גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח משרד התקשורת: התלונות נגד חברות התקשורת פחתו

יש פירות לתחרות ולהפחתת האותיות הקטנות: דוח פניות הציבור של משרד התקשורת ל-2014 מגלה שיפור ברוב חברות התקשורת - כשסלקום, הוט ונטוויז'ן עדיין סופגות תלונות מוצדקות רבות ■ פרטנר מובילה במדד השירות

רמת השירות השתפרה? הצרכנים הישראלים מתלוננים פחות נגד חברות התקשורת - כך עולה מדוח פניות הציבור לשנת 2014, שפרסם היום (ג') משרד התקשורת ומגלה ירידה של 8.5% במספר הפניות שהתקבלו בכלל, וירידה במספר התלונות המוצדקות בפרט.

אגב, הישראלים אמנם לא מהססים לפנות למשרד התקשורת - וטוב שכך, אך יצוין כי רק שליש מתוך כ-9,500 הפניות שהתקבלו ב-2014 נמצאו מוצדקות, מה שמהווה ירידה לעומת שיעור התלונות המוצדקות ב-2013 (44%). מדובר בכלל תחומי התקשורת (למעט שירותי טלוויזיה), כלומר, סלולר, אינטרנט (תשתית וספק) וטלפון ביתי, כך שהתלונות נוגעות לכלל חברות התקשורת.

כדי לחשב את שיעור התלונות באופן יחסי למספר הלקוחות, ביצע משרד התקשורת השוואה המתבססת על יחס בין חלקה של החברה בשוק ויחס התלונות המוצדקות שהתקבלו נגדה. את שיעור התלונות בחן המשרד ביחס של לקוח אחד לכל 10,000 מנויים בקרב כל חברה.

מספר הפניות שהתקבלו במשרד התקשורת

מי בולטות לרעה בדוח, ומי בולטות לטובה? בתחום הסלולר, בולטת לטובה פרטנר (ראו בהמשך). בתחום ספקיות האינטרנט מתלוננים יותר על נטוויז'ן; ומבין ספקיות תשתית האינטרנט והטלפון, כלומר בזק והוט, מספר התלונות נגד הוט מספר התלונות גדול בהרבה ומעיד על הידרדרות ביחס למספר התלונות שהתקבלו בשנת 2013.

יצוין כי לקוחות רבים של גולן טלקום פנו למשרד התקשורת עם בעיות שונות - אלא שרק 5% נמצאו מוצדקות. חלק לא מבוטל נותר ב"שטח אפור", ואחרות נמצאו לא מוצדקות - גם אם ללקוחות הייתה סיבה טובה לצאת מתוסכלים. המשמעות, כך בעיני התקשורת, היא שיש ערפול בתוכן ההסכמים של לקוחות גולן טלקום - ויש מקום לשפר את הניסוחים ואת השקיפות מול הלקוחות.

היחס בין כמות התלונות המוצדקות לגודל החברה בשוק

מתלוננים פחות

מספר כלל הפניות שהעבירו צרכנים השנה לפניות הציבור במשרד התקשורת מצוי במגמת ירידה - מהדוח עולה כי בשנה החולפת נמשכה מגמת ירידה בכמות הפניות שהתקבלו במשרד: ב-2014 התקבלו כ-9,500 פניות ציבור, לעומת כ-10,400 פניות בשנת 2013 ו-14,760 פניות שהתקבלו בשנת 2012.

יצוין כי בין השנים 2006 ל-2012 חלה עלייה משמעותית בכמות הפניות שהתקבלו במשרד התקשורת - ומ-2012 כאמור שונתה המגמה לכיוון ירידה בכמות הפניות.

