בלאטר ושות', מה הם בכל זאת תורמים לכלכלה השווייצרית?

סקר מקיף שנעשה בלוזאן מצא כי 45 גופי הספורט הבינלאומיים היושבים בשווייץ מייצרים עבור הכלכלה המקומית 1.02 מיליארד דולר בשנה; הוועד האולימפי הבינלאומי אחראי לכ-83% מההכנסה הכוללת; גופי הספורט מזמינים 34,581 לינות בבתי מלון בשנה לאורחיהם

ספ בלאטר נשיא פיפ"א / צילום: רויטרס
ספ בלאטר נשיא פיפ"א / צילום: רויטרס

הבחירה של מרבית ארגוני הספורט העולמיים לקבוע את מקום מושבם דווקא בשווייץ, בעיקר משיקולי מס, זכתה בשנים האחרונות ללא מעט ביקורת מהתושבים המקומיים ומגורמים רשמיים במדינה האירופית. חלק עיקרי של הביקורת כלל חוסר שביעות רצון בולט מהפרסומים השליליים לגבי שחיתות בקרב ארגוני הספורט, בעיקר אלו סביב הנעשה בהתאחדות הכדורגל העולמית, פיפ"א.

אלא שמסתבר כי הישיבה של ארגוני הספורט בשווייץ מיטיבה מאוד עם הכלכלה המקומית: בסקר מקיף שנערך על-ידי האקדמיה לספורט, מדע וטכנולוגיה שבלוזאן, נמצא כי הכלכלה השווייצרית מרוויחה, כהשפעה ישירה ועקיפה, כ-1.07 מיליארד פראנקים שווייצרים בשנה (כ-1.02 מיליארד דולר) מהישיבה של ארגוני הספורט הבינלאומיים במדינה. הסקר כלל בדיקה של 45 גופי הספורט הבינלאומיים היושבים בשווייץ, בין השנים 2008-2013.

מי שאחראי לחלק הגדול ביותר הוא הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC), שההשפעה הכלכלית השנתית הממוצעת על שווייץ הסתכמה לפי הדוח ב-838 מיליון פרנק שווייצרי - כ-83% מהסך הכל.

על פי הדוח, כל פרנק שווייצרי שהשקיעו אירגוני הספורט הבינלאומיים, מייצר הכנסה של כ-1.55 פרנק לכלכלה השווייצרית.

בסך הכל מעסיקים ארגוני הספורט הבינלאומיים בשווייץ 2,152 עובדים המתגוררים בשווייץ. כ-65% מהמועסקים הם משלושה גופים בלבד - הוועד האולימפי הבינלאומי, פיפ"א ואופ"א.

ארגוני הספורט הבינלאומיים משכו בשנת 2013 כ-34,581 לינות של "תייירים" (אנשי המוסדות המגיעים לכנסים, קוקטיילים, אירועים וכו'), שהכניסו בממוצע כ-19 מיליון פרנקים שווייצרים מדי שנה - ממוצע של מעל 500 פרנק ללילה במלון.

הגופים הבינלאומיים העיקריים שקבעו את מקום מושבם בשווייץ הם הוועד האולימפי הבינלאומי, פיפ"א, אופ"א, פיב"א, הסוכנות הבינלאומית למניעת סימום בספורט (WADA), התאחדות האופניים העולמית, בית הדין הגבוה לערעורי ספורט (CAS) ועוד.

27 מהגופים יושבים בלוזאן וסביבותיה (ביניהם גם הוועד האולימפי הבינלאומי), חמישה יושבים בקאנטון ואוד (Vaud) ותשעה יושבים ביתר שווייץ (העיקרי בהם הוא פיפ"א היושב בציריך).