חברת קונגרס יהודיה: להצביע נגד ראש הממשלה נתניהו

ג'ן שאקובסקי, צירה דמוקרטית, מסבירה אילו צעדים ניתן לנקוט לשיפור היחסים בין ישראל לדמוקרטים: "ברור שדבר אחד יעזור... שרה"מ יפסיד בבחירות" ■ סקר גאלופ: ירידה בפופולריות של נתניהו בציבור האמריקאי

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

צירה דמוקרטית בבית הנבחרים האמריקאי, ג'ן שאקובסקי, יהודיה שחלק גדול מהבוחרים באזור הבחירה שלה יהודים, קראה אתמול (ד') לאזרחי ישראל להצביע נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בבחירות בשבוע הבא, והציעה לישראל להחזיר הביתה את שגרירה בוושינגטון, רון דרמר.

בראיון לעיתון היהודי המשפיע "פורוורד", שמתפרסם גם באתר האינטרנט של העיתון, נשאלה המחוקקת אילו צעדים ניתן לנקוט כדי לשקם את היחסים בין ישראל לבין הדמוקרטים בקונגרס. יחסים אלה התקלקלו בעקבות היענותו של נתניהו להזמנת היו"ר הרפובליקני של בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, לנאום לפני הקונגרס, ב-3 במארס, בלי לתאם זאת תחילה עם הבית הלבן, כמתחייב מהפרוטוקול ומהיחסים הידידותיים בין וושינגטון לירושלים.

שאקובסקי השיבה, כי הצעד החיובי ביותר יהיה אם אזרחי ישראל יצביעו נגד נתניהו בבחירות וידיחו אותו מראשות הממשלה. ככל הידוע, זו הפעם הראשונה שמחוקק אמריקאי משמיע קריאה פומבית לאזרחי ישראל כיצד להצביע בבחירות. למרות הסלידה מנתניהו שחשים רבים בוושינגטון הרשמית, ובכללם אולי גם נשיא ארה"ב עצמו, מקפידים בכירי הממשל (ועד עתה גם המחוקקים) לא להביע בפומבי שום עמדה לגבי המפלגה המועדפת בעיניהם בבחירות בישראל. יחד עם זאת, עצם היזמה הרפובליקנית להזמין את נתניהו לנאום בקונגרס זמן כה קצר לפני הבחירות נתפסת בעיני רבים בישראל ובארה"ב כמאמץ להשפיע על תוצאות הבחירות בישראל ולהטותן לצד הליכוד.

"ברור שדבר אחד יעזור (לשיקום היחסים עם הדמוקרטים)... אם ראש הממשלה יפסיד בבחירות ותוקם ממשלה שונה (מזו הקיימת) אזי תיווצר דינמיקה שונה בין ארה"ב לישראל", אמרה שאקובסקי. לדבריה, "אין ספק" שדינמיקה חדשה כזו תהיה דבר חיובי מבחינת הדמוקרטים.

שאקובסקי, שמשרתת בקונגרס כבר 16 שנה ונמנית עם הנהגת הסיעה הדמוקרטית בבית-הנבחרים, היא אחת מהדמויות הבולטות במחנה הליברלי של המפלגה. היא היתהאחת מ-52 המחוקקים הדמוקרטים, סנטורים וצירים, שהחרימו את המושב המיוחד של מליאות שני בתי הקונגרס שבו נאם נתניהו.

המחוקקת אמרה עוד ל"פורוורד", כי צעד נוסף לשיקום היחסים יהיה החלפת שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, שתיכנן למעשה את הזמנת נתניהו ע"י ביינר שבועיים לפני הבחירות בישראל ולא יידע את הממשל או מחוקקים דמוקרטים על כך. לדבריה, דרמר, יליד פלורידה, "נתפס כעסקן רפובליקני... ושיתוף הפעולה שלו עם ביינר לפני נאום נתניהו הפך אותו, מבחינות רבות, רעיל בעיני דמוקרטים רבים". החלפת דרמר "תהיה דבר טוב", אמר הצירה הדמוקרטית. משגרירות ישראל בוושינגטון לא התקבלה תגובה על אמירה זו.