כמות פניות לכל 10,000 לקוחות

עוד יצוין כי השנה התקבלו בנוסף 1,342 פניות בנושא פרשת אקיוטק. גם בדוח פניות הציבור של המועצה לצרכנות לשנת 2014 בלט נתון מעניין וחסר תקדים דומה, לפיו 17% מפניות הצרכנים בשנה החולפת היו נגד איקיוטק - מה שמעיד על עוצמת המטרד שגרמה הפרשה למאות אלפי צרכנים שקיבלו מהחברה מכתבי גבייה על שירותים לכאורה הוזמנו.

הירידה במספר הפניות מלמדת על הצלחת התחרות המתחוללת בענף לא רק בהיבט המחיר: צרכנים שלא מרוצים, לא חייבים עוד לכלות את זמנם בתלונות ובמאבקים, אלא הם יכולים בקלות לנייד את מספרם ולעבור למתחרה.

סיבה אחרת, שגם היא קשורה לתחרות, היא הבנה של החברות כי עליהם לשים את הדגש בערוץ השירות - ומכאן שייתכן כי מחלוקות שונות הצליחו להיפטר בין הלקוחות לחברות - ומכאן לייתר את הצורך לשגר תלונות לגופים רשמיים. עוד נציין את הגברת השקיפות לצרכנים שמודעים היום לזכויותיהם החוקיות.

מבין התלונות עולה כי הנושאים העיקריים שעליהם הלינו הצרכנים מתייחסים ראשית למחלוקות הנוגעות לחשבונות (39%), כלומר חיובים שגויים בגין שירותי תוכן חיצוניים או שירותים שלא נתבקשו, חיוב השונה מהסכמי ההתקשרות או אי החזרה במקרה של חיובי יתר.

הנושא השני הוא איכות השירות (34% מהפניות), המתייחס ליחס (או לחוסר היחס) שקיבלו המתלוננים מנציגי החברות, זמני המתנה ממושכים, תקלות, בעיות קליטה וכו. נושאים אחרים מתייחסים למדיניות החברות (13% מהפניות), כלומר פניות בנושא חקיקה ותקנות, הטבות, תעריפים וכדומה.

ככלל, מספר התלונות בכל ספקיות הסלולר הפועלות בשוק נמצא בירידה: בחלקן הירידה היא דרסטית ביחס למספר התלונות משנת 2013: ביו-פון, למשל, מספר התלונות ב-2013 היה 11.6 לכל 10,000 לקוחות, ואילו השנה מדובר על 4.

גם בהוט מובייל, שחצתה את רף מיליון המנויים, נרשמה ירידה מרשימה: מ-12.5 תלונות לכל 10,000 מנויים ל-5.3.

מבין 3 הספקיות הגדולות, מי שרשמה את הירידה הגדולה בכמות התלונות נגדה היא פרטנר: מיחס של 4.8 תלונות לכל 10,000 מנויים ל-3.2. פלאפון וסלקום שמרו על יחס תלונות דומה לשנים קודמות.

נושאי התלונות

פרטנר מובילה במדד השירות

קריטריון שחשוב לבחון מתייחס ליחס שבין גודלה של החברה בענף ובין מספר התלונות המוצדקות שהתקבלו נגדה - קריטריון זה מייצג את מדד השירות. בדירוג שקבע משרד התקשורת כאשר היחס המתקבל הוא גבוה מ-1, המשמעות היא שחלקן של התלונות המוצדקות נגד החברה גבוה ממשקל החברה בענף.

במדד זה, פרטנר קיבלה את הציון הטוב ביותר: היחס שבין התלונות המוצדקות וגודל החברה עמד על 0.65 (ציון טוב). חלקה של החברה בשוק הוא 28%, ומספר התלונות המוצדקות נגדה עמד על 18%.

מנגד, יחס התלונות המוצדקות לגודלה של סלקום שלה נתח השוק הגדול בענף (30.2%) - עמד על 1.15 עם הציון "טעון שיפור", שניתן לה גם בעקבות ירידה משמעותית במדד זה ביחס לנתוני 2013.

בנוסף, הוט מובייל קיבלה את הציון לקוי, משום שיחס התלונות המוצדקות וגודל החברה עמד על 1.87. נתח החברה בענף הוא 9.3%, ושיעור התלונות המוצדקות נגדה עמד על 17%.

