גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח משרד התקשורת: התלונות נגד חברות התקשורת פחתו

יש פירות לתחרות ולהפחתת האותיות הקטנות: דוח פניות הציבור של משרד התקשורת ל-2014 מגלה שיפור ברוב חברות התקשורת - כשסלקום, הוט ונטוויז'ן עדיין סופגות תלונות מוצדקות רבות ■ פרטנר מובילה במדד השירות

רמת השירות השתפרה? הצרכנים הישראלים מתלוננים פחות נגד חברות התקשורת - כך עולה מדוח פניות הציבור לשנת 2014, שפרסם היום (ג') משרד התקשורת ומגלה ירידה של 8.5% במספר הפניות שהתקבלו בכלל, וירידה במספר התלונות המוצדקות בפרט.

אגב, הישראלים אמנם לא מהססים לפנות למשרד התקשורת - וטוב שכך, אך יצוין כי רק שליש מתוך כ-9,500 הפניות שהתקבלו ב-2014 נמצאו מוצדקות, מה שמהווה ירידה לעומת שיעור התלונות המוצדקות ב-2013 (44%). מדובר בכלל תחומי התקשורת (למעט שירותי טלוויזיה), כלומר, סלולר, אינטרנט (תשתית וספק) וטלפון ביתי, כך שהתלונות נוגעות לכלל חברות התקשורת.

כדי לחשב את שיעור התלונות באופן יחסי למספר הלקוחות, ביצע משרד התקשורת השוואה המתבססת על יחס בין חלקה של החברה בשוק ויחס התלונות המוצדקות שהתקבלו נגדה. את שיעור התלונות בחן המשרד ביחס של לקוח אחד לכל 10,000 מנויים בקרב כל חברה.

מספר הפניות שהתקבלו במשרד התקשורת

מי בולטות לרעה בדוח, ומי בולטות לטובה? בתחום הסלולר, בולטת לטובה פרטנר (ראו בהמשך). בתחום ספקיות האינטרנט מתלוננים יותר על נטוויז'ן; ומבין ספקיות תשתית האינטרנט והטלפון, כלומר בזק והוט, מספר התלונות נגד הוט מספר התלונות גדול בהרבה ומעיד על הידרדרות ביחס למספר התלונות שהתקבלו בשנת 2013.

יצוין כי לקוחות רבים של גולן טלקום פנו למשרד התקשורת עם בעיות שונות - אלא שרק 5% נמצאו מוצדקות. חלק לא מבוטל נותר ב"שטח אפור", ואחרות נמצאו לא מוצדקות - גם אם ללקוחות הייתה סיבה טובה לצאת מתוסכלים. המשמעות, כך בעיני התקשורת, היא שיש ערפול בתוכן ההסכמים של לקוחות גולן טלקום - ויש מקום לשפר את הניסוחים ואת השקיפות מול הלקוחות.

היחס בין כמות התלונות המוצדקות לגודל החברה בשוק

מתלוננים פחות

מספר כלל הפניות שהעבירו צרכנים השנה לפניות הציבור במשרד התקשורת מצוי במגמת ירידה - מהדוח עולה כי בשנה החולפת נמשכה מגמת ירידה בכמות הפניות שהתקבלו במשרד: ב-2014 התקבלו כ-9,500 פניות ציבור, לעומת כ-10,400 פניות בשנת 2013 ו-14,760 פניות שהתקבלו בשנת 2012.

יצוין כי בין השנים 2006 ל-2012 חלה עלייה משמעותית בכמות הפניות שהתקבלו במשרד התקשורת - ומ-2012 כאמור שונתה המגמה לכיוון ירידה בכמות הפניות.

כמות פניות לכל 10,000 לקוחות

עוד יצוין כי השנה התקבלו בנוסף 1,342 פניות בנושא פרשת אקיוטק. גם בדוח פניות הציבור של המועצה לצרכנות לשנת 2014 בלט נתון מעניין וחסר תקדים דומה, לפיו 17% מפניות הצרכנים בשנה החולפת היו נגד איקיוטק - מה שמעיד על עוצמת המטרד שגרמה הפרשה למאות אלפי צרכנים שקיבלו מהחברה מכתבי גבייה על שירותים לכאורה הוזמנו.

