נתניהו: "העסקה עם איראן רעה מאוד - לא להסיר הסנקציות"

(עדכון) - רה"מ הציג את הדרישות שיש להציב לאיראן: "להפסיק התוקפנות שלה במזה"ת, לעצור את תמיכתה בטרור ולהפסיק לאיים להשמיד את ישראל"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ארה"ב צריכה לדרוש מאיראן להפסיק את תמיכתה בטרור, להפסיק את התוקפנות שלה במזרח התיכון ולהפסיק לאיים להשמיד את ישראל, ואם היא לא תסכים - יש להמשיך עם לחץ הסנקציות - אלה הדברים שאמר היום (ג') ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו בקונגרס בארה"ב. נתניהו זכה, כצפוי, למחיאות כפים רבות במהלך נאומו והדגיש: "זו עסקה רעה מאוד עם איראן. עדיף לנו בלעדיה".

"ידידיי, אני מודה לכם על האפשרות לדבר בפעם השלישית בפני גוף המחוקקים החשוב ביותר בעולם - הקונגרס", אמר נתניהו בפתח דבריו וזכה למחיאות כפיים. "אני יודע שהנאום שלי שנוי במחלוקת, וחלק חושבים שזה נאום פוליטי - זו לא הייתה הכוונה. אני רוצה להודות לכם על התמיכה הגדול בישראל, שנה אחר שנה, עשור אחר עשור... היחסים בין ישראל לארה"ב תמיד היו מעל הפוליטיקה ותמיד יישארו מעל הפוליטיקה".

נתניהו המשיך לרכך את נשיא ארה"ב ברק אובמה ואמר שבשנים האחרונות הוא סייע רבות לארה"ב: "חלק מהדברים שהוא עשה - אי-אפשר לספר. הוא סיפק לנו עזרה ברגעים קריטיים... אני מודה לנשיא אובמה על התמיכה שלו".

נתניהו הודה לחברי הקונגרס על תמיכתם בישראל והדגיש את מימון מערכת כיפת ברזל: "תודה לך אמריקה על כל מה שעשית עבור ישראל", אמר.

חמינאי - המן הרשע

לאחר מכן החל נתניהו להתייחס לנושא האיראני ואמר: "אני מרגיש מחויבות לדבר איתכם על התחמשות איראן בנשק גרעיני. אנחנו עם קדום. באלפי השנים האחרונות רבים ניסו להשמיד את העם היהודי. מחר בערב נקרא את מגילת אסתר ונקרא על המן הרשע שתכנן להשמיד את העם היהודי, אך יהודיה אמיצה בשם אסתר חשפה את המזימה והגנה על העם היהודי. המזימה נחשפה, עמנו ניצל.

"היום, העם היהודי ניצב בפני ניסיון השמדה נוסף על-ידי אדם ממוצא פרסי - המנהיג העליון של איראן, אייתולה חמינאי, משתמש באנטישמיות קלאסית וטכנולוגיה מודרנית. הוא מצייץ בטוויטר שיש להשמיד את ישראל. הוא מצייץ באנגלית, למרות שאין באיראן אינטרנט חופשי. תקשיבו לחסן נסראללה שאומר: 'אם כל היהודים יתאספו בישראל, זה יחסוף לנו את הטרחה של רדיפתם ברחבי העולם'.

"אך המשטר האיראני הוא לא בעיה של היהודים, כמו שהמשטר הנאצי לא היה בעיה רק של היהודים... איראן היא איום על שלום העולם כולו".

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
 בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

נתניהו דיבר על פעולות הטרור של איראן בעולם ב-20 השנים האחרונות ועל המעורבות שלה בסכסוכים במזרח התיכון והגדלת השפעתה במדינות כמו עיראק, סוריה, תימן ולבנון.

"איראן עסוקה בפירוק האומות", אמר נתניהו. "עלינו להתאחד ולהפסיק את מסע הכיבוש והטרור של איראן... משטר רוחאני רודף הומואים, אנשי תקשורת, נוצרים. הם מהללים את עימאד מורניה, הטרוריסט ששפך יותר דם אמריקאי מאשר כל אחד אשר פרט לאוסמה בן-לאדן.

"איראן מכנה את ארה"ב 'השטן הגדול'. האידיאולוגיה של המשטר האיראני נטועה עמוק באיסלאם הקיצוני, ולכן המשטר הזה תמיד יהיה אויב של אמריקה".

לדברי נתניהו, "המאבק בין איראן לדאע"ש לא הופך את איראן לבעלת ברית של אמריקה. דאע"ש קורא לעצמו 'המדינה האיסלאמית', ואיראן קוראת לעצמה 'הרפובליקה האיסלאמית'. תחת שני המשטרים האלה אין מקום ליהודים או נוצרים או כל מי שלא הולך בדרכם. אין זכויות לנשים, ואין זכויות לאיש".

"הסכנה הגדולה - מיזוג בין איסלאם רדיקלי לנשק גרעיני"

לדברי נתניהו, "הסכנה הגדולה הניצבת בפני עצמנו היא המיזוג בין איסלאם רדיקלי לנשק גרעיני. אם ננצח את דאע"ש באמצעות איראן, זה יהיה כמו לנצח בקרב ולהפסיד במלחמה - אסור לנו לתת לזה לקרות... אבל זה מה שעלול לקרות אם העסקה עליה מדברים עכשיו תאושר על-ידי איראן".

נתניהו דיבר על שני ה"חורים" בעסקה המתגבשת עם איראן: "העסקה תשאיר בידי איראן תשתית גרעין רחבה. לפי העסקה, אף מתקן לא יפורק. תוכנית הגרעין של איראן תישאר על כנה, ולכן פריצת הדרך שלה בדרך לפצצה תהיה קצרה - כשנה לפי הערכת המודיעין האמריקאי ואף פחות מכך להערכת המודיעין הישראלי.