גולן טלקום, לעומתה, קיבלה את הציון "טוב", אחרי שיחס התלונות המוצדקות נגדה עמד על 0.8 לעומת מספר הלקוחות - מה ששיקף שיפור משמעותי ביותר לעומת הדירוג של החברה בשנת קודמת.

ספקיות אינטרנט: בזק בינלאומי מובילה

נגד בזק בינלאומי, המחזיקה ב-44% מהענף, התקבלו 18% תלונות מוצדקות - מה שזיכה אותה ביחס של 0.41 תלונות מוצדקות ביחס לספר הלקוחות.

לעומתה, נגד נטוויז'ן, המחזיקה ב-31% מהענף, התקבלו 54% תלונות מוצדקות: היחס בינהן ובין מספר המנויים הוא 1.74 (והציון שלה לפיכך הוא לקוי).

תשתית אינטרנט: הרבה פחות תלונות על בזק

הוט מחזיקה בנתח של 34% בתחום ספקית האינטרנט, אלא שיחב התלונות המוצדקות נגדה הוא גבוה ועומד על כ-80%. היחס לפיכך בין מספר התלונות וגודל החברה בענף הוא 2.29 - והוא משקף החמרה ביחס לשנה קודמת.

בזק, לעומתה, הציגה שיפור בתחום האינטנט: החברה מחזיקה ב-66% מהענף, כשיחס התלונות המוצדקות נגדה היה 21% - שיפור משמעותי ביחס לשנה קודמת.

טלפון ביתי: הרבה יותר תלונות על הוט

גם בתחום הטלפוניה הביתית התמונה דומה: היחס בין מספר התלונות המוצדקות לחלקה של החברה בענף עומד על 2.24 בהוט (ציון לקוי), לעומת 0.52 בבזק (ציון טוב).

כדאי להתלונן

כל תלונה שמגיעה למשרד התקשורת מטופלת, ובמשרד מדגישים כי אף תגברו את מערך פניות הציבור במתנדבי שירות לאומי. כאשר בעקבות מספר תלונות מתגלה תופעה רחבה המעידה על הפרה, החברות חשופות לקנסות.

כך למשל, ב-2014 נקנסו חברות התקשורת בסך כולל של 4 מיליון שקל, בין היתר מאחר שגרמו לללקוחות המתנה טלפונית ממושכת, סיפקו שירותי תוכן שהלקוחות לא הזמינו ועוד.

מהי תלונה מוצדקת? תלונה מוגדרת כמוצדקת כשהיא מתבררת כהתנהלות שמפרה את התקנות. אלא שכידוע, חברות תקשורת רבות נוטות לייצר מצבים אפורים, בבחינת "כשר אבל מסריח", שמשרד התקשורת אינו יכול להגדיר אותם כהפרה, ולכן תלונות מסוג זה אינן מוגדרות "מוצדקות", גם אם נגרם עוול ללקוח.

לדוגמה, לקוחות שהיו במסלול "הכול כלול" בסלולר וניידו את המנוי באמצע חודש לחברה אחרת, פנו בדרישה לקבל החזר יחסי מהחברה הננטשת. לקוחות כאלה - אם התלוננו על סירוב החברה - לא מוגדרים כצודקים, כי הנושא אינו מוסדר בתקנות. במשרד התקשורת מסבירים כי בימים אלה הנושא מטופל.

בכל זאת, כדאי להתלונן, משום שמדובר בהליך פשוט שמאפשר למשרד התקשורת לזהות בעיות - ובמקרה הצורך להסדירן.

