עשרות אלפים הפגינו בכיכר רבין: "ישראל רוצה שינוי"

עפ"י המארגנים, כ-80 אלף מפגינים הגיעו לעצרת להחלפת השלטון ■ מאיר דגן: "במשמרת של נתניהו מערכת הבריאות קורסת. משבר הדיור הגיע לשיא. הפערים החברתיים ממשיכים לצמוח. אחד מכל 3 ילדים בישראל עני"

מחאת מעמד הביניים הישראלי  / צילום: רויטרס
מחאת מעמד הביניים הישראלי / צילום: רויטרס

עשרות אלפי בני אדם הפגינו הערב (שבת) בכיכר רבין בקריאה להחלפת השלטון בישראל, תחת הכותרת "ישראל רוצה שינוי". את העצרת אירגנה תנועת "מיליון ידיים", והשתתפו בה אזרחים ונציגים מתנועות ומפלגות השמאל. על-פי מארגני העצרת, כ-80 אלף איש הגיעו לכיכר.

את העצרת פתח דרור בן-עמי, אחד המארגנים, ואמר: "ביבי - נכשלת בכל תחום, נמאסת עלינו. ב-17 במרץ כולנו מביאים את השינוי".

מאיר דגן: "מפחד ממשבר המנהיגות"

הנואם המרכזי, ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, אמר: "אני לא פוליטיקאי ולא איש ציבור. וגם לכאן הערב הגעתי ללא אספירציות אישיות, מבלי לחפש תפקיד וללא טינה או מרירות. המפלגה היחידה שאני שב ומתפקד אליה מדי יום היא מדינת ישראל. גם בפניכם, כאן הערב, אני מדבר כחייל שמבקש לעשות את כל הדרוש והאפשרי למען המדינה שעבור ביטחונה הקדשתי 45 שנים מחיי.

"ישראל היא מדינה מוקפת אויבים, אבל האויבים אינם מפחידים אותי. אני מפחד מההנהגה שלנו. אני מפחד מהיעדר החזון ומאובדן הדרך. אני מפחד מההססנות והקיפאון. ואני מפחד מעל הכול ממשבר המנהיגות. משבר מנהיגות שהוא החמור ביותר שהיה כאן עד היום.

"שש שנים ברציפות מכהן בנימין נתניהו כראש ממשלה", ציין דגן. "שש שנים שבהן ישראל תקועה יותר מאי פעם. שש שנים שבהן הוא לא הוביל מהלך אמיתי אחד לשינוי פני האזור או ליצירתו של עתיד טוב יותר".

דגן המשיך לתקוף את נתניהו ואמר כי "במשמרת שלו ניהלה ישראל את המערכה הארוכה ביותר מאז מלחמת השחרור, שהכניסה העורף תחת אש. במשך קיץ שלם ישבו אזרחי ישראל במקלטים בזמן שנורו לעברם אלפי רקטות. שילמנו מחיר דמים כבד עבור מערכה שהסתיימה באפס. אפס הרתעה, אפס הישגים מדיניים. מערכת שרק הניעה לאחור את גלגלי השעון עד לסיבוב הלחימה הבא. במשמרת שלו הידרדרו לשפל יחסינו עם ארה"ב. מערכת הבריאות קורסת. משבר הדיור הגיע לשיא. הפערים החברתיים ממשיכים לצמוח. המרחק בין הפריפריה למרכז מעולם לא היה גדול יותר. אחד מכל שלושה ילדים בישראל עני. 40% מתושבי ישראל לא גומרים את החודש".

דגן סיים את דבריו באומרו כי "כמו שיש מלחמות אין ברירה, יש בחירות אין ברירה. מדובר בצו שמונה אזרחי שאין באפשרותנו להתחמק ממנו. אנחנו חייבים לבחור בדרך אחרת, בהנהגה אחרת, כי מהצומת ההיסטורי שאנו נמצאים בו כרגע לא תהיה דרך חזרה. תנו למצפוכנם להוביל אתכם".

כמו כן נשאה דברים מיכל קסטן-קידר, אלמנתו של סא"ל דולב קידר ז"ל, שנהרג ב"צוק איתן" ואמרה כי "מתנהל כאן קמפיין שלם שלא מזכיר את הדם שנשפך כאן בקיץ. באתי לכאן כדי לבקש מכם - כשאתם הולכים לקלפי, תצביעו למי שהולך למנוע את המלחמה הבאה, למי שמוכן לעשות כל מה שאפשר כדי לחסוך הרוגים נוספים. כן, אדוני ראש הממשלה, מה שחשוב הוא החיים עצמם. אי אפשר להמשיך לדבר רק על איראן כשהסכסוך עם הפלסטינים עולה לנו בכל כך הרבה דם".

"להחזיר את התקווה"

מארגני העצרת ציינו כי הם פונים "לציבור בישראל שממוקם במרכז ושמאלה, אשר מייחל להחלפת ההנהגה ולשינוי בסדרי העדיפויות הקיימים שמזניחים את הטיפול שנוגעים לכל אזרח במדינה כמו בריאות, חינוך, דיור, שכר, יוקר מחיה וקשישים".

"שלטון נתניהו נכשל", נכתב בעמוד הארוע. "אחרי 6 שנים ושתי ממשלות רצופות כראש הממשלה, המצב רק הלך ונהיה קשה יותר לישראלים: המחירים עלו. הדירות התרחקו. אין ביטחון. אין שלום. אין תקווה. ישראל הופכת מסוכסכת מרגע לרגע בתוך עצמה ועם העולם. אחרי 6 שנים של כישלון, אנחנו דורשים להחזיר את התקווה".

בין הנואמים בעצרת ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, מיכל קסטן-קידר, אלמנתו של סא"ל דולב קידר ז"ל שנהרג בצוק איתן, האלוף במיל' עמירם לוין, פעילים חברתיים, תנועת הנגב המערבי, ונציגי מאהל הדיור.