המשורר ארז ביטון יקבל את פרס ישראל לספרות

ביטון בתגובה: "ההכרזה באה אחרי מערכת בחירות שבה היו עימותים סביב הנושא העדתי"

המשורר ארז ביטון, שיקבל את פרס ישראל לספרות, ביטא לאורך השנים את קולם של יוצאי מדינות ערב - על קשיי ההגירה לישראל והניסיון להשתלב מבחינה תרבותית וגם להשפיע

הרבה מרכיבים שאינם קשורים לספרות התחברו השנה למתן פרס ישראל בתחום. אבל בסוף, לאחר מערכת הבחירות הסוערת, הכריז אתמול משרד החינוך כי הפרס יינתן למשורר ארז ביטון.

ביטון נולד באלג'יריה ב-1942 ובהיותו בן 6 עלה עם משפחתו לישראל, שם הם שוכנו במעברה ברעננה. בגיל 11 נפצע מרימון יד שהתפוצץ, והדבר גרם לו לעיוורון וקטיעת ידו השמאלית. הוא השלים לימודי תואר ראשון לעבודה סוציאלית ותואר שני בפסיכולוגיה שיקומית. שילוב ההשכלה שרכש, הביא אותו להתמחות בטיפול במשפחות רב-בעייתיות ובנכים פיזית ונפשית.

במקביל, עסק ביטון בכתיבה. אמנם הוא כתב טור שבועי ב"מעריב" על נושאים חברתיים וציבוריים, אבל עיקר כתיבתו לאורך השנים היתה ספרותית. הוא נחשב לאחד היוצרים הראשונים, כבר לפני מספר עשורים, שביטאו את קולם של יוצאי מדינות ערב - על קשיי ההגירה לישראל והניסיון להשתלב מבחינה תרבותית וגם להשפיע. ספרו הראשון, "מנחה מרוקאית", יצא לאור בשנת 1976, ואליו הצטרפו לאורך השנים עוד 4 ספרים.

חברי ועדת הפרס כתבו כי "ארז ביטון הוא משורר מרכזי ומקור השראה בולט במסורת השירה הישראלית. חמשת ספרי השירה שפרסם, מ'מנחה מרוקאית' עד 'נופים חבושי עיניים' הם מופת של התמודדות אמיצה, רגישה ומעמיקה עם טווח רחב של חוויות אישיות וקיבוציות, שבמרכזן כאבי ההגירה, חבלי ההשתרשות בארץ וכינונה מחדש של הזהות המזרחית כחלק בלתי נפרד מהדיוקן הישראלי הכולל".

עוד הם כתבו כי: "ביצירתו הפיוטית רבת היופי, ולא פחות מכך ביסודו ובעריכתו של כתב העת 'הפיריון', פרץ ארז ביטון את הדרך לרבים, וקולו החם והחכם הוא מן הנוכחיות העמוקות והמשפיעות ביותר בתרבותנו".

ביטון ניסה, לאחר הידיעה על החלטת הוועדה, להעביר מסר מאחד. "אני חושב שעובדה זו מעידה על פתיחות וההכרזה באה אחרי מערכת בחירות בה היו עימותים סביב הנושא העדתי, מצד אנשים שלא יכולים להכיל את האחר".

במקביל, קיבל הצלם דוד גורפינקל את פרס ישראל לאמנות הקולנוע. בין הסרטים שהוא צילם, ניתן למנות את "האסונות של נינה", "הקיץ של אביה" ו"סוף העולם שמאלה". בנימוקי הוועדה, שבראשה עמד יהורם גאון, צוין כי הפרס מוענק לו על כברת הדרך המפוארת וחותמו הבלתי מעורער בתעשיית הקולנוע הישראלי. דמות שמלווה כצלם יוצר את הסרט הישראלי מיום היווסדו. דוד הוא צלם צייר המשתמש באור הקשה, הארץ ישראלי, כתשתית צילומית אמנותית. פס קול מצולם של רוב התחנות המשמעותיות בהיסטוריה הישראלית. גורפינקל הוא אמן שעסק ועוסק במשך חייו המקצועיים בשטח הקולנוע המסחרי לצד הנסיוני והחתרני".