גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ג'קי בן-זקן מעיד: "שוק ההון זה סינית בשבילי"

בן-זקן, הנאשם עם איתן אלדר וצבי קולנברנר בהרצת מניית מנופים: "בשום שלב לא ידעתי בזמן אמת אילו פעולות עושים במניות; כל חטאי שהבאתי את המשקיע"

ג'קי בן זקן / צילום: תמר מצפי
ג'קי בן זקן / צילום: תמר מצפי

"איתן אלדר זה איש שוק ההון היחיד שאני מכיר. הוא הברוקר שלי. דיברנו לאחר שהצלחנו להכניס את מניית מנופים פיננסיים למדד תל-אביב 100. שוחחנו בדיוק לאחר מכן, כי הוא רצה לעדכן אותי. יכול להיות שבשלב הזה איתן נכנס לפחדים, לכן הוא דיבר על השקעה בכספים נוספים. זה השלב שהגענו 'לזמן פציעות', סוף-סוף נכנסנו למדד. זה טבעי וספונטני. השיחות שביצעתי לאורך הדרך של ההשקעה היו בעיקר או עם אלדר או עם המנכ"ל של חברת מנופים, דני וקנין" - כך העיד היום (ג') איש העסקים ג'קי בן-זקן, הבעלים לשעבר של חברת מנופים פיננסים (מפל) ומי שמשמש כבעלים של קבוצת הכדורגל מועדון ספורט אשדוד, במשפטו בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

למרות שהשופט דוד רוזן הטיח בו: "מה אתה כל-כך נצמד לגרסה הזו, שאתה לא מעורב", התעקש בן-זקן על גרסתו, לפיה יועצו ופעיל שוק ההון, איתן אלדר, ומנהל התיקים, צביקה קולנברנר, הם שניהלו את רכישת המניות ערב כניסת החברה למדד תל-אביב 100, וכי הוא לא היה מעורב בפרטים.

בן-זקן נחקר בחקירה נגדית על שני האישומים שעומדים נגדו בפרשת הרצת מניית מנופים פיננסים. הוא מואשם כי יחד עם אלדר וקולנברנר פעל מתוך תוכנית תרמיתית להשפיע על שער המניה, כדי שתעמוד בתנאים לכניסה למדד תל-אביב 100, לקראת סוף 2010. חברת מנופים פיננסים עצמה נאשמת אף היא בפרשה, וכן שתי חברות פרטיות נוספות.

בן-זקן מואשם גם כי במסגרת הקשר האסור להעלאת שער מניית מנופים, סיכם עם אלדר כי האחרון ימסור לעיתונאי גולן חזני מ"כלכליסט" מידע כוזב שיפורסם בעיתון, לפיו מתקיים משא-ומתן מתקדם ומשמעותי בין בן-זקן לבין המשפחה היהודית-קנדית גרמזיאן לרכישת חלק מהשליטה במנופים.

עוד בטרם החקירה הנגדית שניהל עו"ד אמיר טבנקין מפרקליטות מחוז תל-אביב, נשמעו קולות רמים מאולמו של השופט רוזן. בן-זקן האשים את התביעה כי היא מנסה לרדוף אותו, וכי היא לא מאפשרת לו לקבל חלק מחומרי החקירה שנאספו נגדו, הכוללים קלטות שהוקלטו בהאזנות סתר, כדי להוכיח את חפותו.