הירידה במספר הפניות מלמדת על הצלחת התחרות המתחוללת בענף לא רק בהיבט המחיר: צרכנים שלא מרוצים, לא חייבים עוד לכלות את זמנם בתלונות ובמאבקים, אלא הם יכולים בקלות לנייד את מספרם ולעבור למתחרה.

סיבה אחרת, שגם היא קשורה לתחרות, היא הבנה של החברות כי עליהם לשים את הדגש בערוץ השירות - ומכאן שייתכן כי מחלוקות שונות הצליחו להיפטר בין הלקוחות לחברות - ומכאן לייתר את הצורך לשגר תלונות לגופים רשמיים. עוד נציין את הגברת השקיפות לצרכנים שמודעים היום לזכויותיהם החוקיות.

מבין התלונות עולה כי הנושאים העיקריים שעליהם הלינו הצרכנים מתייחסים ראשית למחלוקות הנוגעות לחשבונות (39%), כלומר חיובים שגויים בגין שירותי תוכן חיצוניים או שירותים שלא נתבקשו, חיוב השונה מהסכמי ההתקשרות או אי החזרה במקרה של חיובי יתר.

הנושא השני הוא איכות השירות (34% מהפניות), המתייחס ליחס (או לחוסר היחס) שקיבלו המתלוננים מנציגי החברות, זמני המתנה ממושכים, תקלות, בעיות קליטה וכו. נושאים אחרים מתייחסים למדיניות החברות (13% מהפניות), כלומר פניות בנושא חקיקה ותקנות, הטבות, תעריפים וכדומה.

ככלל, מספר התלונות בכל ספקיות הסלולר הפועלות בשוק נמצא בירידה: בחלקן הירידה היא דרסטית ביחס למספר התלונות משנת 2013: ביו-פון, למשל, מספר התלונות ב-2013 היה 11.6 לכל 10,000 לקוחות, ואילו השנה מדובר על 4.

גם בהוט מובייל, שחצתה את רף מיליון המנויים, נרשמה ירידה מרשימה: מ-12.5 תלונות לכל 10,000 מנויים ל-5.3.

מבין 3 הספקיות הגדולות, מי שרשמה את הירידה הגדולה בכמות התלונות נגדה היא פרטנר: מיחס של 4.8 תלונות לכל 10,000 מנויים ל-3.2. פלאפון וסלקום שמרו על יחס תלונות דומה לשנים קודמות.

נושאי התלונות

פרטנר מובילה במדד השירות

קריטריון שחשוב לבחון מתייחס ליחס שבין גודלה של החברה בענף ובין מספר התלונות המוצדקות שהתקבלו נגדה - קריטריון זה מייצג את מדד השירות. בדירוג שקבע משרד התקשורת כאשר היחס המתקבל הוא גבוה מ-1, המשמעות היא שחלקן של התלונות המוצדקות נגד החברה גבוה ממשקל החברה בענף.

במדד זה, פרטנר קיבלה את הציון הטוב ביותר: היחס שבין התלונות המוצדקות וגודל החברה עמד על 0.65 (ציון טוב). חלקה של החברה בשוק הוא 28%, ומספר התלונות המוצדקות נגדה עמד על 18%.

מנגד, יחס התלונות המוצדקות לגודלה של סלקום שלה נתח השוק הגדול בענף (30.2%) - עמד על 1.15 עם הציון "טעון שיפור", שניתן לה גם בעקבות ירידה משמעותית במדד זה ביחס לנתוני 2013.

בנוסף, הוט מובייל קיבלה את הציון לקוי, משום שיחס התלונות המוצדקות וגודל החברה עמד על 1.87. נתח החברה בענף הוא 9.3%, ושיעור התלונות המוצדקות נגדה עמד על 17%.

גולן טלקום, לעומתה, קיבלה את הציון "טוב", אחרי שיחס התלונות המוצדקות נגדה עמד על 0.8 לעומת מספר הלקוחות - מה ששיקף שיפור משמעותי ביותר לעומת הדירוג של החברה בשנת קודמת.

ספקיות אינטרנט: בזק בינלאומי מובילה

נגד בזק בינלאומי, המחזיקה ב-44% מהענף, התקבלו 18% תלונות מוצדקות - מה שזיכה אותה ביחס של 0.41 תלונות מוצדקות ביחס לספר הלקוחות.