עוד כתבות

מה עומד מאחורי המהלך של החשכ''ל / צילום: רפי קוץ

סוף לשוטף פלוס: באוצר מקדמים מערכת דיגיטלית חדשה לניהול תשלומי המדינה

לגלובס נודע שהחשב הכללי יוצא במהלך שאפתני להחלפת העברות הכספים המסורתיות לספקים ב"אסימונים" דיגיטליים ממשלתיים - שיתקבלו מיד עם גמר העבודה ● על פי הערכות, מיליארדי שקלים שמועברים לביצוע פרויקטים "נבלעים" בדרך ● המערכת תאפשר מעקב אחר הכספים ותמנע את זליגתם לגורמים עברייניים

ראשי קרן אלומה, מימין: אורי יוגב, מולי רבינא ויאיר הירש / צילום: נוי נפתלי

הניסיון להוריד את המחיר, והנסיגה: מדוע בוטלה עסקת הענק של קרן אלומה ובזק?

קרן אלומה ובזק הודיעו על ביטול העסקה המתוכננת לרכישת חברת הכבלים התת־ימיים של הקרן, אקסלרה, תמורת 160 מיליון דולר ● בבזק ניסו להוריד את מחיר הרכישה, מה שגרם להתפוצצות המגעים ● כעת נראה כי באלומה מחפשים רוכש חדש

טל קולנדר / צילום: Ohad Kab

היא למדה לפרוץ למחשבים בתיכון וחלמה להיות טייסת - עכשיו היא מגייסת את בכירי ההייטק לסטארט-אפ שלה

השבוע מגיעה הקריירה של טל קולנדר לנקודת ציון עם גיוס של 65 מיליון דולר בהובלת בסמר, TLV ופיקצ'ר לחברת הסטארט-אפ הוותיקה שלה ושל שותפיה ● לראשונה יצטרפו לשולחן המשקיעים ארבע דמויות בכירות בענף ההייטק הישראלי, בעקבות השקעת הענק

ניר צוק, שמוליק האוזר ויובל אלוני באירוע ההשקה של בנק אש / צילום: גדי סיארה

בלי עמלות עו"ש: בנק חדש בישראל יוצא לדרך

בנק אש, שבין מייסדיו נמצא היזם הטכנלוגי ניר צוק, יפתח את שעריו לקהל בתחילת 2026 ויציע חשבון עו"ש ללא עמלות, ריבית זהה לכל המפקידים, ומחצית מההכנסות שלו יופקדו בחשבונות הלקוחות – שינוי שמאתגר את הבנקים המסורתיים בארץ ● עם זאת, הבנק לא יפעל בתחום המשכנתאות ולא מתכנן להציע מסחר בניירות ערך

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג, לצד מייסד מלאנוקס איל ולדמן / צילום: תמר מצפי

מלאנוקס בלב המתיחות בין ארה"ב לסין: האם אנבידיה תספוג קנס של מיליארדים

הרשויות בבייג'ינג הודיעו כי אנבידיה הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים במדינה עם רכישת מלאנוקס ב־2020 ● כעת, ענקית השבבים עשויה לספוג קנס של עד 10% מהכנסותיה בסין ● המהלך מגיע לאחר שורת צעדים שארה"ב וסין נקטו אחת נגד השנייה באחרונה

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

מארה"ב ועד יפן: היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם. ומתי בישראל?

היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, מארה"ב ועד יפן ● את מירב תשומת־הלב ימשוך הנגיד האמריקאי, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה לאחר תשעה חודשים ● ומה לגבי ישראל? בתחזית הפסימית, הריבית כלל לא תרד עד סוף השנה

אילן רום, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: ברוך גרינברג

מנכ"ל האוצר: "תקציב הביטחון מתנהל בלי תקרה וחורג מכללי המינהל התקין"

מנכ”ל משרד האוצר אילן רום מתח ביקורת חריפה על ניהול תקציב הביטחון וטען כי התקציב הכפיל את עצמו מאז פרוץ המלחמה מבלי שננקטו צעדי התייעלות ● רום התריע כי ניהול ימי המילואים מתבצע "ללא בקרה וללא אחריות" ומשליך על המשק כולו ● במקביל, תקציב 2025 צפוי להתרחב ב־31 מיליארד שקל ולהעמיק את הגירעון ל־5.2% ● עלות המבצע הנוכחי לכיבוש העיר עזה עדיין לא נכללה – ועלולה להביא לפריצת מסגרת נוספת

