אובמה יקדם החלטת או"ם על שתי מדינות והחזרת השגריר מארה"ב

למרות רמזים שנתניהו עשוי לחזור בו מהתנגדותו למדינה פלסטינית, מדגישים פקידי ממשל: אנחנו דווקא מאמינים לו; ביבי הראה לעולם מיהו באמת ■ "נאום נתניהו בקונגרס הקשיח את החלטת אובמה לחתום על הסכם עם איראן"

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

תבשיל הנקמה שמכין ממשל אובמה כגמול על הקמפיין האינטנסיבי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נגד הסכם גרעיני פוטנציאלי עם איראן, ועל החלטתו להתנער מפתרון של שתי מדינות לשני עמים, כבר נמצא בתנור. המנה העיקרית: אור ירוק מוושינגטון להחלטה של מועצת הביטחון שתיתן גושפנקה בינלאומית למדינה פלסטינית בצד ישראל. הקינוח: דרישה אמריקאית להחזיר הביתה את שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר , בגלל חלקו במיזם הזמנתו של נתניהו לנאום בקונגרס. התבלין: רמזים של פקידי ממשל שלעולם לא יהיה פיוס בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לרה"מ.

מניתוחים מפורטים ב"ניו יורק טיימס" וב"פוליטיקו", שמבוססים על הצהרות של פקידי ממשל, מצטיירת תמונה עגומה על עתיד היחסים בין ישראל לארה"ב, לפחות בטווח הקרוב של 21 החודשים שנותרו לכהונת אובמה.

תחת הכותרת, "אובמה עלול להגיע למסקנה שיהיה בלתי אפשרי לשקם את יחסיו המעורערים עם נתניהו", כותב ה"טיימס" מפי פקידי ממשל: "היחסים בין ארה"ב לישראל יוסיפו להיות חזקים, אך לא אובמה ולא נתניהו ינהלו אותם. ניהולם יופקד בידי שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, אחד מהידידים המעטים שנותרו לנתניהו בממשל, ובידי פקידים במשרד ההגנה, שיטפלו בברית הצבאית האיתנה בין שתי המדינות".

"הנשיא הוא אדם פרגמטי למדי ואם הוא היה חש שתהיה תועלת בהידברות (עם נתניהו) הוא לבטח היה עושה זאת, אך הוא מעדיף לא לבזבז את זמנו", אמר ל"טיימס" פקיד ממשל בכיר שביקש לא לנקוב בשמו. העיתון מציין, שנכון ליום ד' בלילה (שעון ישראל), אובמה לא טילפן לנתניהו כדי לברכו, כמקובל, והטיל את המטלה על קרי. עם זאת, בסופו של דבר, אובמה יעשה זאת, לדברי פקידים אחרים.

כמה פקידים אמרו, כי בעקבות התנערותו של נתניהו מפתרון של שתי מדינות, עשוי עתה ממשל אובמה להסכים לכך שמועצת הביטחון של או"ם תקבל החלטה שתיתן גושפנקה בינלאומית לעקרונות שביסוד פתרון זה, לרבות חזרת ישראל לגבולות 1967 וחילופי שטחים מוסכמים הדדית בין ישראל לפלסטינים. המשמעות היא החזרת כל הגדה המערבית, למעט גושי ההתנחלויות הגדולים, שישארו בידי ישראל תמורת שטחים ישראליים שיימסרו למדינה הפלסטינית החדשה.

עקרונות פיתרון של שתי מדינות הם, למעשה, עקרונות של מדיניות החוץ האמריקאית, אך עד עתה נמנע הממשל מתמיכה במהלך כזה במועצת הביטחון מפני שהיא היתה מצטייר כצעד עוין מדי לישראל. נתניהו אכן יראה באימוץ החלטה כזו במועצה התפתחות משוקצת ומתועבת ואין ספק שהיא תזיק משמעותית ליחסי החוץ של ישראל.

"בסיס העמדה שלנו בזירה הבינלאומית היה תמיכה במו"מ ישיר בין הישראלים לפלסטינים", אמר ל"טיימס" בכיר בבית הלבן. אבל המציאות עתה היא, שממשלת ישראל שוב אינה תומכת במו"מ ישיר. לכן, ברור מאליו שאנו צריכים להביא זאת בחשבון בתהליך קבלת ההחלטות שלנו כיצד להתקדם".

