גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי הורדת הריבית: הסיכונים הגדולים שמציג שוק האג"ח

כיצד שוק האג"ח הגיב להורדת הריבית האחרונה, מהם ההבדלים בין השפעתה על המשקיעים המוסדיים ולעומתם על המשקיעים הפרטיים, ואלו סיכונים מציב בפניהם השוק במצבו הנוכחי

לפני כשבועיים בנק ישראל להצליח שוב להפתיע את מרבית החזאים והמשקיעים בשוק ההון והוריד את הריבית, ב-0.15%, לרמת שפל היסטורית של 0.1%. בניגוד להחלטת הריבית הקודמת, לגבי הורדה לרמה של 0.25%, אשר נועדה לתת מענה לנתוני הצמיחה החלשים ברבעון השני והשלישי בעקבות מבצע צוק איתן; ההחלטה הנוכחית הגיעה דווקא לאחר סדרה של נתונים חיוביים לגבי המשק, ובראשם התאוששות בקצב הצמיחה והשיפור בצריכה הפרטית.

הגורם העיקרי, שהוביל את בנק ישראל להפחית את הריבית בהחלטה הנוכחית, הוא היפוך המגמה שנרשם בחודשים האחרונים בשער החליפין. מסוף יולי אשתקד ועד דצמבר פוחת השקל מול סל המטבעות בשיעור אפקטיבי של כ-9.5%, אולם בשלושת החודשים האחרונים, עד להורדת הריבית האחרונה, התהפכה המגמה - השקל התחזק ומחק כ-7.5% מתוך הפיחות.

סל המטבעות, שמייצג את סל היצוא של ישראל, הוא הבנצ'מרק של בנק ישראל, ולא הדולר. זאת על רקע המדיניות המוניטרית המרחיבה והפחתות הריבית, שמבצעות מדינות רבות בעולם בחודשים האחרונים, וכן גל האקזיטים הגדול במגזר ההייטק בישראל שתורם לייסוף המטבע המקומי. הסיכון הנובע מהמשך ייסוף השקל הוא פגיעה ביצוא - דבר שעלול להכביד על הצמיחה במשק.

כיום, לאחר הפחתת הריבית האחרונה, על אף שארסנל הכלים שעומד לרשות בנק ישראל הולך ומתרוקן, רמז הבנק שאינו חושש אף להיכנס לטריטוריה של ריבית שלילית, כפי שראינו באחרונה בשלוש מדינות נוספות בעולם - שוויץ, דנמרק ושוודיה; וכן משימוש בכלים נוספים, כחלק ממלחמת המטבעות ובמטרה לפחת את המטבע המקומי ולתמוך בצמיחה. עד כה המהלך הצליח, מבחינת בנק ישראל, והפיחות כלפי סל המטבעות התחדש ומסתכם מאז הורדת הריבית ב-3%.

ואם המגמה תתהפך?

כיצד שוק האג"ח הגיב להורדת הריבית האחרונה? לאחר ההודעה על הורדת הריבית, ובעיקר לאחר הרמיזה על אפשרות של ריבית שלילית, שוק האג"ח המקומי המשיך את הראלי של חודש ינואר, כך שגם מחירי איגרות החוב הממשלתיות וגם מחירי איגרות החוב הקונצרניות נסקו. רמת התשואות לפדיון שלהן הגיעה לשפל ששוק ההון הישראלי לא ידע מעולם.

מיפוי של שוק האג"ח הממשלתיות ושוק האג"ח הקונצרניות ממחיש עד כמה התשואות לפדיון, שבהן אמורים להסתפק המשקיעים המקומיים, הן נמוכות. נציין, שרמת התשואות הנמוכות היא חלק ממגמה כלל-עולמית, שהמושכות העיקריות בכיוון זה הן המדינות באירופה לאחר ההכרזה על תוכנית ההרחבה הכמותית ביבשת.

בשוק ההון פועלים משקיעים ברוטואיסטים, שהם המשקיעים המוסדיים, ולצדם משקיעים נטואיסטים, שהם המשקיעים הפרטיים המשלמים מס רווח הון ומס על הריביות שהם מקבלים.

ברמה של המשקיעים הברוטואיסטים - התשואות לפדיון שבהן נסחרות סדרות המק"מ השונות (עד שנה) נעות סביב ריבית בנק ישראל, ברמה של 0.12%.

איגרות החוב הממשלתיות בריבית משתנה, מסוג גילון, נסחרות בתשואות נומינליות של 0.16%-0.18%, ובמרווחים נמוכים מאוד של כ-0.05% מהמק"מ לשנה.

