מיוחד: איך נראתה מבפנים העסקה המדוברת של yes?

הדירקטורים הערימו קשיים, המחיר נחתך פעם אחרי פעם, המוסדיים התקפלו, התקשורת ביקרה, ובעלי מניות המיעוט הגישו תביעות לבית המשפט, אבל שאול אלוביץ' הצליח לבסוף למזג את yes עם בזק

שאול אלוביץ'  / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

העסקה | מירוץ מכשולים

שום בקבוק שמפניה לא נפתח בשבוע שעבר, כשאושרה עסקת בזק-yes-יורוקום אחרי שורה של מהמורות ומכשולים, "גם לא בקבוק קולה", אומר בבדיחות גורם המקורב מאוד לבזק. "הטעם של העסקה הזו מלכתחילה לא היה מתוק, הוא היה עם קורטוב של מלח. זו עסקה שנולדה בקשיים וממש לא היה מה לחגוג".

על פניו, הציטוט הזה מפתיע, כי אין טעם מתוק יותר מהישג שהגיע אחרי מאבקים מול שורה של מתנגדים, אין שורה גדולה יותר של מתנגדים מאלה שקמים לעסקות בעלי עניין, ואין עסקה שעונה להגדרה הזו באופן מובהק יותר מאשר מכירת השליטה בחברת הלוויין yes מיורוקום (של שאול אלוביץ') לבזק (שאף היא, בשרשור, בשליטת אלוביץ'). למעשה, אומר הגורם המצוטט לעיל, זה היה מאוד מפתיע אם לא הייתה קמה ההתנגדות שקמה.

המתח הגיע לשיאו בשבוע שקדם לאסיפה הכללית של בעלי המניות בבזק. כמה ימים לפני ההתכנסות, הוגשה לבית המשפט תביעה מצד בעל מניות מיעוט, שהצטרפה לתביעה של בעל מניות מיעוט אחר, בטענה כי בזק למעשה מחלצת את אלוביץ' מהשקעה שהיה תקוע איתה.

לכך מצטרפת חוות-דעת של חברת הייעוץ אנטרופי, שהוגשה כשבועיים לפני האסיפה, ושבגללה המוסדיים, שבתחילה תמכו בעסקה, שינו את דעתם וברגע האמת, בהצבעה, התנגדו לעסקה ("את מכירה מוסדי שיעז היום לאשר עסקת בעלי עניין, שיא הרגישות, נגד חוות-דעתה של אנטרופי?", אומר בציניות גורם בשוק ההון. "צריך להיות מתאבד שיעי בשביל לעשות את זה").