לעומתה, נגד נטוויז'ן, המחזיקה ב-31% מהענף, התקבלו 54% תלונות מוצדקות: היחס בינהן ובין מספר המנויים הוא 1.74 (והציון שלה לפיכך הוא לקוי).

תשתית אינטרנט: הרבה פחות תלונות על בזק

הוט מחזיקה בנתח של 34% בתחום ספקית האינטרנט, אלא שיחב התלונות המוצדקות נגדה הוא גבוה ועומד על כ-80%. היחס לפיכך בין מספר התלונות וגודל החברה בענף הוא 2.29 - והוא משקף החמרה ביחס לשנה קודמת.

בזק, לעומתה, הציגה שיפור בתחום האינטנט: החברה מחזיקה ב-66% מהענף, כשיחס התלונות המוצדקות נגדה היה 21% - שיפור משמעותי ביחס לשנה קודמת.

טלפון ביתי: הרבה יותר תלונות על הוט

גם בתחום הטלפוניה הביתית התמונה דומה: היחס בין מספר התלונות המוצדקות לחלקה של החברה בענף עומד על 2.24 בהוט (ציון לקוי), לעומת 0.52 בבזק (ציון טוב).

כדאי להתלונן

כל תלונה שמגיעה למשרד התקשורת מטופלת, ובמשרד מדגישים כי אף תגברו את מערך פניות הציבור במתנדבי שירות לאומי. כאשר בעקבות מספר תלונות מתגלה תופעה רחבה המעידה על הפרה, החברות חשופות לקנסות.

כך למשל, ב-2014 נקנסו חברות התקשורת בסך כולל של 4 מיליון שקל, בין היתר מאחר שגרמו לללקוחות המתנה טלפונית ממושכת, סיפקו שירותי תוכן שהלקוחות לא הזמינו ועוד.

מהי תלונה מוצדקת? תלונה מוגדרת כמוצדקת כשהיא מתבררת כהתנהלות שמפרה את התקנות. אלא שכידוע, חברות תקשורת רבות נוטות לייצר מצבים אפורים, בבחינת "כשר אבל מסריח", שמשרד התקשורת אינו יכול להגדיר אותם כהפרה, ולכן תלונות מסוג זה אינן מוגדרות "מוצדקות", גם אם נגרם עוול ללקוח.

לדוגמה, לקוחות שהיו במסלול "הכול כלול" בסלולר וניידו את המנוי באמצע חודש לחברה אחרת, פנו בדרישה לקבל החזר יחסי מהחברה הננטשת. לקוחות כאלה - אם התלוננו על סירוב החברה - לא מוגדרים כצודקים, כי הנושא אינו מוסדר בתקנות. במשרד התקשורת מסבירים כי בימים אלה הנושא מטופל.

בכל זאת, כדאי להתלונן, משום שמדובר בהליך פשוט שמאפשר למשרד התקשורת לזהות בעיות - ובמקרה הצורך להסדירן.

עוד כתבות

"מצרפת ועד אוסטרליה, מניו יורק ועד אמסטרדם": יהודים נאלצים להסתתר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: האנטישמיות זורעת פחד בקהילות היהודיות בעולם, האקרים האיראנים מציעים פרס כספי עבור מידע על ישראל, וקניה קיבלה מישראל מערכת הגנה אווירית של רפאל ● כותרות העיתונים בעולם

קרן כהן-חזון / צילום: באדיבות תורפז

אחרי זינוק של 220% במניה: תורפז מבקשת להקפיץ את שכר המנכ"לית ב-3 מיליון שקל

יצרנית הטעמים והריחות מבקשת להעלות את שכרה של בעלת השליטה קרן כהן־חזון לסכום של עד 9.1 מיליון שקל ● כהן־חזון, ששימשה עד כה גם כמנכ"לית וגם כיו"ר החברה, תפנה את כיסא היו"ר לטובת שותפה לייסוד החברה רלי לשם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר חוששים: צה"ל בדרך למיצוי מכסת המילואים לכל 2026

לפי ההסכמות התקציביות בין משרד האוצר למערכת הביטחון, מילואימניקים ישרתו מספר מוגבל של ימים בשנה ● אולם, לוחמים קיבלו צווים לינואר 2026 שעוקפים זאת ● האם התקציב בדרך להיפרץ?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טסלה עלתה ב-3% לשיא, סירקל זינקה ב-9%, וויקס ב-5%