בגזרת איגרות החוב הממשלתיות השקליות, התשואה ברוטו לפדיון של איגרות החוב לשנתיים ולחמש שנים היא סביב 0.25% ו-0.85% בהתאמה; ואיגרות החוב השקליות הארוכות ל-10 שנים ול-30 שנים נסחרות בתשואת שפל של 1.75% ו-2.7% בהתאמה.

באפיק הממשלתי הצמוד, איגרות החוב עד לטווח לפדיון של 10 שנים נסחרות בתשואה לפדיון ברוטו ריאלית שלילית, כלומר "קניית אינפלציה מינוס", ורק במח"מים הארוכים ביותר בקצה העקום, לטווחים של 21 שנים ו-26 שנים התשואה הריאלית הופכת לחיובית. כך, איגרות חוב צמודות לטווח של 5 שנים ו-10 שנים מעניקות תשואה ריאלית שלילית של 0.7%- ו-0.05%- בהתאמה, ואג"ח ל-27 שנים מעניקה תשואה ריאלית חיובית של 0.83% בלבד.

איגרות חוב ממשלתיות, שנחשבו עד לאחרונה אפיק השקעה סולידי יחסית בתיקי המשקיעים, הופכות לאחר כל גל עליות שכזה, במבט קדימה, לרכיב שהסיכון בו גדל באופן דרמטי במקרה שהמגמה תתהפך.

המצב של הנטואיסט גרוע בהרבה

ומה מבחינת משקיע פרטי, נטואיסט, אשר מעוניין להשקיע בשוק האג"ח הממשלתיות המקומי? מצבו, כמובן, גרוע הרבה יותר.

"גברת כהן מחדרה", שבאה לרכוש איגרת חוב ממשלתית שקלית לא צמודה, תזכה, במבט קדימה, לתשואה חיובית אפסית במקרה הטוב. רמת התשואות לפדיון נטו עבורה נעה בין 0.1% שקלי (לא צמוד) עבור איגרת חוב לשנתיים, ועד לתשואה של 2.15% עבור איגרת חוב ל-27 שנים. זאת לפני שניכינו את עמלת דמי הקנייה, את עמלת המכירה ואת דמי המשמרת. אינפלציה עתידית, ולו נמוכה, הופכת השקעה באג"ח לעד 10 שנים להשקעה עם תשואה ריאלית שלילית.

באפיק הממשלתי הצמוד התמונה העגומה ברורה ושקופה אף יותר. איגרות החוב לתקופה של עד 10 שנים נסחרות בתשואות לפדיון ריאליות שליליות של כ-0.8%; ורק ברכישת איגרת חוב צמודה ארוכה ל-26 שנה, התשואה הריאלית הופכת לחיובית, אך עדיין זעומה - 0.3%.

ברמות תשואות כאלו קשה לראות כיצד משקיע פרטי יכול לייצר תשואה חיובית עבור תיק ההשקעות שבאמתחתו, בגזרת האפיק הממשלתי, במקרה שרווחי ההון לא יימשכו במבט קדימה. יתרה מכך, משקיע כזה מכניס את עצמו לסיכון עצום של הפסדי הון של 20%, 30%, 40% ואף יותר.

גם באפיק הקונצרני משקיע פרטי יראה לנגד עיניו תשואות לפדיון נמוכות מאוד במבט קדימה. כך, לדוגמה, מדדי תל בונד 60 ותל בונד שקלי נסחרים בתשואות נטו לפדיון של 0.8% ו-2.65% בהתאמה.

ככלל, המשך ביצוע הרחבות מוניטריות בישראל ובעולם כולו מעלה משמעותית את הסיכון מפני בועות של נכסים פיננסיים וריאליים דוגמת איגרות חוב, אשראי ונדל"ן. ריביות אפסיות "מאלצות" את המשקיעים להעלות את רמת הסיכון - להשקיע בנכסים ברמת סיכון גבוהה דוגמת אג"ח במח"מים ארוכים ואג"ח קונצרניות בדירוגים נמוכים, ולהגדיל את רכיב המניות. כל זאת במטרה לנסות להשיג תשואה שאינה אפסית על תיק ההשקעות שלהם ולקוות שגל העליות יימשך "כסדרו".

נזכיר, עם זאת, כי שינויים כלכליים או משברים מתרחשים לרוב ללא התרעה מוקדמת, מה שעלול לייצר הפסדים גדולים מאוד ברמות המחירים שאליהן הגיעו איגרות החוב המקומיות.

הכותבים הם יו"ר בית ההשקעות מיטב דש ומנהל השקעות בקופות הגמל והפנסיה של מיטב דש. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

התשואות לפדיון בשוק האגח

עוד כתבות

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין