דיסקונט מסכם את 2014: הרווח צנח ב-31.8% ל-596 מ' ש'

בהתאם לאזהרת הרווח, דיסקונט מסכם את הרבעון הרביעי אשתקד עם רווח זעום של 5 מיליון שקל ■ הלימות ההון ב-2014 רשמה עלייה ל-9.4%

לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי
לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי

בהתאם לאזהרת הרווח שפרסם בנק דיסקונט לפני מספר שבועות, התוצאות שפרסם היום הבנק לשנת 2014 מגלות כי הרווח שלו ברבעון הרביעי היה 5 מיליון שקל בלבד. הרווח האפסי נבע משורה של הפרשות חד פעמיות שביצע הבנק, בגובה 250 מיליון שקל, ובראשן הפרשה בגין הרחבת תוכנית הפרישה מרצון - תוכנית בגינה עזבו 400 עובדים את דיסקונט בסוף 2014.

"הפכנו בשנה החולפת לבנק ללא גרעין שליטה", ציין יו"ר הבנק, יוסי בכר. "זה לא השפיע הרבה, אבל הצטרפו אלינו חמישה דירקטורים חדשים. ואולם, השינוי הפרסונלי החשוב שעברנו היה כניסתה של מנכ"לית חדשה. מאז כניסתה לתפקיד, לילך מובילה תהליך שינוי מעמיק בקבוצה, והבנק עובר טלטלה מאוד משמעותית. אנחנו נמצאים היום במקום בו אנו מוכנים לצמיחה".

המנכ"לית, לילך אשר טופילסקי, הוסיפה כי "אני מסכמת שנה ראשונה בבנק, שהייתה עמוסה, והשנה הקרובה תהיה מאתגרת לא פחות. ההתקדמות שלנו היא לא במהפכה של זיקוקים, אלא במהפכה שקטה. את רובה קשה עדיין לראות בתוצאות, אבל אנו חשים אותה בארגון".

אשר טופילסקי ציינה כי ההתייעלות תמשיך לעמוד במוקד העשייה בבנק, וכי דיסקונט יבצע עוד סגירה ומיזוגים של סניפים בנוסף לעשרה עליהם הודיע אשתקד. "זה לא סוד שאנחנו הבנק עם יחס היעילות הכי חלש", אמרה וציינה כי "בהיבט ההוצאות רואים את ההתחלה של התוכנית האסטרטגית - כשמנטרלים הוצאות חד פעמיות ההוצאות השנתיות ירדו ב-2.5%". הוצאות השכר בבנק הגיעו ב-2014 כמעט ל-4 מיליארד שקל, קפיצה של 10%, שעיקרה בשל ההוצאות לתוכנית הפרישה המוקדמת.

ועדיין, יחס היעילות השנה, גם בנטרול הוצאות הפרישה לעובדים, היה 78.5% - גרוע יותר מב-2013 אז הוא עמד על 77.5%. כלומר, קרוב ל-80% מהכנסות הבנק נבלעות בשורת ההוצאות. "צריך לזכור שגם בצד ההכנסות יש שחיקה, על רקע הריבית הנמוכה", הסבירה אשר טופילסקי את ההרעה, "ולכן אנו פועלים גם להגדיל ההכנסות".

בסיכום שנתי רשם דיסקונט רווח של 596 מיליון שקל, צניחה של מעל 30% לעומת שנת 2013. הכנסות המימון ירדו בקרוב ל-1%, בעקבות ירידת הריבית. ההכנסות מעמלות ירדו בכ-4% ל-2.58 מיליארד שקל, אך זאת בעיקר בשל שינוי של תקן חשבונאי שהעביר חלק מההכנסות מעמלות אל שורת הכנסות המימון.

ההפרשות להפסדי אשראי ירדו

בצד החיובי, ההפרשות להפסדי אשראי בבנק ירדו ל-164 מיליון שקל, לעומת 580 מיליון שקל ב-2013, ושיעור ההפרשות עמד על 0.12% בלבד מתיק האשראי. ההפרשה להפסדי אשראי בבנק הייתה נמוכה, ונבעה גם מהחזר חוב שהופרש בעבר ונפרע בסופו של דבר. "ההפרשה משקפת גם את השיפור באיכות תיק האשראי בבנק, אך ברור ששיעורי הפרשה נמוכים שכאלה אינם מייצגים את הצפוי", הדגישה אשר טופילסקי, "בוודאי אם המשק הולך להאטה".

הבנק הצליח לרשום צמיחה לא מבוטלת של 3.7% בתיק האשראי וחצה את רף ה-120 מיליארד שקל בגודל התיק. "אחרי כמה שנים של התכווצות, אנו חוזרים לצמוח באשראי", אמרה אשר טופילסקי.

דיסקונט הרחיב בדוחותיו לגבי חשיפתו בסוגיית הלקוחות האמריקאים, וזאת בהתאם לדרישת רשות ני"ע. הרשות דרשה גילוי מכל הבנקים, בעקבות ההסדר אליו הגיע באחרונה בנק לאומי בנושא זה עם הרשויות בארה"ב. במסגרת הגילוי מציין הבנק כי "מדיניות הבנק ונהליו אוסרים על עובדיו לקיים פגישות עם לקוחות אמריקאים, אוסרים על ייעוץ מס או על הפניה לייעוץ שכזה".

ראשי הבנק נשאלו לגבי האפשרות שכנגד דיסקונט תיפתח חקירה מצד הרשויות בארה"ב, ולדברי בכר, "הנושא אמנם עלה רק באחרונה לכותרות, אבל אנחנו כבר עוסקים בו בחמש השנים האחרונות. אנו מאוד ערים לשינויים ברגולציה ועוקבים באדיקות אחר האירועים. כל הזמן אנו בודקים את עצמנו והאם אנחנו עומדים בהוראות - ומשנים את ההתנהלות בהתאם".

בהקשר זה ציינה אשר טופילסקי כי "דיסקונט ניו יורק עבר תהליך לא פשוט בתחום של הלבנת הון בארה"ב ב-2006 (הבנק נחקר והוטל עליו קנס של 20 מיליון דולר, ע' א'), ובעקבות זאת כל נושא הציות בניו יורק הורחב מאוד ונהיה מאוד משמעותי".

תוצאות דיסקונט ל 2014
 תוצאות דיסקונט ל 2014