דנקנר: "לא תכננתי עם אף אחד תוכנית השפעה על מניות אי.די.בי"

(עדכונים שוטפים) - נוחי דנקנר מעיד במשפט הרצת מניות אי.די.בי: "שטרום היה נחוש לרכוש מניות אי.די.בי. אמרתי לו: 'מה אתה צריך את זה? אתמול נולדה לך בת'" ■ "אני צריך להחזיר הרבה כסף ומתכוון להחזיר כל אגורה"

נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף
נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף

נוחי דנקנר, יו"ר קונצרן אי.די.בי לשעבר, מעיד היום (א') לראשונה במשפט שבו הוא עומד לדין, לצד איתי שטרום, בגין הרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות לכאורה בפברואר 2012. דנקנר סיפר על קריסת אי.די.בי מנקודת ראותו והדגיש בפני השופט חאלד כבוב כי לא הכיר את הסוחר עדי שלג, המשמש עד מדינה נגדו.

"אני איש עבודה. אוהב לעבוד. אשתי פחות אוהבת את זה", אמר דנקנר בתחילת עדותו. הוא פירט את השתלשלות האירועים בקריסת אי.די.בי ואמר בין היתר כי "התיישבה עלינו להקה של ברבורים שחורים. עשיתי לפחות שתי טעויות מרכזיות: המשך רכישת מניות בנק קרדיט סוויס, ורכישת המלון בלאס וגאס עם תשובה".

באומרו "ברבורים שחורים" מתכוון דנקנר לתיאוריית "הברבור השחור" של הכלכלן נסים טאלב, שדיבר על אירוע הרסני עם סיכוי קטן מאוד להתממש, אך כאשר הוא מתממש - השלכותיו קטלניות.

דנקנר הוסיף כי המסמר האחרון בארון של אי.די.בי היה רפורמת הסלולר שפגע קשות בסלקום: "הרפורמה בסלולר הביאה לקריסה הסופית של אי.די.בי", אמר.

נוחי דנקנר
 נוחי דנקנר

"לא ידעתי שום דבר על עדי שלג"

"אני כאן כי מה שעשיתי לא נראה טוב. זה לא אומר שלא נהגתי כדין", אמר דנקנר במהלך עדותו.

דנקנר נחקר בחקירה ראשית על-ידי סנגורו, עו"ד גיורא אדרת, ומנסה לשכנע את שופט המחוז בתל-אביב, חאלד כבוב, כי אין ממש באישומי המדינה לפיהם כי הוא רקם וביצע תוכנית מירמה שבמסגרתה הריץ את מניות החברה.

כתב האישום בפרשה הוגש ביוני אשתקד נגד דנקנר, שטרום והחברות אי.די.בי חברה לאחזקות מקבוצת אי.די.בי וקלוז טריידינג (לשעבר ISP פייננשיאל טריידינג) שבבעלות שטרום.

לראשונה מאז תחילת המשפט התייצבו היום כל שלושת ילדיו של דנקנר באולם - רונה, דנה ועומר. עומר הוא היחידי שהגיע מתחילת המשפט לדיונים.

"אני אדם ישר, מוסרי ושומר חוק. גם במישור האישי וגם במישור המקצועי-עסקי", אמר דנקנר. הוא דיבר על תרומתו לקהילה ולעובדי קבוצת אי.די.בי ואמר: "הייתי מגינם של העובדים. תמיד עזרתי לעובדים".

דנקנר סיפר כי פגש לראשונה באיתי שטרום כאשר התחרו על רכישת חפץ אמנות במכירה פומבית. כמו כן הוא הדגיש כי "לא ידעתי שום דבר על עדי שלג". בהמשך עדותו הכחיש כי פעל יחד עם שטרום כדי להריץ מניות אי.די.בי: "מעולם לא תכננתי עם איתי שטרום או אף אחד תוכנית השפעה על מניות אי.די.בי... איתי היה נחוש לרכוש מניות אי.די.בי. אמרתי לו: 'מה אתה צריך את זה? אתמול נולדה לך בת'. איתי ניסה להרשים אותי".

דנקנר הוסיף: "בשום מקום בעדות של עדי שלג לא שמעתי אותו אומר שמישהו אמר לו לאיזה מחיר להביא את המניה". הוא המשיך בהכחשה גורפת והוסיף: "כשנחקרתי לא היה לי מושג בכמה כסף קנה איתי מניות ב-23 בפברואר 2012. התברר לי שאיתי רכש מניות ב-9 מיליון שקל ב-23.2.12. בשביל מה? אני סיימתי את ההנפקה ב-22 בפברואר. ב-23 בפברואר עסקתי בנושאים אחרים. אין שום הצדקה ועניין לכך".

דנקנר הכחיש גם כי שוחח עם מנכ"לית הבנק הבינלאומי, סמדר ברבר-צדיק, כדי לבקש ממנה לשחרר אשראי נוסף לשטרום על מנת שזה ירכוש עוד מניות: "בשום שלב לא ידעתי מהו סכום האשראי שביקש שטרום מהבינלאומי. אמרתי לאיתי שאני מכיר את סמדר ברבר-צדיק ומוכן לומר לה מלים טובות עליו. השארתי לה הודעה".

כאשר נשאל מדוע התקשר לאילן בצרי, ראש החטיבה העסקית בבנק הבינלאומי, ענה: "היה ביני לבין בצרי קשר נקודתי כשנה וחצי קודם לכן".

