בזק מימשה את האופציה על yes - בלי לקבל אישור

בזק החליטה לממש את האופציה ללא אישור ממשרד התקשורת להגדלת חלקה ב-yes ועל סמך פרשנות שלה

שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן
שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן

חברת בזק הפכה לבעלת השליטה בחברת yes לאחר שהיום בבוקר דיווחה על מימוש האופציה שלה והגדילה את האחזקות בחברה ל-58%. בזק החליטה לממש את האופציה ללא אישור ממשרד התקשורת להגדלת חלקה ב-yes ועל סמך פרשנות שלה.

מימוש האופציה של בזק להגיע ל-58% ב-yes הוא שריד היסטורי להסכמים שנכרתו בעבר בין בזק לבין בעלי המניות של yes כאשר בזק הזרימה כספים ל-yes, אך יתר בעלי המניות לא הזרימו במקביל, ולכן בזק קבלה אופציה להגדיל את חלקה בחברה - אופציה שהתעכבה עד עתה מסיבות רגולטוריות.

השבוע אישרה האסיפה הכללית את עסקת המיזוג שבין בזק ליורוקום, ולפיה בזק רוכשת את מלוא הבעלות בחברה בשתי עסקאות (הראשונה היא מימוש האופציה) בהיקף של כמיליארד שקל.במסגרת העסקה, בזק תרכוש את מניות יורוקום (50.2%) ב-yes תמורת 680 מיליון שקל במזומן. העסקה כוללת גם את קבלת כל הלוואות הבעלים שיורוקום העמידה ל-yes, בהיקף של כ-1.54 מיליארד שקל.

נוסף על כך, יורוקום תהיה זכאית לשתי תמורות מותנות נוספות, עד 200 מיליון שקלים בהתאם להחזרי מס שהחברה עשויה לקבל, פלוס תמורה מותנית של 170 מיליון שקלים בהתאם לתוצאות של yes בשנים הקרובות, כך שהתמורה הכוללת יכולה לגדול ל-1.05 מיליארד שקל.

העסקה מחייבת את בזק לקבל אישור ממשרד התקשורת - אישור שטרם ניתן, והדבר מעורר הרבה דאגה בבזק. האישור מתעכב בגלל שמשרד התקשורת מתפקד כרגע ללא שר, אך גם בגלל שמשרד התקשורת רוצה לוודא שהרפורמה בשוק הקווי לא מסוכלת על-ידי בזק לפני שהוא נותן לה את האישור. המוקש בסיפור האישור הוא בשאלת התנאים שיציב המשרד למיזוג המלא. במידה ויהיו תנאים לעסקה - תנאים שהם משמעותיים ומציבים סימני שאלה לגבי ההשלכות הכלכליות שלה, העסקה צריכה לחזור לאישור נוסף באסיפה הכללית. זו סוגייה שבזק מקווה מאד שלא תידרש לה ולכן החברה מפעילה לחצים כבדים על משרד התקשורת לאשר את העסקה במהרה ובתנאים סבירים לאחר שרשות ההגבלים כבר הציבה את התנאים שלה ואישרה את העסקה מזמן.