים החזקים בין ארה"ב לישראל, אני מצפה (שהפגישות עם נתניהו) יימשכו".

- האם הוגן לומר שאתה כועס עליו?

אובמה: "לא מדובר בעניין אישי. לדעתי, חשוב שכל מדינה שמקיימת יחסים עם ארה"ב תבין, שבארה"ב יש תהליך של קבלת החלטות על מדיניות... בסופו של דבר, המגעים עם ממשלות זרות מתנהלים באמצעות הזרוע המבצעת, בין אם מדובר בנשיא דמוקרטי או בנשיא רפובליקני. הדבר הזה נכון לגבי כל מדינה, בלי קשר לעובדת היותה בעלת ברית קרובה". בכך רמז אובמה למאמצי נתניהו להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות לגבי איראן באמצעות הקונגרס.

- האם הצעדים שנקטה ישראל פגעו במאמציך להשיג עסקה עם איראן?

אובמה: "אני חושב שצעדים אלו היו בגדר הסחת דעת. בינתיים מנהלי המו"מ (עם איראן) התקדמו במהירות. ראוי לציין את העמדה הבינלאומית האחידה מול איראן, שמאפשרת לנו לומר לאיראנים: אתם צריכים להראות לעולם שאינכם מנסים להשיג נשק גרעיני. אתם יכולים להחזיק ביכולות העשרה צנועות (של אוראניום) לצרכי שלום בלבד, כל עוד קיים הליך פיקוח קפדני דיו, שיאפשר לנו לוודא שאין לכם יכולת פריצה (לפיתוח נשק גרעיני, תוך הפרה פתאומית של ההסכם".

- סוזאן רייס אמרה שלהזמנת אובמה לנאום בקונגרס היתה השפעה "הרסנית" על מרקם היחסים בין ישראל לארה"ב. האם אכן כך? ואם כן, האם ישראל תצטרך לשלם מחיר?

אובמה: "אני חושב שרה"מ נתניהו כן בדאגתו מהסכנות שנשקפות מאיראן. בהתחשב ברקורד של איראן, ובפעילויות המסוכנות והמזיקות שלה באזור, ניתן להבין מדוע ישראל מודאגת כל כך ממדינה זו. איראן מדאיגה גם אותנו... (אך) כמדיניות אנו חושבים שכל ראש ממשלה של מדינה זרה שמגיע לנאום בקונגרס כמה שבועות לפני הבחירות בארצו - עושה שגיאה. צעד כזה יוצר מראית עין שאנו תומכים בצד זה או אחר בבחירות".

אובמה אמר עוד כי בעיה נוספת עם נאום נתניהו בקונגרס נובעת מהעובדה שהוא עוסק בנושא שבו לצוות מדיניות החוץ של הבית הלבן יש חילוקי דעות עם הצעד שכנגד, כלומר ישראל. אלה שהזמינו את נתניהו לנאום ופרשנים שתומכים בהם חושבים שזה בסדר, אך "כדאי לשאול אותם כיצד הם היו נוהגים לו הקונגרס בשליטת הדמוקרטים בתקופת הנשיא הקודם, הרפובליקן ג'ורג' בוש, שיזם את הפלישה לעיראק, היה מזמין, נאמר, את נשיא צרפת לנאום לפני המחוקקים נגד הפלישה... לדעתי, אנשים היו מסתייגים ממהלך כזה".

"אינני חושב שלביקור נתניהו תהיה השפעה הרסנית לנצח (על היחסים בין ארה"ב לישראל)", הוסיף אובמה. "אני חושב שמדובר בהסחת הדעת מהנושא שבו אנו ממוקדים... כיצד למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני".

כדאי לזכור, אמר הנשיא, שכאשר חתמנו על הסכם הביניים עם איראן, העלה ראש הממשלה טיעונים שונים. הוא טען שזו תהיה עסקה נוראה, שאיראן תרוויח 50 מיליארד דולר מההקלות בסנקציות עליה, שאיראן לא תקיים את ההסכם. אף אחת מהנבואות האלה לא התקיימה.

