בחירות 2015: זה מה שיוביל לממשלת אחדות עם רוטציה

בליכוד ממשיכים במאמצים למשוך כמה שיותר מצביעים מהבית היהודי וכולנו כדי לצמצם את הפער מול המחנה הציוני ■ אינדיקציות פנימיות מעידות על היחלשות של לפיד, כחלון ובנט - והמשך מומנטום להרצוג

בחירות 2015 יוצאות לדרך: בעוד פחות מיממה יוכלו 5.8 מיליון בעלי זכות הצבעה לממש את זכותם הדמוקרטית ולבחור את ראש הממשלה הבא של ישראל ולהשפיע על הרכב הכנסת ה-20. למעלה מ-10 אלפים הקלפיות ברחבי הארץ ייפתחו מחר (ג') בשעה 7:00 ויינעלו בשעה 22:00.

התוצאות הרשמיות יפורסמו ביום ה', אולם כבר מחר עם סגירת הקלפיות ופרסום מדגמי הטלוויזיה בשעה 22:00, ניתן יהיה לדעת כיצד תראה הכנסת הבאה.

בליכוד ימשיכו עד לרגע האחרון במאמצים לצמצם את הפער שנפתח בסוף השבוע שעבר אל מול המחנה הציוני ולנסות להעביר מצביעים מהבית היהודי ומכולנו חזרה לליכוד.

מאינדיקציות שהתקבלו ביממה האחרונה נראה שמפלגת השלטון הצליחה להשיב חלק ממצביעיה ולהתחזק על חשבון מפלגותיהם של בנט וכחלון. חרף ההתאוששות שרשם כחלון בשבוע שעבר, בשתי היממות האחרונות נבלמה עלייתו לנוכח קמפיין ה"גוועלד" שמוביל הליכוד וכן בעקבות הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי כחלון יהיה שר האוצר בממשלתו ללא קשר למספר המנדטים שתגרוף כולנו בבחירות. גם בבית היהודי מרגישים היחלשות מסוימת ומעבר קולות לליכוד.

מנגד, במחנה הציוני מעודדים לנוכח פתיחת הפער מהליכוד. אינדיקציות פנימיות מאשרות כי הרצוג ממשיך להוביל בפער של כמה מנדטים מעל לליכוד, על חשבון יש עתיד. אם אכן המגמה הזו תמשך עד לרגע האחרון, נראה כי לפיד לא יהיה הפעם הפתעת הבחירות וכי התנופה שצבר תיעצר.

במחנה הציוני קיבלו חיזוק הבוקר מאהוד ברק, ראש הממשלה לשעבר ושר הביטחון בממשלת נתניהו, שהביע את תמיכתו בהרצוג.

"אני מכיר את יצחק הרצוג עשרות שנים. הוא כיהן כמזכיר הממשלה בראשותי וכשר לצידי בממשלות שבהן הייתי חבר כמנהיג העבודה. יצחק הרצוג הוא אדם שקול, מנוסה ואחראי. ראיתי את יצחק הרצוג מקרוב בדיונים ביטחוניים ומדיניים רגישים ביותר ובסופם - הכרעות. אני מודע גם להערכה הרבה שרוחשים להרצוג מנהיגים בעולם שפגשו בו ושוחחו עימו. אני סומך על יצחק הרצוג. אזרחי ישראל יכולים לסמוך עליו בכל נושא ביטחוני העומד על הפרק", אמר ברק.

שאלת המפתח בבחירות היא מה יהיה גודל הפער בין המחנה הציוני לליכוד. אם הרצוג יקדים את נתניהו בלמעלה מ-4 מנדטים, יתקשה נשיא המדינה ראובן ריבלין להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה מחשש להיעדר לגיטימיות. פער מצומצם יותר יקנה לנתניהו יתרון בשל גודל גוש הימין שעולה על זה של גוש השמאל. במערכת הפוליטית סבורים שאם תוטל מלאכת הרכבת הממשלה על הרצוג הוא יצליח במשימה אולם צפויים לו קשיים רבים בדרך וככל הנראה יהיה מחויב בהקמת ממשלת אחדות ורוטציה.

ב"יש עתיד" יפעילו ביום הבחירות מחר 15 אלף פעילים במטרה להניע אל הקלפי מצביעים. במפלגה אומרים כי בחירות הקודמות פעילות המנגנון המפלגתי סייעה בתוספת של מנדט עד שניים ביום הבחירות. עד תום סגירת הקלפיות ימשיכו 300 הטלפנים שמפעילה המפלגה לבצע שיחות שכנוע למתלבטים. לדברי גורמים במפלגה, במהלך שלושת החודשים האחרונים הסתיימו 42% מהשיחות שקיימו הטלפנים בהצלחה.