"אני לא אכנס לסיוטים ולבלהות שכתב האישום הזה גורם לי מזה שנתיים וחצי", הוסיף דנקנר. "התואר 'הנפקת חברים' ניתן על-ידי התקשורת. כולם ידעו שאנחנו מעניינים את החברים שלי להשתתף בהנפקה... אפקט הצלחת ההנפקה היה שמחה בחברה. אחת מעורכות הדין אפילו באה וחיבקה אותי".

בהמשך התייחס דנקנר גם לחובות הפרטיים שלו ואמר: "היום אני צריך להחזיר הרבה כסף, ואני מתכוון להחזיר כל אגורה שאני חייב".

"התעסקתי 100% מהזמן במציאת משקיעים"

דנקנר התייחס לא אחת להידרדרות אי.די.בי ולניסיונות להציל את הקונצרן. הוא העיד כי "הייתי מעין בנקאי להשקעות ועניינתי גופים בארץ ובעולם להיכנס כמשקיעים לאי.די.בי... עניינתי בין היתר את רון לאודר, משפחת פריצקר משיקגו, ליאוניד נבזלין. בסופו של דבר אלשטיין נכנס כמשקיע, והסוף ידוע. זה לא אמור היה להסתיים כפי שהסתיים". דנקנר הדגיש כי "התעסקתי 100% מהזמן במציאת משקיעים".

דנקנר התייחס להנפקת המניות שעומדת במרכז המשפט ואמר: "שבוע לפני ההנפקה התחלתי בפגישות ובגישושים. רציתי לדעת האם המהלך יהיה מוצלח. ידענו ששום גברת כהן מחדרה או מגדרה לא תשתתף בהנפקה הזו". לדבריו, "צביקה בארנבוים (שהעיד מטעם התביעה) לא חבר שלי. לא ישבתי איתו בבתי-קפה".

דנקנר חזר על קו ההגנה כי מדובר בהנפקת חברים שהאמינו בו והוסיף: "אני מתנצל שהניהול שלי לא הוביל את אי.די.בי לחוף מבטחים".

"יעלה על הדעת שדנקנר ישאיר את המימון לחסדי הגורל?"

כאמור, לפני דנקנר דיבר סנגורו עו"ד אדרת, שציין בתחילת דבריו כי "בפרשת ההגנה נשכנע את בית המשפט כי תזת התביעה אינה נכונה. הפעילות של איתי שטרום הייתה עסקית-כלכלית, ללא שום תכנון מוקדם עם נוחי דנקנר".

עו"ד אדרת הוסיף: "המימון היה אקראי. היעלה על הדעת שדנקנר ישאיר את המימון לחסדי הגורל? שיפנה לבינלאומי, שהוא בנק קטן ושאין לדנקנר היכרות עם אנשיו?".

עו"ד אדרת הוסיף בהמשך כי "עד המדינה עדי שלג קיבל מעמד של עד מדינה טוטאלי, וניתנה חסינות לו ולאשתו. התביעה הבינה שללא שלג היא לא תרים את נטל הראיה בתיק הזה".

הפרקליטות: דנקנר ושטרום השפיעו על מחיר מניית אי.די.בי

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) מייחסת לדנקנר ולשטרום עבירות של השפעה בתרמית והנעה בתרמית מכוח סעיף 54 לחוק ניירות ערך ועבירות של פעולה ברכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון. לדנקנר מיוחסות גם עבירות דיווח בכוונה להטעות משקיע סביר. לשטרום מיוחסת בנוסף עבירה של הדחה בחקירה.

לפי כתב האישום, בפברואר 2012, לקראת מועד ההנפקה של אי.די.בי לציבור, הסכימו הנאשמים כי שטרום יבצע רכישות בהיקפים גדולים של מניית אי.די.בי בבורסה, במטרה למנוע את ירידת שער המניה ולהעלותו, להגדיל את מחזורי המסחר ולהציג מצג של התעניינות במניה מצד קונים משמעותיים. לפי הנטען, מטרת התוכנית הייתה להגביר את העניין בהנפקה, להבטיח את הצלחתה ולמקסם את המחיר שייקבע בה.

לטענת הפרקליטות, לצורך ביצוע התוכנית הורה שטרום לסוחר בניירות ערך, עדי שלג - שהיה זמן קצר קודם להנפקה שותפו של שטרום וכיום כאמור משמש עד מדינה בפרשה - לרכוש באמצעות חשבונות חברת ISP שבבעלות שטרום מניות של אי.די.בי אחזקות בבורסה, במטרה להשפיע על שער המניה.

שלג, לפי כתב האישום, פעל בהתאם להוראות של שטרום ורכש מניות עד לניצול מלוא מסגרת האשראי שהייתה קיימת בחשבונות ISP בבנק הבינלאומי.

דנקנר כופר בכל ההאשמות המיוחסות לו. הוא אמנם מודה בקשרי החברות שלו עם שטרום, אך טוען כי לא הנחה אותו לבצע תרמית במסחר בניירות הערך של הקבוצה, והתרשם כי פעילותו חוקית ולגיטימית.

בתשובתו לכתב האישום הפנה דנקנר את האצבע המאשימה לביצוע הפעילות העבריינית כלפי עד המדינה עדי שלג. דנקנר טען כי "שלג פעל על דעת עצמו באמצעות חשבונה של אשתו, מיה שלג. תוך כדי הרצת מניות ביצעו הוא ורעייתו פעולות קנייה ומכירה מתואמות אסורות בין חשבונות ISP וחברת סיטי ברוקר, וגרפו לכיסם בתוך 3 ימים רווח של יותר מ-180 אלף שקל, תוך יצירת הפסדים בסכומים גבוהים בהרבה לחברת ISP".