במשך כל שנות כהונתה בקונגרס, מנסה שאקובסקי למזג בין הליברליזם שלה לבין השקפותיה הפרו-ישראליות. בדף הבית שלה באתר האינטרנט של הקונגרס נאמר, כי "כצירה יהודיה בקונגרס, יש לג'ן קשר אישי עמוק למדינת ישראל והיא הצביעה בעקביות בעד חוקים שיבטיחו את בטחונה של ישראל ויקדמו מאמצים להשגת פיתרון של שתי מדינות:".

ירידה חדה בפופולריות של נתניהו בציבור האמריקאי

"כיהודיה, תמיכה בישראל היא חלק מהדנ"א שלי", אמרה שאקובסקי בהצהרה מ-25 בפברואר. "אני מסכימה לגמרי הן עם ראש ממשלת ישראל והן עם נשיא ארה"ב, שאסור לעולם להתיר לאיראן להשיג נשק גרעיני. אך בית-הנבחרים הוא הגוף היוקרתי בעולם ולכן אני רוצה להיות חלק מיזמה כלשהי לעשות בו שימוש למטרות פוליטיות".

ובינתיים, העלה סקר דעת קהל של מכון גאלופ, כי מסתמנת ירידה חדה בפופולריות של נתניהו בציבור האמריקאי בעקבות נאומו השנוי במחלוקת בקונגרס.

על פי נתוני הסקר, שפורסמו אמש, נרשמה ירידה בשיעור 7% במספר האמריקאים בעלי דעה חיובית על ראש הממשלה, מ-45% בסקר הקודם של גאלופ, שנערך בין 5 ל-8 בפברואר, ל-38% בסקר החדש, שנערך בין 5 ל-8 במארס, כלומר ימים ספורים לאחר נאום רה"מ. ל-28% היתה דעה שלילית. עורכי הסקר מציינים, ששיעור האהדה של 45% בפברואר הוא מהגבוהים ביותר שקיבל נתניהו אי פעם בתולדות גאלופ.

הירידה באה לידי ביטוי בעיקר בפלח הדמוקרטי של הנדגמים. מספר בעלי הדעה החיובית על נתניהו בקרב הדמוקרטים ובעלי נטיה למפלגה הדמוקרטית ירד מ-32% בסקר הקודם ל-17% בסקר הנוכחי. מספר בעלי הדעה השלילית על רה"מ בקרב הדמוקרטים זינק מ-32% בפברואר ל-46% במארס.

לעומת זאת, בקרב רפובליקנים נרשמה עליה קלה ביותר בפופולריות של נתניהו, מ-60% בעלי דעה חיובית עליו בפברואר ל-62% עתה. ל-33% מהאמריקאים לא היתה שום דעה על רה"מ, כמו בסקר הקודם.

סקר נפרד של גאלופ, שפורסם ב-23 בפברואר, מצא כי ל-72% מהאמריקאים יש דעה חיובית מאוד או חיובית על ישראל, בהשוואה ל-19% בעלי דעה חיובית מאוד או חיובית על הפלסטינים. הפופולרית הזו גלשה לעבר נתניהו. אבל בעקבות הנאום איבד נתניהו חלק מהרצון הטוב הזה, כאמור בעיקר בקרב הדמוקרטים. על פי עורכי הסקר, קרוב לוודאי שהדמוקרטים ששינו את דעתם על נתניהו לרעה הושפעו מהביקורת שמתח הנשיא אובמה על רה"מ.

במקביל, למרות התקפות חריפות של מחוקקים רפובליקנים על אובמה, לא חל כמעט שינוי במידת הפופולרית שלו: שיעור בעלי הדעה חיובית עליו במארס היה 49%, לעומת 48% בעלי דעה שלילית. (בפברואר, ל-51% היתה דעה חיובית על אובמה, ול-48% דעה שלילית).