מטבעות הקריפטו התאוששו מעט היום, אך האיום המרכזי עליהם נובע מעליית הריבית הצפוייה ביפן ● גילת ירדה בעקבות הנפקת מניות למוסדיים ● בורסת נאסד"ק מבקשת להאריך את שעות המסחר שלה ל־23 שעות ביממה ● מחירי הנפט בארה"ב ירדו היום לשפל מאז מאי ומסתמנים כשנה הגרועה ביותר שלהם זה שבע שנים ● האבטלה בארה"ב בשיא של כ-4 שנים ● נעילה שלילית באירופה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; מדד הבנקים ירד ב-0.5%, נקסט ויז'ן זינקה ב-17%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.3% ● נקסט ויז'ן דיווחה היום על העסקה הגדולה בתולדותיה, בגובה של 76.8 מיליון דולר ● איחוד האמירויות היא הלקוחה מאחורי עסקת הענק של  אלביט, כך לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין" ● וגם: שתי מניות השבבים הישראליות שזכו להמלצה מג'פריס

מדד תשומות הבניה / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המכות שנופלות על יזמי הנדל"ן אחת אחרי השנייה

ההאטה בענף הולכת ומעמיקה, אך היא לא המכה היחידה שנוחתת על יזמי הנדל"ן ● מדד תשומות הבנייה השלים קפיצה של 5% בשנה, מה שמכביד עוד יותר על צד ההוצאות

צילום: איל יצהר

רעיון נועז, כישלון קליני מכריע: חברת הביומד ביומיקס צפויה להיסגר

החברה הישראלית שפיתחה טכנולוגיה לטיפול בזיהומים חיידקיים הפסיקה ניסוי קליני בשל תופעות לוואי, פיטרה מעל מחצית מעובדיה ומתכוונת למכור פטנטים ● היום הגישה ביומיקס בקשה לצו פתיחת הליכי חדלות פירעון מניית החברה האם בניו יורק איבדה כמעט את כל ערכה מאז מיזוג ה-SPAC

גדעון תדמור, יו''ר ומייסד נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל

אחרי זינוק של כ־870% בחמש השנים האחרונות, יועמ"שית שותפות הנפט וסמנכ"לית הכספים שלה מימשו חלק מהחזקותיהן ● שווי החזקותיו של המייסד והיו"ר גדעון תדמור זינק ל־1.3 מיליארד שקל

אנליסטים מזהירים: "ישראל בדרך למלחמה בכמה חזיתות"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: ההסדרים של ישראל עם עזה, סוריה ולבנון עלולים לקרוס, מיהו הנשיא החדש של צ'ילה שתומך בישראל, ובאיראן הדיחו את מפקד מערך ההגנה האווירית אחרי הכישלון ביוני ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

אחרי שלוש שנים חזקות: מה צופים מומחי ההשקעות בוול סטריט לשוק ב־2026?

מומחי השקעות בוול סטריט מנסים להעריך את כיוון השוק ב־2026 ● רובם מעריכים שנה חיובית, גם אם תנודתית, בזמן שאחד מזהיר מסיכון למיתון שידחוף את S&P 500 כלפי מטה ● BDO: "זה לא שוק לבעלי לב חלש. המניות מתומחרות לשלמות, ויש אפס מרווח לטעויות"

שוק באנקרה. / צילום: ap, Burhan Ozbilici

בניגוד לכל הכללים: טורקיה הורידה ריבית בפעם הרביעית, למרות אינפלציה של 31%

נגיד הבנק המרכזי בטורקיה, פתיך קרהאן, הודיע לאחרונה על הורדת ריבית בפעם הרביעית בתוך שנה, וכעת היא עומדת על 38% ● זאת, על אף קצב האינפלציה השנתי שנותר גבוה ● בשנים האחרונות, הכלכלה הטורקית מתמודדת עם שורת אתגרים, בהם מחסור באנרגיה

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחירי הנפט בשפל של 4 שנים. אלה הסיבות

עפ"י חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, "הירידה במחירי הנפט בעולם מגיעה על רקע הערכות על התקדמות השיחות להפסקת המלחמה באוקראינה והאטה בכלכלת סין" ● מניות הגז והנפט הישראליות רושמות ירידות

