ראש מועצת באר-יעקב הורשע בעבירות על חוק התכנון ובנייה

ניסים גוזלן הורשע לאחר שהמועצה הקימה מבנה לאוכלוסייה האתיופית ביישוב ללא היתר בנייה, והורחק מהוועדה המרחבית לתכנון ובנייה למשך שנתיים

בית משפט השלום ברמלה הרשיע לאחרונה את המועצה המקומית באר-יעקב, ראש המועצה ניסים גוזלן, ומ"מ מהנדס המועצה לשעבר נתנאל שגוב, בעבירות על חוק התכנון והבנייה. השופט הישאם אבו שחאדה אף קבע כי גוזלן יורחק מתפקידו בוועדה המרחבית לתכנון ובנייה מצפה אפק למשך שנתיים מיום ההרשעה.

על-פי כתב האישום המתוקן, המועצה המקומית ביקשה לקדם הקמת מבנה עבור מועדון לבני העדה האתיופית המתגוררים ביישוב. בדיון שקיימה מליאת המועצה בסוף 2009, הוצגה תוכניתה לבניית המועדון על קרקע מסוימת.

יחד עם זאת, בסיום הדיון סוכם כי הקרקע אינה ראויה תכנונית מכמה טעמים, בין השאר מכיוון ששינוי יעוד הקרקע מדרך למבנה ציבור נעשה ללא בחינה תחבורתית, וגם כי חלק מהקרקע כלל אינו מצוי בשטח השיפוט של באר-יעקב.

עוד הוחלט בדיון כי המועצה בשיתוף עם מהנדס הוועדה המקומית יציעו חלופות למיקום המועדון ויציגו אותן בפני לשכת התכנון המחוזית.

למרות הסיכום, בכל זאת קידמו הנאשמים את בניית המועדון באותה קרקע, אף שלא הייתה קיימת תוכנית מאושרת המשנה את ייעודה כנדרש וללא היתר בנייה כדין.

במקביל, פרסם גוזלן בשם המועצה מכרז פומבי לבניית המועדון, כאשר במכרז לא הוזכר דבר על כך שבניית המועדון נעשית ללא היתר.

הקבלן פ. הרשקוביץ הנדסה אזרחית נבחר, והבנייה החלה ללא היתר בנייה, והופסקה בצו הפסקת עבודה מנהלי על-ידי הוועדה המחוזית.

"אנו מצפים מגוף שלטוני כמו מועצה מקומית, שאוכף את החוק על התושבים ובין היתר בנושא תכנון ובנייה, לשמור על החוק ולהוות דוגמה", ציינה התובעת בדיון. "לא יעלה על הדעת שמה שדורשים מהאזרח הפשוט לא נדרוש מהמועצה ומהמנהלים שלה".

גוזלן הסביר בדיון כי נולד צורך בהקמת המבנה עוד בשנת 2009 בשל שני מקרי רצח של בני-נוער בבאר-יעקב, ועל כן נתן את ההוראה להקמתו. "אני לוקח אחריות על הנושא, בסך-הכול רציתי לעשות טוב", אמר גוזלן. "לפעמים קורה שיש תקלות, אסור לא לקחת אחריות מצד אחד, ואסור גם לא לעשות".

הנאשמים הורשעו במסגרת הסדר טיעון, בו הודו כי קידמו את בניית המועדון עבור האוכלוסייה האתיופית ביישוב, למרות שטרם ניתן לכך היתר בנייה.

בעקבות ההרשעה נגזר על המועצה קנס בסך 30 אלף שקל, ועל גוזלן ושגוב נגזרו קנסות בסך 17 אלף שקל לכל אחד. נוסף לכך, הנאשמים אף חויבו לחתום על התחייבויות כספיות שלא יעברו עבירה נוספת על חוק התכנון והבנייה במשך 3 שנים.

כמו כן, בגזר הדין נקבע כי מפאת הרשעתו, ראש המועצה לא יכול לכהן כחבר במוסד תכנוני מקומי כלשהו לתקופה של שנתיים, ועל כן יורחק מתפקידו בוועדה המרחבית לתכנון ולבנייה מצפה אפק.

ההליך נוהל על-ידי המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה באמצעות עו"ד עפרה אורנשטיין וכן באמצעות עו"ד חן עמידור ממשרד ליאור עמידור ושות'.