הודעה דרמטית של ציפי לבני: מוותרת על הרוטציה עם הרצוג

הודעת לבני מגיעה על רקע הלחץ במחנה הציוני מהפער ההולך ומצטמצם בין המפלגה לליכוד ■ מנהל קמפיין המחנה הציוני, האסטרטג ראובן אדלר, שעבד בבחירות הקודמות עם לבני, התנגד להסכם הרוטציה לאורך כל הדרך

ציפי לבני ויצחק בוז'י הרצוג / צילום: תמר מצפי
ציפי לבני ויצחק בוז'י הרצוג / צילום: תמר מצפי

ציפי לבני מוותרת על הרוטציה: על רקע הלחץ במחנה הציוני מהפער ההולך ומצטמצם בין המפלגה לליכוד, הודיעה הערב (ב') לבני כי בכוונתה לוותר על הרוטציה בראשות הממשלה. זאת, בניגוד גמור לקו העקבי והנחוש שהובילה לבני לאורך הקמפיין כולו, שדיבר על הנהגה משותפת של יצחק הרצוג ולבני.

סקרים רבים שנעשו בימים האחרונים במטה המחנה הציוני העידו כי הציבור מעוניין להחליף את נתניהו ורואה בהרצוג מועמד לראשות הממשלה, אבל לא אוהב את לבני ולא רוצה לראות אותה בעמדת ראשת הממשלה.

במחנה הציוני נלחמים הערב על הגדלת הפער עם הליכוד, זאת מחשש שהקמפיין האגרסיבי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בימים האחרונים והעצרת בכיכר הובילו לצמצום הפער בין שתי המפלגות הגדולות.

כידוע, מנהל קמפיין המחנה הציוני, האסטרטג ראובן אדלר, שעבד בבחירות הקודמות עם לבני, התנגד להסכם הרוטציה לאורך כל הדרך. ההחלטה התקבלה בשיחה שהתקיימה היום בצהריים בין לבני להרצוג.

בעוד במחנה הציוני מקווים כי המהלך יביא לעלייה במנדטים, בליכוד טוענים כי ההחלטה משדרת לחץ.

"הודעה היסטרית"

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יריב לוין (ליכוד), מסר בתגובה: "ההודעה ההיסטרית של לבני והרצוג שוברת שיא חדש בהפרת הבטחות. אם עד היום היינו רגילים שהשמאל מפר את הבטחותיו אחרי הבחירות - עכשיו ההבטחות מופרות עוד טרם פתיחת הקלפיות. מי שלא עומד בלחץ של ערב בחירות, לא יוכל לעמוד בלחצים המופעלים באופן יום-יומי על מנהיג מכהן. עכשיו ברור לחלוטין שיש רק מועמד ראוי אחד לראשות הממשלה - בנימין נתניהו, ורק פתק אחד שמבטיח את בחירתו - הליכוד".

יו"ר הבית היהודי בנט: "הערב הוקמה ממשלת אחדות ביבי-בוזי, אמרנו את זה עבר כמה שבועות ולא האמינו לנו. ציפי לבני הסירה את הדרישה לרוטציה כדי להביא לממשלת אחדות עם השמאל. רק אתמול בערב תקף נתניהו את בוזי הרצוג שמוכן לחלוקת ירושלים, והערב מסתבר שהוא מקים איתו ממשלה".

השר ישראל כ"ץ: "בוזי הרצוג נכשל במבחן הראשון שלו והוכיח חוסר מנהיגות. אחרי שניהל קמפיין שלם סביב עניין הרוטציה הוא נסוג ערב בחירות מההחלטה וההבטחה המרכזית שקיבל בו. אפשר כעת רק לשער מה יקרה אם יהיה ראש ממשלה חלילה ויצטרך לקבל החלטות בעניין איראן או בנושאים מדיניים וכלכליים מכריעים".

חה"כ רגב מסרה בתגובה: "בוז'י נכשל במבחן המנהיגות הראשון שלו. הוא לא עומד בלחץ התקשורת והסקרים. זה רק מראה שהוא רחוק מלהיות מנהיג שעומד על עקרונות ודרך. זהו פאק נוסף באמינות של בוז'י . כמו שאדלר נוהג להגיד בוז׳י פשוט לא מתאים להיות ראש ממשלה".

הליכוד: בוז'י וציפי נמצאים בפאניקה מצמצום הפער בין הליכוד למפלגת "העבודה". זה רק מוכיח שצריך להמשיך לסגור את הפער הזה ולנצח. אבל יש כאן שני דברים: הם משקרים. או שהם שיקרו קודם לכן או שהם משקרים עכשיו. הדבר השני הוא שהם לא יכולים לעמוד בשום לחץ. הם לא יכולים לעמוד בלחץ הסקרים, אז הם יעמדו בלחצים בין לאומיים? הציבור לא טיפש: כשם שהם ניסו להסתיר את ציפי כך עכשיו הם מנסים לזרות חול בעיני הציבור. אבל העם לא טיפש והוא מבין שהם יקימו ממשלת שמאל בתמיכת הרשימה הערבית שתכנע לאורך כל הדרך. לא ניתן להם לרפות את ידינו. אנחנו יכולים לנצח! התשובה הטובה ביותר שאנחנו יכולים לתת זה ללכת ולהצביע מחל. בנט יכול להירגע: לא תוקם ממשלת אחדות עם מפלגת "העבודה" וגם לא יכולה לקום ממשלה כזאת. תהום פעורה בינינו. הממשלה היחידה שנקים היא עם מפלגות המחנה הלאומי. אבל לצורך זה צריך שהליכוד יסגור את הפער מול מפלגת "העבודה" - ורק כך ננצח".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד: "הוויתור על הרוטציה זו הוכחה שבו'זי ולבני תופרים ממשלה עם החרדים, אחרת למה לוותר על הרוטציה. אני רואה ביומיים האחרונים איך מכינים כולם את הכניעה לחרדים, הם כבר הודיעו שהם יוותר על השוויון בנטל ויחזירו את כל התקציבים של הישיבות והכל על חשבונכם, זה כסף שלכם. רק 'יש עתיד' גדולה תדאג לזה שהכסף הזה, שהוא כסף ציבורי, יגיע לכל מה שחשוב באמת, לא להסכמים קואליציוניים, לא לתרגילים פוליטיים ולא לסחטנות. אם 'יש עתיד' לא תהיה חזקה נקבל שנתיים של נתניהו עם המחנה הציוני. אם נהיה חזקים הם לא יוכלו להקים ממשלה עם נתניהו אלא איתנו, מרוב ספינים פוליטיים אנשים שוכחים על מה הבחירות. נתניהו צריך להיפרד מהזירה הפוליטית, הגיע הזמן להקים ממשלה שתעבוד בשביל האזרחים".

מ"יחד" נמסר: "הצעד הזה מראה את דרכי הרמייה וההטעייה של השמאל הישראלי ועל כך שהם לא בוחלים בשום תרגיל או תעלול בנסיון להגיע לשלטון. אנשי המחנה הלאומי וארץ ישראל מבינים עכשיו שזו שעת חירום לאומית ושבוז׳י הרצוג לא יעמוד בבטחותיו הכוזבות לשמור על ארץ ישראל וירושלים. אין ספק שעכשיו תנועת יחד היא לשון המאזניים והיא תקבע אם בנימין נתניהו ישאר בשלטון, לכן חייבים תנועת יחד גדולה וחזקה. זהו צו השעה".