האנטי-גיבורים של הקומיקס נפגשים בפסטיבל "אפוס"

האנטי-גיבורים של הקומיקס הישראלי - אסירים שמביימים את מקבת, ביזה, שואה ואמנות רחוב - נפגשים בפסטיבל "אפוס" לסרטי תרבות ואמנות במוזיאון ת"א

משום מה, "גיבור-העל העברי" הוא תמיד אנטי-גיבור. אולי זה קשור ליוצרי הקומיקס, אולי זו תחושת ה"מעטים-נגד-רבים" הקולקטיבית, או הנטייה התרבותית של עם הספר, להעדיף שירים על שרירים. כך או כך, סרטם התיעודי של הבמאים שאול בצר ואסף גלאי, שיפתח את פסטיבל "אפוס" לסרטי תרבות ואמנות במוזיאון תל-אביב, מחר (ד'), הוא מסע לתוך עולם הקומיקס הישראלי.

השניים חוזרים ל"אורי מורי", גיבור הקומיקס הישראלי הראשון שיצרו ב-1936 אריה נבון ולאה גולדברג (!), עוברים דרך הברווז המפורסם של דודו גבע ומגיעים עד "חמודי" של דניאלה לונדון דקל - גיבור הקומיקס שהפך גם לגיבור פרסומות.

הסרטים בפסטיבל אפוס מקיפים שלל תחומי תרבות ואמנות - מאירועים היסטוריים, כמו הצלת יצירות הובר במלחמת העולם השנייה, ועד אמנות רחוב, בסדרת סרטים קצרים Now you see me שקיבצה ואצרה נועה קרוון, ומגיעים הנה לאחר הקרנתם בלובר; מתיאטרון - על הבמות היוקרתיות ובין חומות בית כלא, מוזיקה קלאסית, על סיפורה של אשתו של יוהאן סבסטיאן באך, אדריכלות, מחול ואופנה, ועד מקבץ מיוחד של סרטי שירה שאצרה יסמין קיני.

הפסטיבל, בניהולה האמנותי של מיקי לרון, מתקיים זו הפעם השישית. אם מטרת הפסטיבל המקורית הייתה להביא מגזר זה של קולנוע לתודעת הקהל, נראה שהוא, ואירועים דומים בעולם, הצליחו במשימה. סרטים על אמנות ואמנים זכו בזמן האחרון לעדנה גם בקולנוע המסחרי. רק השנה היו אלה "טרנר", על האמן הבריטי הענק, "עיניים גדולות" ו"צ'רלי מרדכי" - סרטו הכושל של ג'וני דפ.

אך בניגוד לקולנוע הפופולארי, בפסטיבל "אפוס" בולטים סרטי התעודה המנסים לתפוס את "האמת שמאחורי האמנות". הסרט "בלטראצ'י - אמנות הזיוף" עוסק בסיפורו של הזייפן המשמעותי ביותר במאה השנים האחרונות, שזייף את הציירים המודרניסטים הגדולים והצליח להערים על מומחים ואוצרי מוזיאונים, שהאמינו כי היצירות מקוריות.

שני סרטים חוזרים למלחמת העולם השנייה ולביזת האמנות של הנאצים: לצד "האיש שהציל את הלובר" המשתמש בעדויות היסטוריות ומשלים את הסיפור בעזרת אנימציה, מוקרן סט של ה-BBC על גילוי דירת המסתור במינכן של קורניליוס גורליט, בנו של אספן אמנות נאצי, שבה התגלה לפני כשנתיים אוסף ענק של אמנות שבזזו הנאצים מקרבנותיהם היהודים. בדירה התגלו יצירות של מאטיס, מונה, שאגאל ופיקאסו, ששוויין נאמד בכמיליארד אירו.

הסרט "6 דקות עם דיוויד הוקני" מתחקה אחר צייר הפופ-ארט הבריטי שעבר לקליפורניה והציג את האור והחופש הקליפורני כחלק מעולם אשליות סכריני. "מלח הארץ", סרטו של הבמאי החשוב וים ונדרס, יוצא למסע בעקבות הצלם הברזילאי סבסטאו סלגאדו, שהחל את דרכו ככלכלן בבנק העולמי והפך לצלם המתמקד בתיעוד חיי העוני של השכבות החלשות.

הסרט "לא ממהר לשום מקום" עוסק בצלם הניו יורקי סול לייטר, שהיה בין הראשונים שהשתמשו בצבע בצילום. אביו של לייטר היה רב והוא עצמו עזב את השאיר מאחוריו את הממסד הדתי וחבר לאמנים כמו רוברט פרנק, דיאן ארבוס ואחרים, שהגדירו מחדש את הצילום כאמנות.

מעניין במיוחד תפקידו של הצילום במאבק החברתי של השחורים בארה"ב. בסרט "מבעד לעדשה האפלה - צלמים שחורים והופעתה של אומה" הבמאי תומאס אלן האריס מציג את המלחמה על מקומם של השחורים ב"אלבום המשפחתי" של החברה האמריקאית. הסרט עוסק בגזענות, ברגשי נחיתות ובזכות להגדרה עצמית.

בתחום התיאטרון יוצג סרטו של סם מנדס, העוקב אחר סיור עולמי של הפקת "ריצ'ארד השלישי" בכיכובו של קווין ספייסי ("בית הקלפים"). "קברט המוות" הוא סרט על סיפורם של פרפורמרים יהודים שפעלו בגטאות ובמחנות הריכוז במלחמת העולם השנייה. ואילו "מקבת מאחורי סורגים" הוא סרט מרגש על אסירים-רוצחים באחד מבתי הכלא השמורים ביותר באירלנד, שעיבדו את "מקבת" מאת שיקספיר למחזה "מיקי ב.", שהעלילה שלו מתרחשת בכלא שמור בו "המלך" הוא מנהיג האסירים ומקבת - "מיקי ב.'" - רוצח שכיר שפועל בשירותו.

פסטיבל אפוס הבינלאומי לסרטי תרבות ואמנות ד'-שבת 11-14 במארס. מוזיאון תל-אביב