כחלון: "אף אחד עדיין לא ירד מהארץ בגלל האיום האיראני"

באירוע "הפרלמנט של אונו" השתתפו הערב ציפי לבני, עפר שלח ומשה כחלון ■ לבני: "נתניהו באמת מלא פחדים לגבי איראן" ■ שלח: "השאיפה היא שנתניהו לא יהיה בממשלה" ■ כחלון: "מנחם בגין לא היה מכנה את העובדים חמאס"

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

"אני מאמינה שהטלפון הראשון של נשיא המדינה יהיה לבוז'י הרצוג ולא לנתניהו. יש לנו את הדרך שלנו ולדעתי היא יכולה להתאים להרבה מפלגות", כך אמרה הערב (ד') ח"כ ציפי לבני במסגרת אירוע "הפרלמנט של אונו" שמתקיים בספריה העירונית בקריית אונו. בהמשך, עורך "גלובס" חגי גולן ראיין בנוסף את עפר שלח (יש עתיד) ומשה כחלון (כולנו) . "גלובס" העביר את האירוע בשידור חי.

"עכשיו לביבי אין רוב ולכן בתפיסתי נפתחה כאן הזדמנות היסטורית להחליף את השלטון. רוב אזרחי המדינה אינם רוצים לראות את ראש הממשלה ממשיך בתפקידו", אמרה לבני.

בנוגע לשאלה האם המחנה הציוני תצטרף לממשלת אחדות עם הליכוד לבני השיבה כי "אחדות צריכה להיות על דרך". לדבריה, אין לה מחנה משותף עם מפלגות הימין אך אם הן יהיו מוכנות ללכת בדרכה של המחנה הציוני היא לא תמנע זאת.

בהתייחסה לנושא המדיני לבני ביקרה את נתניהו ואמרה שהוא מזגזג מבחינה מדינית. היא הדגישה כי פעם אחת הוא מצהיר על שתי מדינות לשני עמים ובפעם אחרת הוא פונה לימין הקיצוני. "נתניהו מדבר באנגלית רהוטה אך במבטא רפובלקני. הוא משכנע את המשוכנעים", אמרה לבני. "אנחנו נקדם תהליך ישיר וגם מול המדינות הערביות. להגיד שיהיה כאן שלום מעבר לפינה, אני לא יכולה להבטיח אבל אף פעם לא אוותר על האופציה הזו".

בנוגע לשאלה מדוע הקמפיין של המחנה הציוני מתבסס על הסיסמה "רק לא ביבי", לבני השיבה כי "נמנענו מלהתייחס לנושאים המשפחתיים של ביבי. אנחנו לא יזמנו את דוח מבקר המדינה אך יש עוד אמת שצריך לומר: בסופו של דבר בוחרים את האדם שיושב על הכסא. אנשים שמים אל כל אמונם בידם של האנשים שהם בוחרים ולכן ראוי שישפטו את נתניהו על התנהלתו גם בביתו. בעיני הדרך שהוא מוביל את ישראל היא האסון הגדול".

"מה שתיסכל אותי זה שהייתה לי תכנית חלופית למו"מ עם הפלשתינים אך נתניהו ברח לימין מיד אחרי צוק איתן", הדגישה לבני. "מבחינת נתניהו, הנושא האיראני זה אותנטי. הוא באמת מלא פחדים. ישראל היא מדינה חזקה ויכולה להתמודד עם האיומים כל עוד היא שומרת על היחסים עם ארה"ב ואת היחסים האלה נתניהו הרס".

"השאיפה היא שנתניהו לא יהיה רה"מ"

"אני לא יודע אם נתניהו יפרוש אם הוא לא יהיה ראש הממשלה. השאיפה הגדולה שלנו היא שנתניהו לא יהיה רה"מ ב-18 במארס", אמר עופר שלח. "אנחנו לא ניכנס לשפה של חרמות ופסילות כי זו לא השפה הראויה במערכת בחירות. המטרה שלנו היא שהקואליציה של נתניהו עם הימין הקיצוני והחרדים לא תהיה פה ב-18 במארס".

בהמשך, שלח התייחס לפעילות של יש עתיד בנושא הדיור וציין כי "לא מעט מהדברים שמבקר המדינה ציין בדוח הדיור שצריך לעשות נעשו ע"י לפיד. השאלה היא האם שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור עשה את הדברים שהוא צריך לעשות, התשובה לכך היא כן ועל זה אי אפשר להתווכח כי המחירים התחילו לרדת", הוא אמר.

בהתייחסו למבצע "צוק איתן" אמר שלח כי הבעיה הגדולה של נתניהו הייתה שהוא לא יצר מדיניות לאחר המלחמה. "אנחנו לא החלטנו מה אנחנו רוצים בעזה, אף אחד בקבינט לא הצביע בעד כיבוש עזה למרות שהצהירו על כך בתקשורת. רה"מ לא קיבל החלטה מה הוא רוצה לעשות בעזה".

בתשובה לשאלה האם "יש עתיד" תשב בקואליציה עם החרדים, שלח השיב כי "אנחנו לא פוסלים אף מפלגה ובוודאי לא את המפלגות החרדיות. אני חייתי מאוד מקרוב עם הפוליטיקאים החרדים בשנתיים האחרונות. אני חושב שהם מבינים טוב מאוד שמה שהושג בתחום שילוב החרדים בחברה, משרת טוב מאוד את הציבור שלהם. אפשר יהיה לשבת למו"מ עם המפלגות השונות וגם עם המפלגות החרדיות".

"אף אחד לא ירד מהארץ בגלל האיום האיראני"

"בסקרים אנחנו אומנם מקבלים 9 מנדטים אך זה לא הסוף. קיימים 15 מנדטים צפים. בדרך כלל הנטייה של המנדטים הצפים היא ללכת למפלגות החדשות", אמר משה כחלון.

לגבי שאלת "מיליון הדולר" - על מי ימליץ כחלון לראשות הממשלה, הוא השיב בלקוניות כי מי שיטפל בנושאים החברתיים ומי שילך בדרכה של "כולנו". "אם היינו מתחברים ללפיד היינו מקבלים 25 מנדטים אבל לא עשיתי את זה כי אז לא הייתי יכול לעשות הרבה עם יש עתיד. יש פה בעיות כלכליות חברתיות קשות. אף אחד לא ירד מהארץ בגלל האיום האיראני אלא בגלל בעיות הדיור", אמר.

יו"ר מפלגת כולנו ביקר את ההתנהלות של נתניהו ואמר כי "מנחם בגין לא היה מכנה את העובדים - חמאס. בגין לא היה מאפשר שקצבת הזקנה תהיה כ-2,200 שקל. בגין היה מתבייש בעיקר בדברים האלה".

לגבי רווחי הבנקים והרפורמות שהוא מתכוון לבצע בתחום הבנקאות, כחלון ציין כי "אני רואה כשל שוק בבנקים. אם לוקחים את הרווחים של בנק פועלים ב-2014, כ-2.74 מיליארד שקל, זה יוצא שהבנק מרוויח בדקה 5,430 שקל - סכום אותו מרוויחים בחודש. לכן, צריך לשאול איך 3 בנקים מחזיקים בנתח שוק של 75%. המוסדות הפיננסים גובים מאיתנו 100 מיליארד שקל בשנה על דמי ניהול שונים. כלומר 10% מהתמ"ג".