"היינו חלק ממשימה"

התובע התעכב במיוחד על הימים שלפני ההנפקה, ועל השיחות שביצע בן-זקן עם אלדר, שמהן עולה, לטענתו, התרמית במניה. עו"ד טבנקין ניסה לקעקע את גרסתו של בן-זקן ושאל: "אלדר אמר לך, בימים שלפני ההנפקה, שהוא חשש ש'יורידו אותו בנעילה' (של יום המסחר - ס'כ'), ושהוא לא היה יכול לעמוד בזה יותר. אבל מהשיחות שהוא דיבר איתך, אתה אמרת לו להמשיך. כלומר להמשיך בפעילות ולהיכנס לעסקאות נוספות. אבל אתה בעצם אומר שלא ידעת ושאין לך מושג. זה סותר לחלוטין את הטענות שלך. כל העדות שלך קורסת עם השמעת השיחות (שהוקלטו במסגרת האזנות - סתר ס'כ'). איך אתה מסביר את העניין שבימים שלפני היום האחרון למסחר (הכניסה למדד, ב-30 בנובמבר - ס'כ') אלדר לחוץ ומבקש כסף, ואומר שלוחצים עליו?"

בן-זקן השיב: "אלדר ידע בימים הראשונים של ההנפקה שיש סכום של 3-4 מיליון דולר שאמור להגיע לצורכי קניית מניית מנופים בשתיים או 3 פעימות. באופן טבעי, אם הוא ראה שהעסקה הראשונה והשנייה מתקיימות, סביר להניח שהוא יגיע לעסקה השלישית.

"אני מעולם לא ידעתי בזמן אמת אם הוא קונה בשוק או אם הוא קונה מהמניות שלי. אני לא יודע למה אלדר אומר לי שהוא צריך לדבר איתי. הגענו למועד הסופי, ל-30 לחודש, עשינו עבודה מאוד קשה, גייסנו מיליונים. הייתה לחברה משימה, והיינו חלק מהדבר הזה - להיכנס סוף-סוף למדד תל-אביב 100".

חלק ניכר מהעדות הוקדש למעורבותו בפרשה של איש העסקים הרוסי ממוצא גרוזיני, טימור בן-יהודה, שהשקיע במניית מנופים ערב כניסתה למדד. בן-זקן ניסה בכל מאודו לשכנע את השופט רוזן כי בן-יהודה היה משקיע רגיל ואמית", וכי הוא פעל להביאו להשקיע באופן לגיטימי.

לעומתו, הפרקליטות טוענת כי בשנת 2010, בין 18 בנובמבר ל-30 בנובמבר, פעל אלדר בעקביות להעלאת שער מניית מנופים באמצעות רכישת מניות בבורסה.

הפרקליטות טוענת עוד כי בן-זקן עקב אחר פעילותו ולעתים אף הנחה את אלדר להגביר את הפעילות להשפעה על שער המניה, וכן כי הוא זה שהיה אחראי למציאת משקיע "מחלץ" שירכוש את מניות החברה מאלדר בתקופת הפעילות, ובכך יספק לאלדר מימון להמשך פעילותו.

לפי הנטען, המשקיע שנבחר לרכוש מאלדר את המניות הוא בן-יהודה, המקורב לשותפו של בן-זקן, אברהם נניקשווילי. לפי כתב האישום, בן-זקן ואלדר סיכמו ביניהם את המועדים ואת האופן בו יימכרו המניות לבן-יהודה, באמצעות עורך דינו, אודי ברזילי. בסופו של דבר רכש בן-יהודה מניות מנופים ב-3 מנות ובהיקף כולל של 4 מיליון דולר.

"הגיע משקיע כמה ימים לפני הכניסה למדד, שרצה לקנות מנייה של מנופים בהיקף של 2-3 מיליון דולר, ב-2-3 פעימות", העיד בן-זקן בנוגע לבן-יהודה. "אנחנו מדברים אך ורק על שוק ההון, אני חיברתי ביניהם (בין אלדר לבן-יהודה - ס'כ'), וזה גם לא שנוי במחלוקת. אני מודה שהקשר היחידי של אלדר לבן-יהודה היה דרכי. אני תיווכתי ביניהם. מן הסתם אני האיש שיפנה לבן-יהודה לחזור עם התשובות. זה לא משהו שהכחשתי".

