משנה אסטרטגיה: בבילון הופכת לחברת השקעות במדיה הדיגיטלית

בבילון דיווחה היום כי החברה תשקיע בחברות הפועלות בתחום המדיה הדיגיטלית, עם התמקדות בתחום המובייל, בנוסף לתחום המקורי של חיפוש והפצה

סלולר / צילום: שאטרסטוק
סלולר / צילום: שאטרסטוק

ההתכווצות המהירה בעסקיה של חברת האינטרנט בבילון בשנה החולפת, בעקבות הפסקת היחסים עם ענקית החיפוש גוגל, הביאה את החברה לחפש תחומי פעילות חדשים ולאמץ אסטרטגיה חדשה.

החברה שבשליטת נועם לניר הודיעה אתמול שבדירקטוריון שלה אושרה אסטרטגיה עסקית חדשה (בנוסף לפעילות הקיימת בתחום החיפוש וההפצה) - שתהפוך את בבילון למעשה לחברת השקעות בהיי-טק.

לפי התוכנית החדשה, בבילון תפעל להשקיע בחברות הפועלות בתחום המדיה הדיגיטלית, תוך התמקדות בתחום המובייל "ובכל תחום אחר שתמצא לנכון", בארץ ובעולם. כל השקעה תיבחן באופן פרטני בהתאם למצב הכספי של החברה ולאסטרטגיה העסקית שלה. בקופתה של בבילון היה בסוף הרבעון השלישי של 2014 סכום של כ-95 מיליון שקל.

השקעה קטנה ראשונה כבר נמצאה: בבילון תשקיע עד 1 מיליון דולר בסטארט-אפ הישראלי GAMEin30, שהוקם ומנוהל על-ידי גיא ואסף אלתגר. מדובר בחברת סטארט-אפ שנמצאת ממש בתחילת דרכה, וההשקעה בה תתבצע בתמורה לעד 42% מהון המניות של החברה, כלומר לפי שווי של כ-2.4 מיליון דולר. GAMEin30 עוסקת בפיתוח אפליקציה לשימוש בסמארטפונים, שמהווה פלטפורמת משחקים המאפשרת למשתמשים בה לשחק במשחקים שונים זה מול זה.

הסכם ההשקעה קובע כי לבבילון יוענקו מניות בכורה שיקנו לה, בין השאר, עדיפות בחלוקה עד החזרת מלוא ההשקעה בתוספת ריבית, זכאות למינוי דירקטור וזכויות וטו. בבילון תשקיע 500 אלף דולר עם חתימת ההסכם ועוד 500 אלף דולר בכפוף לעמידה באבני דרך מסוימות. אם אלה לא יתקיימו עד סוף 2015, בבילון תוכל להימנע מתשלום הסכום הנוסף, ואז חלק ממניותיה יחולטו כך שייוותרו בידיה מניות בשיעור של 33% מ-GAMEin30.

עד 25 מ' ד' בהשקעות נזילות

עד שיימצאו השקעות נוספות, משמעותיות יותר, שיחייבו שימוש בכספים שבקופת החברה, דירקטוריון בבילון אישר את מדיניות ההשקעות של החברה, ולפיה בבילון תשקיע סך של עד 25 מיליון דולר מיתרת המזומנים בהשקעות פיננסיות נזילות בתיק ניירות ערך. התיק יחולק לשניים: חלקו הראשון, בסך של עד 20 מיליון דולר, ינוהל על-ידי בנק השקעות, ויכיל השקעות בני"ע בארץ או בחו"ל עד 25% מהתיק, והיתרה תושקע באיגרות חוב בדירוג מינימלי של BBB (לפי חברת הדירוג S&P) ו-Baa (לפי מודי'ס); חלקו השני של התיק, בסך של עד 5 מיליון דולר, יהיה תיק מיועץ אשר לדברי החברה "מטרתו מיצוי הזדמנויות בשוק", ויכיל השקעות טקטיות בארץ ובחו"ל. בבבילון מציינים שהחברה תוכל להשקיע בכל כלי פיננסי, למעט קרנות גידור, השקעה ישירה בנדל"ן, סחורות וקרנות פרטיות.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014 הכנסותיה של בבילון נפלו ב-78% לכ-107 מיליון שקל, הרווח התפעולי שלה ירד ב-60% ל-46.9 מיליון שקל והרווח הנקי נחתך ב-64% ל-37.1 מיליון שקל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בתקופה זו הסתכם ב-47 מיליון שקל, לעומת כ-116 מיליון שקל אשתקד. בבילון נסחרת בשווי של 110 מיליון שקל, ופעילותה מתרכזת בתחום השיווק והפרסום באינטרנט. על רקע הירידה בעסקיה, החברה מכרה לאחרונה את פעילותה המקורית, תוכנת התרגום, והודיעה על קיצוצים במצבת כוח האדם שלה.

בעל המניות העיקרי בחברה הוא כאמור לניר, שהוא גם בעל השליטה בחברה בורסאית נוספת הפועלת בתחום דומה - אפליי, העוסקת בתחום השיווק וההפצה של אפליקציות סלולריות, ששווי השוק שלה הוא 139 מיליון שקל. לאחרונה הודיעה אפליי על פיתוח אפליקציית מקלדת רשמית למועדון הכדורגל ברצלונה, וכן על כך שהכדורגלן כריסטיאנו רונאלדו מריאל מדריד ישתף פעולה איתה ועם חברה ישראלית נוספת, וויטסמוק, בפיתוח של מקלדת חכמה. חברת פולאריס, אשר מייצגת את רונאלדו, תחזיק ב-2% מחברת KIBO הפרטית אשר תשיק "מקלדת רונאלדו" לסמארטפון. במיזם שותף גם סוכן השחקנים פיני זהבי.