"נכון, יוטלו כמה הגבלות על תוכנית הגרעין של איראן, ופקחים בינלאומיים יפקחו עליה. אבל הנה הבעיה - הפקחים לא עוצרים הפרות. צפון קוריאה כיבתה את המצלמות ותוך כמה שנים השיגה את הפצצה. תוך 5 שנים צפון קוריאה יכולה להשיג ארסנל של 100 פצצות אטום".

ראש הממשלה השווה בין איראן לצפון קוריאה ואמר שאיראן היתלה בקהילה הבינלאומית בעבר, ממש כמו צפון קוריאה.

"הוויתור הגדול לאיראן הוא דאגה חמורה - הוא משאיר בידי איראן את התשתית הגרעינית והאפשרות להפר את ההסכם ולהגיע לפצצה", המשיך נתניהו. "אך הוויתור השני הוא סכנה חמורה יותר: איראן יכולה להגיע לפצצה גם אם היא תקיים את העסקה, כי העסקה תקפה ל-10 שנים. זה אולי נראה חיי נצח בעיני אדם - אבל זה הרף-עין בחיי אומה. עם 190 אלף צנטריפוגות, איראן יכולה תוך כמה שבועות לייצר ארסנל גרעיני. ידידי ג'ון קרי אישר בשבוע שעבר שאיראן תוכל לשמר יכולת כזו כאשר העסקה תפוג.

"אתם מבינים, חבריי, יש לנו שני ויתורים עיקריים: האחד משאיר את איראן עם יכולת גרעינית רחבה, והשני מביא להתפוגגות העסקה תוך 10 שנים. זה לא חוסם את איראן בדרך לפצצה, אלא סולל לה את הדרך.

"אז למה שמישהו יחתום על העסקה? כי הוא מאמין שהמשטר האיראני ישתנה לטובה או שאין אפשרות להשיג עסקה טובה יותר. אני לא מאמין שהמשטר האיראני ישתנה לטובה, אלא זה רק יפתח לה את התיאבון. ברגע שהסנקציות יוסרו, והכלכלה שלה תתעצם - האם איראן תממן פחות טרור או יותר? למה שהמשטר האיראני ישתנה לטובה אם הוא יכול ליהנות משני העולמות: תוקפנות בחו"ל ושגשוג בבית".

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
 בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

נתניהו אמר שכאשר תוקף העסקה יפוג - "נקבל איראן מסוכנת הרבה יותר, מזרח תיכון גרעיני וספירה לאחור לקראת אסון. אנחנו לא חייבים להמר על עתידנו ועל עתיד ילדינו. אנחנו יכולים להתעקש על כך שהסנקציות על איראן לא יוסרו עד שהיא תפסיק את התוקפנות שלה באזור ובעולם".

הדרישות

נתניהו מנה 3 דרישות שיש להציב לאיראן: "להפסיק את התוקפנות שלה במזרח התיכון; לעצור את התמיכה בטרור ברחבי העולם; ולהפסיק לאיים להשמיד את המדינה שלי - ישראל".

לפי נתניהו, "אם איראן לא תסכים לדרישות אלה - אסור להסיר את הסנקציות. אם היא רוצה שיתנהגו אליה כמדינה נורמלית - שתתחיל להתנהג כמדינה נורמלית".

ראש הממשלה הוסיף כי "אומרים שהאלטרנטיבה לעסקה הזו היא מלחמה. זה לא נכון. האלטרנטיבה לעסקה הזו היא עסקה טובה בהרבה - עסקה שתמשיך עם הלחץ על איראן, עסקה שתפסיק את התוקפנות שלה במזרח התיכון, עסקה שתמנע ממנה להשיג פריצת דרך גרעינית.

"גבירותיי ורבותיי, ההיסטוריה בצומת דרכים, ועלינו לבחור בין 2 דרכים - האחת קלה אך תוביל לאיראן גרעינית, וזה יוביל למלחמה. הדרך השנייה, קשה ככל שתהיה, תוביל לעסקה טובה יותר שתמנע איראן גרעינית, מזרח תיכון גרעיני וההשלכות הנוראיות של זה על האנושות. לא צריך לקרוא את רוברט פרוסט כדי לדעת שהדרך הקשה היא זו שבדרך-כלל תעשה את כל ההבדל עבור ארצי, שלום המזרח התיכון ושלום העולם כולו - שלום שכולנו רוצים".

"גם אם ישראל תצטרך לעמוד לבדה - ישראל תעמוד"

נתניהו פנה לאלי ויזל שישב באולם במהלך הנאום והזכיר לו את המילים: "לעולם לא עוד" בהקשר לשואה. "הלוואי שהייתי יכול להבטיח לך שלקחי ההיסטוריה נלמדו. אני יכול רק לדחוק במנהיגי העולם לא לחזור על טעויות העבר, לא להקריב את העתיד בשביל ההווה, לא להתעלם מתוקפנות.

"אני יכול להבטיח לך את זה: הימים בהם היהודים נשארו פסיביים אל מול אויבים מרצחים - הימים האלה נגמרו. אנחנו לא מפוזרים יותר בין האומות, חסרי יכולת להגן על עצמנו. החיילים שמגנים על ביתנו אמיצים מאוד. אנחנו יכולים להגן על עצמנו".

נתניהו הוסיף כי "כראש ממשלה אני יכול להבטיח לכם שגם אם ישראל תצטרך לעמוד לבדה - ישראל תעמוד. אבל אני יודע שישראל לא תעמוד לבדה, אני יודע שאמריקה עומדת לצד ישראל, אני יודע שאתם עומדים לצד ישראל".