ייחתמו 3 חוזי גז חדשים בין "תמר" לתחנות כוח

מדובר בתחנות הכח באלון תבור, רמת גבריאל ותחנת הכוח שאמורה לקום במתקן התפלת המים בשורק ■ הערכות: מחיר הבסיס בחוזים יעמוד על 5.85 דולר

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

שלושה חוזי גז בין שותפות "תמר" לתחנות כוח פרטיות ייחתמו בימים הקרובים, כך נודע ל"גלובס" היום (ג'). מדובר בתחנות הכח באלון תבור, רמת גבריאל ותחנת הכוח שאמורה לקום במתקן התפלת המים בשורק.

במהלך שנת 2014 חתמו שותפות "תמר" על חוזים לאספקת גז ל-3 תחנות הכוח, ואולם בינואר האחרון הודיעה רשות החשמל, הרגולטור של משק החשמל, כי היא מסרבת להכיר בהם. זאת בטענה כי מחיר הבסיס בחוזים הינו גבוה מדי, וכי ההצמדה תביא לעלייה לא מוצדקת במחיר הגז שרוכשים יזמי תחנות הכוח. מנגנון ההצמדה בחוזים אמור היה להיות דומה מאד למנגנון ההצמדה עליו חתמה חברת החשמל, כלומר הצמדה למדד המחירים לצרכן האמריקאי והישראלי בתוספת 1% לשמונה שנים, כאשר לאחר שמונה שנים מוצמד המחיר למדדי המחירים מינוס 1%.

היום כאמור נודע ל"גלובס", כי שותפות "תמר", משרד האוצר ויזמי תחנות הכוח הגיעו להסכמות, וכי חוזי הגז צפויים להיחתם בשנית כבר ימים הקרובים. על פי הערכה, יעמוד מחיר הבסיס בחוזים על 5.85 דולר, ויוצמד לרכיב הייצור של חברת החשמל. הצמדה זו דומה להצמדה בחוזי הגז שנחתמו בעבר בין שותפות תמר לתחנות כוח הגדולות (דליה, דוראד, OPC) ולתחנות כוח בינוניות כמו אלה שנחתמו בנשר, פז, נייר חדרה ועוד.

הצמדה זו מאפשרת ליצרן כוח פרטי להישאר תחרותי במידה ותעריף החשמל משתנה, ואולם מדובר במנגנון שאינו מקובל בעולם.