ה"פיליפ סטארק" שלא היה: תערוכה חדשה במוזיאון העיצוב בחולון

תערוכת "מאחורי הקלעים" של אלסי תיפתח במוזיאון העיצוב בחולון, החוגג 5 שנים להיווסדו

רעיונות מגניבים של מעצבי-על ואדריכלים, שהיו יכולים להפוך למוצרי להיט אבל נשרו אי-שם בדרך בין פנקס הסקיצות, סדנת הדגמים והמפעל, ייחשפו לראשונה לעיני קהל בארץ בתערוכה "רעיון מגירה / אלסי", שתיפתח במוזיאון העיצוב בחולון ב-25 במארס.

אלסי, אחד מבתי העיצוב המובילים בעולם, מתגאה בפורטפוליו של כוכבים כמו פיליפ סטארק, זהא חדיד, האחים בורולק, פטרישיה אורקיולה ועוד. כשמסתכלים על המוצרים המבריקים והמשעשעים שיצאו מבית המותג בן 100 השנה, קשה להאמין כמה "רג'קטס" נותרו על מדף הנסיונות ולא יצאו לאור.

לצד תערוכת אלסי יפתחו תערוכת יחיד ישראליות, של המעצב הבכיר יעקב קאופמן ושל סטודיו קהאן הצעיר של בני הזוג בועז ומאי קהאן. המשותף ל-3 התערוכות, המציינות 5 שנים למוזיאון העיצוב בחולון, הוא הגילוי של מה שקורה מאחורי הקלעים של העיצוב.

מוזיאון העיצוב בחולון נחנך לפני 5 שנים בתערוכה "מצב הדברים" (מארס 2010), שניסתה לתת תמונת מצב תמציתית של העיצוב כראי התקופה. בהמשך הייתה זו התערוכה היפנית "סנסוור - טוקיו פייבר" (יוני 2010), שהציגה חומרים חדשניים כמו סיבי פחמן קלילים או בטון שקוף-למחצה.

לא מעט תערוכות נתנו מקום לאופנה ולפיתוח טקסטיל וחומרים לבישים כחלק מהתרבות החזותית וחציית התחומים של עיצוב. כך, למשל, בתערוכה "אופנה מכנית" (אוקטובר 2010). גם טכניקות הקפלים והתלת-ממד בלבוש של איסי מיאקי הופיעה בתערוכה "קיפולים" (יולי 2014) והיו גם תערוכות היחיד של מעצב האופנה היפני המרתק יוז'י יממוטו (יולי 2012), והמעצבת ההולנדית הקונספטואלית איריס ואן הרפן (נובמבר 2014), שהגיעה ממוזיאון חרונינגר בהולנד והציגה את הקשר בין אמנות, אופנה ועיצוב בטכנולוגיות מתקדמות.

אחת התערוכות המצליחות במוזיאון הייתה תערוכת יחיד של רון ארד (יוני 2013) הארכיטקט שאחראי גם לעיצוב בניין המוזיאון האייקוני, התמקדה בחיבתו לצורות אורגניות ולתוצרים אקראיים, כמו סדרת מכוניות פיאט 500 שמעך כמו פרחים מיובשים, לדבריו, והפך אותן לתמונות מוזרות ומרתקות על הקיר.