פרויקט ורטיקל סיטי ברמת גן / הדמיה: DBLK - ברעלי לויצקי כסיף דה לה פונטן אדריכלים; 3dvision

מגדל המגורים הגבוה בישראל יוצא לדרך. מי יגור בקומה 72, וכמה דמי ניהול ישלמו?

400 מהדירות במגדל ברמת גן מיועדות להשכרה לטווח ארוך במסגרת "דירה להשכיר", עם דגש על קהל יעד של משפחות צעירות ● גובה שכר הדירה ודמי הניהול טרם נקבע, אך בפרויקט מבטיחים בשורה: "החלפנו את עובדי הניקיון ברובוטים וחסכנו כמעט 50% מהעלויות" ● גלובס עושה סדר

איך ישפיעו דברי נתניהו על הכלכלה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

"נחזור לתקופת האבן": הבכירים מנתחים את נאומו החריג של נתניהו, ומי פחות נבהל?

כלכלנים בכירים, גם כאלו שצברו שעות עבודה רבות מול נתניהו, תהו מה פשר אמירותיו החריגות, שאף הביאו לירידות בבורסה ● "משק אוטרקי יהיה אסון לכלכלת ישראל וישפיע על איכות החיים של כל אזרח", הזהיר נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר ● אמיר איל, הבעלים של קבוצת ההשקעות אינפיניטי-אילים: "'אוטרקי' נשמע מבודד, אבל אני רואה בזה עוצמה ויכולת עמידה"

מושגים לאזרחות מיודעת. ייצוג הולם / צילום: Shutterstock

המינוי של סמוטריץ' נבלם? זה המקור של הנימוק המפתיע

הכנסת חוקקה, הממשלה החליטה, והמדינה קיבלה על עצמה לתת ייצוג הולם לנשים בשירות הציבורי ● אבל במשך שנים זה לא קרה, בג"ץ ביקש לשים לזה סוף - וכעת המינוי לראש אגף התקציבים נתקע ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

כשמכוניות חדשות נמכרות בהנחות ענק, לא קונים מכוניות יד שנייה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בחסות הנחות של עשרות אלפי שקלים - רכב בן שנה עשוי לעלות יותר מרכב חדש

היבואנים תקועים עם מלאי גדול, ועשרות אלפי רכבי "אפס קילומטר" מוצעים בהנחות של עשרות אלפי שקלים ● לצד התחרות האגרסיבית שנוצרה בין הדגמים החדשים, ההשלכות מורגשות גם בשוק המשומשות ● הנפגעים העיקריים: רכבים שעלו לכביש בשלוש השנים האחרונות

עשן עולה מעל עזה, הערב / צילום: ap, Leo Correa

גורם ביטחוני: התקיפות מהאוויר בעיר עזה - עצימות ומשמעותיות

הרמטכ"ל אחרי השלמת ההכנות לכניסה לעזה: "אנחנו פועלים בנחישות להסרת איומים, ופועלים לשימור עליונות מבצעית בכלל הזירות ● אמיר קטאר: "נחושים לעשות כל מה שנדרש כדי להתמודד עם התוקפנות הישראלית" ● מזכיר המדינה האמריקאי מרקו רוביו למשפחות חטופים: "עובדים על עסקה כוללת למרות שאנחנו יודעים שחמאס תמיד ינסה להשאיר אצלו חטופים" ● 48 חטופים - 710 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

נתניהו: "אנחנו בסוג של בידוד. תעשיות הנשק שלנו עשויות להיחסם, נצטרך להיות סופר ספרטה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בצורה חריגה לבידוד הכלכלי על ישראל בכנס החשב הכללי: "נצטרך לפתח פה תעשיות נשק. אין לנו ברירה - מה שעבד עד עכשיו, לא יעבוד יותר" ● "נצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים"

