"הקמת עסק בישראל היא כרוניקה של מוות ידוע מראש"

אבישי כהן, כלכלן בכיר, ששימש כיועץ בכיר בקרנות למימון עסקים קטנים במשרד האוצר: "הבנקים חונקים את העסקים הקטנים בישראל, והם נאלצים לפנות לשוק האפור כדי לממן את פעילותם"

אבישי כהן, כלכלן בכיר ששימש כיועץ בכיר בקרנות למימון עסקים קטנים במשרד האוצר, מאשים את המערכת הבנקאית בישראל במחנק אשראי של אלפי עסקים קטנים ובינוניים בישראל. "הבנקים חונקים היום את העסקים הקטנים בישראל, ולכן הם פונים לשוק האפור כדי לממן את פעילותם", אומר כהן בשיחה עם "גלובס".

עוד אומר כהן: "בעלי העסקים הקטנים בישראל, מתקשים לשרוד בעיקר בגלל רגולציה מכבידה, בגלל קושי בקבלת אשראי בנקאי ובגיוס הון, ובגלל חוסר בידע הנובע מהיעדר שדרה ניהולית מקצועית. אם עסק יפנה היום לבנק באופן עצמאי, הוא עשוי לקבל תנאי הלוואה לא אטרקטיביים או שלא יקבל בכלל".

"במסגרת תפקידי באוצר, נתקלתי פעמים רבות ביבואנים שמשלמים במזומן על סחורות המיובאות מסין ועד שהם מוכרים את הסחורה ללקוחות קצה פה בארץ, נפער פער תזרימי של כשנה, תלוי בהיקף ההזמנה. כמובן שככל שההזמנה תהיה גדולה יותר והתשלום לספקים יהיה מיידי יותר במזומן, ההנחות יהיו גדולות והם יוכלו ליהנות מחסכון בהובלת המוצר ומרווח גדול יותר. הבעיה היא שלרבים מהם אין את האוויר הזה לנשימה שיממן בינתיים את פעילותם העסקית".

כמו כן, אומר כהן, "נתקלתי גם בחקלאים שנאלצים להוציא כספים רבים בחודשי הקיץ כחלק מהיערכותם לזריעה חדשה של תחילת שנה, כאשר בפועל ההכנסות המשמעותיות מגיעות בחודשים דצמבר-ינואר - לאחר כשמונה חודשים של מימון הוצאות לספקים. ללא מימון או עזרה מהבנקים, חקלאים אלו לא יוכלו לשרוד את תקופת ההערכות שלהם ולא יוכלו להתקיים".

"הממשלה העניקה הטבות לתושבי הדרום ב'מסלול צוק איתן' בדמות ריביות אטרקטיביות מאוד ובטחונות אפסיים (ריבית פריים + 1.5% ו-10% בטחונות בלבד). אולם, יש בהטבות אלו שתי בעיות עיקריות: אחת, המענקים שקיבלו העסקים בדרום היו נמוכים ביותר. לדוגמא: בעל מסעדה בנתיבות שהמחזור הכספי שלו נאמד בחודשים יולי אוגוסט בכ-300 אלף שקל, סיים בחודשים אלו בתקופת המלחמה עם מחזור של כ-170 אלף שקל. המסעדה שהפסידה בפועל כ-130 אלף שקל, קיבלה מענק נמוך של כ-20 אלף שקל. הבעיה השנייה היא: שעסקים בדרום, נבדקים באותם קריטריונים ובמימון ההפסדים בחודשי הקיץ, כמו עסקים במרכז ובצפון וזה לא נכון להשוות".