אבל אובמה הוסיף: "למען האמת, אני פחות מודאג מהתבטאויות נתניהו, ויותר מהצעדים שנוקט הקונגרס במאמץ לחתור תחת המו"מ עם איראן קודם לסיומו. המחוקקים, דמוקרטים ורפובליקנים, צריכים לזכור שיהיה מספיק זמן לחזור ולהדק את הסנקציות. אנחנו לא צריכים לקבוע מראש כיצד יסתיים המו"מ ולהדק את הסנקציות עוד לפני תום השיחות. צעד כזה יאפשר לאיראנים לנטוש את המו"מ ולטעון שארה"ב אשמה".

הנשיא הוסיף, כי הוא עדיין סבור שהסיכוי שאכן ייחתם הסכם קטן מ-50% וכי עדייין נותרו "פערים גדולים" בין הצדדים. אך הוא הדגיש, שהסכם טוב עם אירן יהיה הרבה יותר יעיל לבלימת שאיפותיה הגרעיניות מאשר הטלת סנקציות נוספות או התקפות צבאיות של ארה"ב וישראל.

אובמה שרטט את מתאר חילוקי הדעות בינו לבין נתניהו: רה"מ גורס, שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם האיום האיראני היא הידוק הסנקציות או פעולה צבאית. אלה, לדעת נתניהו, הדרכים היחידות לעקור את יכולת איראן להעשיר אוראניום. אך הנשיא הדגיש, כי הוא אינו מכיר שום מומחה שחושב ברצינות שאיראן תתקפל ותוותר על שאיפותיה הגרעיניות בגלל סנקציות נוקשות יותר.

רייס: עסקה רעה גרועה יותר מהעדר עסקה

טיעונים דומים העלתה סוזן רייס בנאומה בוועידת אייפ"ק, אמש. היא אמרה, ברמז לדרישות הנוקשות של נתניהו: "אידיאל שאינו בר-השגה לא יניב עסקה עם איראן... עסקה רעה (עם איראן) גרועה יותר מהעדר עסקה; אם אלה שתי האפשרויות, אז לא תהיה שום עסקה".

"אני יודעת שכמה מחברי אייפ"ק קוראים לקונגרס לעמוד על כך שאיראן תחדל כליל מהעשרת אוראניום, ואם היא תסרב, יש להטיל עליה סנקציות", אמרה רייס. "ככל שהשאיפה הזו נחשקת, היא אינה ריאליסטית ואינה בת-השגה".

כאמור, את העבודה השחורה של זריקת בוץ על נתניהו הטיל אובמה על הדוברים. דובר הבית לבן, ג'וש ארנסט, אמר אתמול, כי לנתניהו אין אסטרטגיה כיצד להתמודד עם שאיפותיה הגרעיניות של איראן . ארנסט וסגנית דוברת הסטייט דיפרטמנט, מרי הארף, הזהירו את רה"מ, בעקיפין, לא לחשוף בנאומו בקונגרס, הערב, מידע מסווג על המו"מ עם איראן שישראל קיבלה מהממשל במסגרת המגעים השוטפים בין שתי המדינות. "אנו מספקים באופן שוטף תדרוכים מסווגים מפורטים לפקידי רשות ישראליים כדי לעדכן אותם ולתת להם הקשר כיצד אנו מתקרבים להשגת עסקה טובה (עם איראן)", אמרה הדוברת. "כל חשיפה של מידע כזה תהיה, כמובן, בגידה באמון".

האזהרה נובעת מדברי נתניהו, לפני כמה ימים, שהנאום בקונגרס יכלול מידע על המו"מ עם איראן שאינו ידוע למחוקקים. הבית הלבן האשים כבר בעבר את ישראל בהדלפות של מידע מסווג על השיחות עם טהראן שמסרה לה ארה"ב. ערוץ 10 דיווח אמש, כי הופסק שיתוף-הפעולה המודיעני בין ישראל לארה"ב שקשור במו"מ עם איראן.

ועקיצה נוספת של הבית הלבן - בתשובה על שאלה האם ברק אובמה יצפה בנאומו של נתניהו בקונגרס, אמר ארנסט: "לא בדקתי את הלו"ז של הנשיא למחר, אך יש לי ספק אם הוא יקדיש הרבה זמן לצפות בנאום". בכך רמז הדובר כי אובמה מצטרף לעשרוח מחוקקים דמוקרטים (42 ע- פי מניין מעודכן), שיחרימו את נאום רה"מ לפני מליאות שני בתי הקונגרס.