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל Fiverr / צילום: שלומי יוסף

פייבר הישראלית הודיעה שתפטר 250 עובדים

מייסד ומנכ"ל חברת פייבר, מיכה קאופמן, הצהיר היום כי החברה צפויה לפטר 250 עובדים, במטרה להתאים את מבנה החברה לעידן ה-AI ● קאופמן ציין שהמהלך הוא חלק מתוכנית טרנספורמציה שמטרתה להפוך את החברה לממוקדת־AI, רזה ומהירה יותר, עם פחות שכבות ניהול

סמנכ''ל האוצר, יוראי מצלאוי / צילום: עודד קרני

כפי שנחשף בגלובס: האוצר משיק תוכנית תמריצים למוסדיים שישקיעו בתשתיות

לפי התוכנית שנחשפה, התזכיר אמור להעלות את תקרת הפטור מ-20% ל-49% עבור קופת גמל בודדת, ומ-50% ל-75% עבור השקעה משותפת של מספר קופות ● הודעת האוצר מהיום אישרה את הכיוון הכללי, אם כי לא פירטה את האחוזים הספציפיים החדשים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי/ידיעות אחרונות

נתניהו קרא להסתגל לאוטרקיה. מה זה אומר?


אחרי שבמשך מאות שנים הכלכלה העולמית נפתחה למסחר בינלאומי, רה"מ נתניהו אמר שישראל תצטרך לשנות מגמה ● מה משמעות המונח "אוטרקיה", כיצד מתייחס אליה המחקר הכלכלי, ואיפה זה נוסה בעולם? ● המשרוקית של גלובס

אורן מונטל, מנהל השקעות כספי עמיתים במנורה מבטחים / צילום: רמי זרנגר

ההשקעה שהקפיצה את מנורה לצמרת התשואות, ומה עובר על ילין לפידות?

חודש אוגוסט היה חיובי לחוסכים הישראלים ● מנורה מבטחים השאירה אבק למתחרים בזכות השקעות בסין, יפן ומניית גוגל, בילין לפידות מתייצבים בתחתית טבלת התשואות, והכוכבות מור ואנליסט מאבדות גובה ● וגם: איך למגן את התיק מפני הטלטלה המדינית?

העזתים שברחו מעזה בעזרת ChatGPT

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ישראלים לא יוכלו להתקבל לאקדמיה הצבאית היוקרתית של בריטניה החל משנה הבאה, הצרות של איראן צפויות להחמיר, ארה"ב נאלצת לכבות שריפות במזרח התיכון, וסיפורו של עזתי שברח מעזה בעזרת אופנוע ים ו-ChatGPT ● כותרות העיתונים בעולם 

השרה מאי גולן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

החשדות, המעצר של המקורב והחשש מתיאום גרסאות: פרשת מאי גולן מסתבכת

השרה מאי גולן זומנה לחקירה לאחר שחוקרי להב 433 פשטו על המשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה שבראשותה, וכן עצרו עו"ד המקורב לה ● לפי החשד, עובדיה עשו שימוש בעמותות ככלי להוצאת כספים בניגוד לחוק ● מומחים מעריכים: יגויסו עדי מדינה

אייל גפני, מנכ''ל בנק וואן זירו / צילום: אוהד רומנו

וואן זירו: 3 בכירים שהיו בצוות ההקמה של הבנק הוחלפו

שלושה מבכירי בנק וואן זירו, שהיו שותפים להקמתו, מסיימים את תפקידיהם ● במקביל הודיע הבנק על מינויו של יובל בירנבוים ל־CTO ועל איחוד חטיבות הטכנולוגיה ● המנכ"ל אייל גפני: "היסודות שנבנו הם בסיס איתן להמשך ההתפתחות כמחולל תחרות במערכת הבנקאית"