"היעד היחיד - למצוא משקיע"

התביעה טענה עוד כי בן-זקן היה לא רק המתווך בין קולנברנר ואלדר, אלא ששניהם הובלו על-ידו וחיכו להנחיותיו. לדברי התביעה, בניגוד לגרסה שבן-זקן מנסה להציג, האחרון היה מעורב בכל פרטי ההנפקה ולא פעל אך ורק 'למצוא משקיעים'.

בן-זקן הכחיש וטען: "אני דוחה את האמירות. מדובר בשני ברוקרים שמחזיקים מניות מנופים, והם לא מחכים לשום הנחיה שלי. בשום שלב לא ידעתי בזמן אמת אילו פעולות הם עושים במניות, אם קניתי בשוק או לא. אני העברתי לאלדר את האינפורמציה שקיבלתי נניקשווילי, וביום הכניסה למדד 100 אמנם שוחחתי עם אלדר, אך זה באופן טבעי, כי הוא היה הברוקר שלי".

בשלב זה השופט רוזן שאל את בן-זקן: "מה אתה כל-כך נצמד לגרסה הזו, שאתה לא מעורב. הנה לאחר כמה ימים מגיע היום הגדול, יום הכניסה למדד, אתם ממש רציתם להיכנס ונכנסתם, ואתה חוזר ואומר שזה לא מרתק אותך. הרי זוהי הדקה ה-90, אתה מבין זאת מעולם הכדורגל, מהי החשיבות של שעת השיא הזו - אז מה ההתעקשות שאתה לא מעורב"?

בן-זקן השיב לשופט: "שוק ההון זה סינית בשבילי. אין לי שמץ של מושג. היעד היה אחד - למצוא משקיע ולקנות כמות של מניות במחיר אטרקטיבי. כמובן שהמשקיע, טימור בן-יהודה, עניין אותי ומה יקרה עם המניה, במיוחד בימים האחרונים. בוודאי שרציתי שהמניה תיכנס למדד תל-אביב 100. אבל אני אומר - הסיבה היחידה שבן-יהודה קנה את המניות האלה הייתה כי הקנייה הייתה קנייה אטרקטיבית עבורו ולא משום סיבה אחרת, שהתובע מנסה לכוון לשם. במשך ימים לפני עשיתי מצגות והלכתי להביא משקיעים. כל חטאי שהבאתי את המשקיע. התובע רוצה לקשור אותי לכל מיני פעולות שלא עשיתי".

"לא הדלפתי ל'כלכליסט'"

בן-זקן נשאל גם על האישום השני בנוגע לפרסום הכוזב בעיתון "כלכליסט". הוא השיב כי אכן התנהל משא-ומתן בינו לבין משפחת גרמזיאן וכן עם משפחת שוטנשטיין, הבעלים של אמריקן אייגל, במטרה להיכנס לגרעין השליטה בחברת מנופים.

"משגולן חזני (הכתב שפרסם את הכתבה הכוזבת לכאורה - ס'כ') ידע על צירופי משקיעים בחברת מנופים, הוא החל להתקשר ולהתעניין בכך. הוא היה מסוקרן לדעת באיזה שלב עומד המשא-ומתן", העיד בן-זקן. "אני לא רציתי לחשוף את המשקיעים, בפרט שלא ידעתי לאן זה יוביל. מה שבטוח הוא שלא אני העברתי לחזני את הידיעה על כך. אולי הוא שמע על זה מאלדר. עם שוטנשטיין ניהלנו משא-ומתן הרבה יותר מתקדם, ואני ידעתי שעם משפחת גרמזיאן מדובר על בלון גדול שבסוף יתפוצץ.

"ההדלפה לחזני על כך שניהלנו משא-ומתן עם משפחת גרמזיאן לא הגיע ממני; אבל בהמשך, כשאני ואלדר ידענו שהכתבה תתפרסם, היה לנו אינטרס לעדכן את הכתב, כי אם הוא מפרסם - שיפרסם נתונים נכונים".

עוד כתבות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?