אתמול הודיע דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, כי ארה"ב פתחה בתהליך של הערכה מחדש של מדיניותה כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני בעקבות החלטת נתניהו להתנער מפתרון שתי מדינות.

"נתניהו חשף את פרצופו האמיתי"

האתר "פוליטיקו" מביא את הציטוט הבא מפי פקיד ממשל: "העמדות שנקט רה"מ בימים האחרונים של הקמפיין שלו מעלות שאלות משמעותיות ומהותיות מאוד שחורגות הרבה מעבר לאופטיקה". הוא אמר, שאין להציא מכל אפשרות שינוי במדיניות התמיכה האמריקאית בישראל במוסדות או"ם. "אנו מאותתים שאם ממשלת ישראל שוב אינה תומכת במדינה פלסטינית, נצטרך להרחיב את מבחר האופציות שעומדות לפנינו", אמר הפקיד.

האירוניה היא, שממשל אובמה, שזה מכבר מטיל ספק בכנותו של ראש הממשלה, מוכן עתה להאמין לו. למרות רמזים שנתניהו עשוי לחזור בו מהתנגדותו למדינה פלסטינית (כך אמר, למשל, סגן שר-החוץ לשעבר, דני איילון), אומרים פקידי ממשל בהווה ובעבר שהם דווקא מאמינים לו. "נתניהו חשף את פרצופו האמיתי", אמר ל"פוליטיקו" בכיר לשעבר בממשל אובמה.

פקיד ממשל בהווה אמר, כי נתניהו הודה שבתקופת כהונתו הראשונה כרה"מ, באמצע שנות ה-90, הוא אישר את הקמת ההתנחלות הר חומה כדי לחסום קשר ישיר בין שני אזורים פלסטיניים. לדברי הפקיד, אמר אז נתניהו: "זו היתה דרך למנוע גלישה של בית-לחם לעבר ירושלים".

"לצאת ולהכריז שהקמת ההתנחלות הזו היתה מאמץ לחתור תחת יסודות מדינה פלסטינית עתידית היא התפתחות דרמטית למדי", אמר הפקיד. לדבריו, בתהליך ההערכה מחדש של המדיניות האמריקאית מתמקד ממשל אובמה לא רק בהצהרות נתניהו בסוף קמפיין הבחירות, אלא גם ב"ברקורד ההצהרות שלו על נושא ההתנחלויות במשך כמה שנים", ובחינת הצהרות אלה מעלה ספקות לגבי שאיפותיו להסכם שלום עם הפלסטינים.

חיצי הזעם של הממשל מופנים גם לעבר השגריר דרמר, יליד ארה"ב שהיה עסקן רפובליקני קודם עלותו לישראל. כמה פקידי ממשל אמרו ל"ניו יורק טיימס", שהחזרת דרמר לישראל תביא לשיפור האווירה בין שתי המדינות, אם כי היא לא תשנה את המחלוקות הבסיסיות שביניהן. כתב "גלובס" מציין, שדלתות רבות במשרדי ממשל בוושינגטון חסומות עתה לפני דרמר, אם כי דלתותיהם של מחוקקים רפובליקניים בקונגרס תמיד פתוחות לפניו בגלל מעורבותו בהזמנת נתניהו לקונגרס.

ובעקיצה מושחזת לנתניהו על הנאום הזה, אמר ל"טיימס" יועץ לאובמה, כי התנגדותו של רה"מ לעסקה עם איראן וחבירתו למחוקקים רפובליקניים , מתנגדי אובמה, דווקא הקשיחה את עמדתו של הנשיא לחתום על הסכם עם האיראנים.

"אני חושב שאנו עומדים להשיג משהו (במו"מ עם איראן)", אמר בכיר בממשל. לדבריו, נתניהו צריך "לבחון בקפידה" את הקואליציה שהוא, נתניהו, הצליח לגבש נגד העסקה: מחוקקים רפובליקניים ומדינות ערביות סוניות, כולם שונאות ישראל, שרק באחרונה החלו לפחד מאיראן יותר מאשר מישראל.