אנליסטים: אל תתלהבו מהסקירה שמקפיצה את הבורסה לשיא

התחזית של HSBC, לפיה בנק ישראל ישיק הקלה כמותית בהיקף של עד 72 מיליארד שקל, ממשיכה להקפיץ את הבורסה לשיאים ■ אך אנליסטים בשוק המקומי קוראים להנמיך ציפיות וטוענים: הסיכוי לרכישת אג"ח קטן מאוד

קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ
קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ

אחרי הסקירה החריגה של HSBC ביום חמישי, שהקפיצה את הבורסה לשיא והפילה את השקל מול הדולר והאירו, אנליסטים בשוק המקומי מעריכים כי בנק ישראל דווקא לא ימהר לרכוש אגרות חוב.

"על רקע סביבת האינפלציה הנמוכה ומתוך ניסיון להחליש את השקל צפוי בנק ישראל להמשיך ולהוריד את הריבית, אך לא בהכרח כבר בהחלטה הקרובה", כתב דודי רזניק, אנליסט המאקרו של לאומי שוקי הון, בסקירה השבועית שלו. "קיימת סבירות גבוהה יחסית להגעה לרמת ריבית שלילית בתוך מספר חודשים. לא ניתן לפסול גם את האפשרות של הורדת ריבית בהחלטה הקרובה השבוע לרמה של אפס אחוזים, כשלב מעבר והכנה לריבית שלילית בהמשך".

כזכור, בנק HSBC העריך ביום חמישי כי בנק ישראל יוריד את הריבית כבר מחר (ב') ב-0.2% ולמעשה ינהיג ריבית שלילית של (0.1%-). כמו כן צופים ב-HSBC שבנק ישראל ישיק מחר או במהלך הרבעון השני תוכנית הקלה כמותית במסגרתה הוא ירכוש אגרות חוב בהיקף של עד 72 מיליארד שקל. (לסיפור המלא)

לדברי רזניק, יש לצפות אמנם להורדת ריבית בקרוב (לא בהכרח מחר), אולם הסיכוי לרכישת אג"ח קטן: "ההרחבות המוניטריות של בנק ישראל צפויות לבוא לידי ביטוי בשימוש בכלי הריבית ובהמשך ההתערבות בשוק המט"ח. הרחבות כמותיות בדמות רכישת אג"ח ממשלה פחות סבירות ורכישת אג"ח לא-ממשלתיות כלל איננה עומדת על הפרק, ככל הנראה. בהמשך לאמור לעיל, בנק ישראל מבצע כבר דה פקטו הרחבה כמותית בכך שמעקר פחות את פעילותו בשוק המט"ח".

רזניק סבור כי ישנו סיכוי גדול יותר להורדת ריבית במאי-יוני, אם כי הוא לא פוסל אפשרות שהריבית תופחת כבר מחר.

גם איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות יצירות, סבורה כי התחזית של HSBC נועזת מדי.

"קל להיסחף אחר התחזית של HSBC, שכן אם בנק ישראל בחר לפני חודש להפחית את הריבית בהתבסס על שער החליפין, הוא עשוי שלא להסתפק בהחלטה מלפני חודש ימים ולהפחית שוב את הריבית או לבצע הרחבה כמותית, על מנת לנסות ולפחת את השקל, במסגרת אותה מלחמת מטבעות כלל עולמית", כותבת ניר בסקירה. "אלא שלהערכתנו, העלייה בציפיות האינפלציה לאחר פרסום מדד חודש פברואר, פיחות השקל, ופרסומם של נתונים שאינם תומכים בצפי להיחלשות הכלכלה, צפויים לדחות את ההחלטה אודות הפחתת הריבית לריבית שלילית, כמו גם את ההרחבה הכמותית, למועד מאוחר יותר".

מנגד, יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מציינים בסקירתם כי "קיימת סבירות גבוהה להורדת הריבית מחר אולי לריבית שלילית של 0.1%- זאת במטרה להילחם בדפלציה ובייסוף השקל (מול סל המטבעות). בנוסף, תיתכן הכרזה על תכנית של הרחבה כמותית, ע"י רכישת מט"ח ו/או אג"ח ממשלתי".