הודעה שנשלחה בקבוצת וואטסאפ של מתחזים / צילום: צילום מסך

הונאת הרשת החדשה: הבטיחו תשואה חלומית, ואז המניה נפלה בכ־90%

מתחזים ברשת שכנעו משקיעים ישראלים להשקיע במניה של קבוצת מסעדות מלזית ● הם התחזו לדמויות מוכרות בשוק, וכך זינקה המניה בכ־150% - אך קרסה לאחר בריחת מארגני ההונאה שמכרו את החזקותיהם ● ברקע, פלטפורמות כמו מטא מתקשות לבלום את התופעה

הציבור מעדיף פיקדונות על הקרנות הכספיות של רשות ני''ע / אילוסטרציה: Shutterstock

בין פיקדון לקרן כספית: המוצר החדש שאמור היה לייצר תחרות לבנקים, אבל מתקשה לגייס לקוחות

ברשות ני"ע קיוו שהשקת הקרנות הכספיות המתחדשות תסיט אליהן כספים מהפיקדונות, אלא שכחצי שנה לאחר מכן המצב עגום: רק שני בתי השקעות מוכרים את הקרנות, והמשקיעים מדירים את כספם מהמוצר, שמנהל מיליונים בודדים ● בקרנות טוענים: "הבנקים לא משווקים אותנו"

אילוסטרציה: Shutterstock

שוק העבודה הדוק: שיא של שלוש שנים בשיעור המשרות הפנויות

לפי הלמ"ס, סך מספר המשרות הפנויות עלה ל-151,354 בנובמבר, לעומת 150,974 באוקטובר ● המחסור הכבד ביותר בידיים עובדות מצוי בקרב עובדי המכירות

הרמטכ''ל, רא''ל אייל זמיר, בביקור ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

"משבר חמור": האזהרה של הרמטכ"ל זמיר לראש הממשלה

האזהרה של הרמטכ"ל: מאות אנשי קבע פרשו בחודש האחרון ● טראמפ במסיבת חנוכה בבית הלבן: "יש אנשים שמכחישים את ה-7 באוקטובר. לא ניתן לזה לקרות" ● שר החוץ של איראן: מתקני הגרעין שלנו ספגו נזק כבד, אך הידע והטכנולוגיה ברשותנו ● שורת מדינות ערביות מתעצמות צבאית - בחסות ממשל טראמפ ● לוחם צה"ל נהרג מירי בבסיס בצפון, נפתחה חקירת מצ"ח ● דיווחים שוטפים

צחי נחמיאס / צילום: ורד פיצ'רסקי

מגה אור די סי של צחי נחמיאס במגעים להקמת מעבדות אנבידיה במעל למיליארד דולר

כפי שנחשף בעבר בגלובס, אנבידיה בונה חוות שרתים שנייה לשימוש פנימי בפארק התעשייה מבוא כרמל ● כעת נודע כי חברת מגה אור די. סי של צחי נחמיאס היא בין הנושאים ונותנים לבניית המבנה שבו תשוכן החווה, כאשר אנבידיה תהיה אחראית על ציודו והפעלתו של המרכז

שחר סיני, סמנכ''ל קרנות נאמנות פרופאונד בית השקעות / צילום: עמי ארליך

"אחרי שנתיים פנומנליות במניות הפיננסים, זה הזמן להוריד רגל מהגז"

שחר סיני, סמנכ"ל קרנות נאמנות בפרופאונד, ממשיך להעדיף את שוק המניות המקומי על פני חו"ל, ומסמן את מניות הטכנולוגיה, התעשיות הביטחוניות והאנרגיה הירוקה לשנה הקרובה ● למרות השיאים בשוק, הוא מציע "לא להפריע לכסף לעבוד, אבל כן אפשר לצמצם סיכון"

צילום: Shutterstock, Satenik Guzhanina

האינדיקטור שמראה התמתנות משמעותית במחירי השכירות

נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע סיפק הוכחה נוספת להתקררות בשוק הנדל"ן: מחירי הדירות רושמים ירידה שמונה חודשים ברצף ומציגים קצב עלייה שנתי זניח - זאת לעומת 2.6% בשוק השכירות ● אבל בהפניקס צופים התקררות חדה בחודשים הקרובים